Attachments – Rainbow Rowell [RECENZE]

attachmentsAutor:  Rainbow Rowell
Název: Attachments
Nakladatelství: Plume
Počet stran: 327
Žánr: romantika, humor, současná literatura

„Hi, I’m the guy who reads your e-mail, and also, I love you …“

Beth Fremont and Jennifer Scribner-Snyder know that somebody is monitoring their work e-mail. (Everybody in the newsroom knows. It’s company policy.) But they can’t quite bring themselves to take it seriously. They go on sending each other endless and endlessly hilarious e-mails, discussing every aspect of their personal lives.

Meanwhile, Lincoln O’Neill can’t believe this is his job now- reading other people’s e-mail. When he applied to be „internet security officer,“ he pictured himself building firewalls and crushing hackers- not writing up a report every time a sports reporter forwards a dirty joke.

When Lincoln comes across Beth’s and Jennifer’s messages, he knows he should turn them in. But he can’t help being entertained-and captivated-by their stories.

By the time Lincoln realizes he’s falling for Beth, it’s way too late to introduce himself.

What would he say …?

* * *

Spisovatelka Rainbow Rowell se v poslední době skloňuje ve všech možných pádech, všichni jsou nadšení z jejích knih – Fangirl nebo Eleanor & Park.  I já osobně jsem si tyto knihy zakoupila, protože se mi velmi zamlouvaly anotace, recenze i doporučení mých „čtenářsky spřízněných duší“. Musím se ovšem přiznat, že jsem ani jednu z těch jmenovaných knih ještě nečetla. Leží mi tu obě na poličce vedle postele, kde mám svoji takovou jakože „to-read-soon“ poličku, ale už jsem do obou nakukovala a sem tam si přečetla alespoň kousíček a vypadá to jako opravdu skvělé čtení, takže se na ně brzo vrhnu. Možná i to byl jeden z důvodů, proč jsem neváhala a zakoupila si ebook Attachments právě od této autorky. A když byl na Amazonu zrovna za velmi příjemnou cenu, tak nekupte to, že?

Jelikož jsem zrovna potřebovala nějakou oddechovku, což tato kniha slibuje, tak jsem se do ní rovnou i pustila. A výsledek? Kniha mě rozhodně nezklamala, dala mi přesně to, co jsem od ní očekávala. Mimojiné i chuť okamžitě se pustit do dalších dílek autorky.

Hlavní postavou knihy, která se odehrává v roce 1999, kdy se spousta lidí obává příchodu Y2K, je osmadvacetiletý muž jménem Lincoln O’Neill. Dokončil školu, tak nějak neví, co se životem, nemůže se pořád vzpamatovat z hodně dávného rozchodu se svou velkou láskou Sam, nemá téměř žádný sociální život (když nepočítáme, že chodívá o sobotách hrát Dungeons&Dragons s pár dalšími ztroskotanci -> čti: svými starými přáteli:D), bydlí opět u své matky a nastoupil do práce, kterou nenávidí. Pracuje totiž na nočních směnách v IT security oddělení pro místní redakci novin. Jeho pracovní náplní je číst emaily ostatních zaměstnanců, které zachytí filtr zakázaných slov. Pokud narazí na někoho, kdo nepoužívá email jen k pracovním povinnostem, musí mu zaslat varování a nahlásit jej vedení.

Celkem pravidelně se v tomto filtru objevuje korespondence dvou zaměstnankyň – filmové kritičky Beth a její kamarádky editorky Jennifer. Ale místo toho, aby je Lincoln varoval a nahlásil, zjišťuje, že mu přijde jejich korespondence velmi zábavná a každý den se těší na jejich další “rozhovory”. Obě ženy se mu velice zamlouvají, jsou chytré a vtipné a postupem času, jak se o nich dozvídá stále víc, si uvědomí, že je okouzlen Beth a začíná k ní cítit něco víc a to i přesto, že ji v životě neviděl. Bere na vědomí, že je to divné až možná trošku zvrácené, a cítí se značně provinile, ale nemůže si pomoct a “šmíruje” obě dál. Když se dozvídá, že se Beth možná i trošku líbí, uvědomuje si, že už je pozdě posílat jim varování a rozhodně je nehodlá nahlásit.

Ovšem je tu problém. I kdyby nakrásně chtěl Beth pozvat třeba na kafe nebo rovnou na rande, jak jí vysvětlí, že ji a její kamarádku Jennifer vpodstatě celou dlouhou dobu “sledoval” a pročítal jejich soukromou poštu? Navíc má Beth dlouholetého přítele. Co s tím?
Jak a jestli vůbec si s tímto problémem Lincoln poradí už si musíte přečíst sami. ;)

Kniha je psána převážně z pohledu Lincolna er formou. Lincolnův pohled se střídá s emailovou korespondencí probíhající mezi Beth a Jennifer. Lincolnova část mi ze začátku, než jsem se do knihy pořádně začetla a příběh mě pohltil, přišla trošičku nudnější. Naopak nad rozhovory Beth a Jennifer jsem se nesmírně bavila hned od začátku. Úplně jsem si je představovala jako opravdu skvělé kamarádky, které si během práce přesně takhle dopisují. (Ani já nejsem výjimkou, když mám tu možnost.) Často bylo toto jejich dopisování velmi vtipné, někdy s překvapivými zvraty a místy i velmi dojemné a smutné. Proto jsem si Beth i Jennifer jako postavy oblíbila téměř okamžitě. Působily na mě velmi reálně, jako bych je znala osobně. U Lincolna mi to trošku trvalo, ale jakmile jsem se o něm dozvídala stále více a více, zákonitě jsem si musela oblíbit i jeho. Nejen, že má skvělou povahu a je ke každému milý, ale je i lehce stydlivý, romantický a dle Beth i velmi roztomilý a pěkně urostlý. Kupodivu mi nedělalo problém později se ztotožnit s jeho postavou, chápat jeho situaci a vžít se do jeho pocitů. A to je přesně to, co u knih potřebuji k naprosté spokojenosti.
A jen tak mimochodem, myslím, že nejedna romanticky založená žena by chtěla mít svého vlastního Lincolna doma.

Moc se mi také zamlouval konec, který autorka vymyslela. Někdo může sice namítat, že je to celé nereálný, na hlavu postavený příběh, ale pokud věříte na lásku, nic není nemožné, no ne? Navíc, která romantická kniha nebo film není trošku nadsazený? Účelem je pobavit a pohladit po duši. Alespoň já takhle k romantickým knihám (i filmům) přistupuju. I logika někdy musí jít stranou, tady vládne srdce. A pokud se chcete dočkat svého vlastního zamilovaného příběhu, musíte mít mysl otevřenou. Možné je přece všecko. Třeba právě vám ve vaší práci bude někdo muset hlídat vaši poštu…

Angličtina mi nepřišla nijak přehnaně náročná, takže každý mírně pokročilý angličtinář by neměl mít s knihou nějaké zvláštní problémy. Pro ty, co již mají nějaké anglické knihy načtené, to bude naprostá pohodička.

Pokud tedy hledáte nějakou romanticky roztomilou, vtipnou a neobvyklou, ale přitom vůbec ne hloupou knížku, tak Attachments je přesně ta správná kniha pro vás. Doporučuji všemi deseti. Kniha nespadá do YA literatury, takže nemusí mít strach po knize sáhnout i čtenář, který YA literatuře příliš neholduje.