Blaze – Richard Bachman (Stephen King) [RECENZE]

Název: Blaze
Originální název: Blaze
Nakladatelství: Beta
Překlad: Linda Bartošková
Rok vydání: 2008
Počet stran: 192

Claytonu Blaisdellovi mladšímu, přezdívanému Blaze, to kvůli dávnému úrazu hlavy (otec ho totiž kdysi jako malého shodil ze schodů) moc dobře nemyslí. Protřelý kriminálník George Rackley, s nímž se po svém útěku z chlapeckého ústavu seznámí, mu nasadí do hlavy ohromný nápad unést dítě z bohaté rodiny. Že to zní jako tuctová kriminálka? Autor však, jak je jeho zvykem, dál míchá karty. Než se parťákům podaří plán, který by mohl vynést miliony dolarů, uskutečnit, kápo George zemře (nebo snad ne?). Blaze, odkázaný teď sám na sebe, si ve sněhové bouři odnáší dítě jako rukojmí, policajti jsou mu v patách a celý ten do detailu promyšlený zločin se v bílém pekle lesů v Maine najednou mění v závod s časem. King v novém románu se strhujícím dějem a napětím oživil rukopis z raného bachmanovského období. Hromotluk Blaze je sice zločinec, ale málokterý románový hrdina budí tolik soucitu a sympatií.

* * *

Knihu Blaze napsal Stephen King opět pod pseudonymem Richard Bachman. Jak on sám tvrdí, tak je Bachman jeho horší, děsivější a zvrácenější druhé já. V tomhle jediném případě bych si ale troufala s ním nesouhlasit. Osobně bych zařadila Blaze mimo obvyklou Kingovu i Bachmanovu tvorbu. Normálně mě Kingovy (či Bachmanovy) knihy docela dost vystraší, znechutí (v dobrém slova smyslu) a nechají mě děsem lapat po dechu. Tato kniha byla naprosto odlišná. Od začátku mě spíše dojímala a na jejím konci už jsem neskrývaně řvala jako malé mimino.

Kniha totiž vypráví ne zrovna veselý životní příběh Claytona Blasidella mladšího, přezdívaného Blaze. Blazeovi to myslí trošku pomaleji, protože ho otec v dětství často bil a způsobil mu vážný úraz hlavy, když ho opakovaně shodil ze schodů. Od té doby to s ním jde docela s kopce. Dvoumetrový hlupáček sice vypadá děsivě a každý z něj má strach, ale jeho srdce je měkké a toužící po klidu a lásce. Toho využije ostřílený kriminálník George Rackley, který se dá s Blazem do kupy a vymyslí geniální plán na únos malého miminka. Výkupné jim má zajistit blahobyt až do konce života. Problém je, že tak nějak umře. Blaze má ale v úmyslu akci i přesto uskutečnit sám. A jak to celé dopadne? No to už se dopátrejte sami.

Příběh opravdu stojí za to. V průběhu čtení se několikrát vracíme do minulosti a dozvídáme se detaily o Blazeově dětství a jeho násilném otci, o pobytu v sirotčinci, smrti jeho nejlepšího a jediného kamaráda, stejně tak o infarktu jednoho velmi hodného farmáře, který chtěl Blazeovi pomoci a vzít si ho pod svá ochranná křídla. Všechno by asi dopadlo úplně jinak, kdyby mu osud přihrál do ruk alespoň jednu lepší kartu.

Někteří fanoušci Stephena Kinga, kteří očekávají čirý děs a hrůzu by mohli být zklamáni, ale naopak by mohla knížka přilákat i čtenáře, kteří se v hororech nevyžívají, ale mají rádi zajímavé příběhy téměř obyčejných lidí.

komentáře 2 na “Blaze – Richard Bachman (Stephen King) [RECENZE]”

1. Davook 14.12.2012 v 21:57 #

Túto knižku som dočítal v utorok! Bola úžasná, vlastne nič iné ako úžasné knihy sa od Kinga čakať nedá :D