Blbá sázka o fajn kluka – Shana Norris [RECENZE]

Název: Blbá sázka o fajn kluka
Originální název: The Boyfriend Thief
Nakladatelství: Alpress
Překlad: Soňa Tobiášová
Počet stran: 232

Avery šetří každou korunku, aby si splnila sen a mohla studovat medicínu.
Proto souhlasí s podivnou sázkou – má své kamarádce přebrat kluka jménem Zac. Pokud se jí to podaří, dostane od ní šek na pět set dolarů. Zac je ovšem úplně jiný, než Avery čekala: až příliš bezprostřední, nadto takový zmatkař, že vnese Avery do života nejen chaos, ale i něco víc…

* * *

Když jsem poprvé narazila na tuto knihu na Goodreads, anglická anotace mě oslovila natolik, že jsem si knihu zařadila do svého „to-read“ listu. Po nějakém čase jsem zahlédla v knihkupectví český překlad a přemýšlela jsem nad koupí. Navíc jsem si přečetla spoustu pochvalných recenzí. V mém seznamu přání ale neustále byla před touto knihou spousta dalších, které jsem si plánovala koupit, finance byly poněkud omezené a tak jsem nákup stále odkládala.

Při tvoření příspěvku do projektu „On My Kindle“, věnovanému e-knihám v češtině, které jsem dostala jako dárek spolu se čtečkou, jsem jen tak náhodně projížděla oddělení e-knih na Alze, odkud mé první e-knihy pocházely, a narazila na nějaké novinky. Mezi nimi byla i Blbá sázka o fajn kluka. Jelikož tuto knihu nepotřebuji mít přímo ve fyzické formě, objednala jsem si okamžitě její elektronickou podobu. Jakmile mi e-kniha dorazila do čtečky, což trvalo necelých 5 minut, nahlédla jsem na pár prvních stránek a s předsevzetím „jen jednu kapitolu“ jsem se pustila do čtení. Rozhodně jsem nečekala, že mě příběh natolik pohltí, že budu číst až do brzkých ranních hodin a že druhý den již budu mít kompletně dočteno. Ale přesně tohle se stalo

Hlavní hrdinka knihy je téměř sedmnáctiletá dívka z Willowbrooku jménem Avery Jamesová, která je velmi, téměř až chorobně, pořádkumilovná. Hlavním důvodem je zřejmě to, že ji, jejího mladšího brášku Iana i jejich tatínka před čtyřmi lety opustila jejich maminka. Proto se snaží mít alespoň tímto způsobem nad vším kontrolu, jelikož jí to dodává určitý pocit klidu.
Jejím snem je jít na medicínu a stát se doktorkou. Dělá pro to maximum, snaží se mít nejlepší známky z ročníku, aby získala stipendium a nezatížila tak rodinný rozpočet, protože se o ni i bratra stará tatínek sám.

Momentálně si také šetří na třítýdenní stáž v San Jose na Kostarice mezi dobrovolnými lékaři a humanitárními pracovníky, aby se něčemu přiučila, a navíc se to bude dobře vyjímat na přihlášce na univerzitu. Stojí to ale 4000 dolarů a tak pracuje brigádně v Diggity Dog House, kde prodává hotdogy. Teda pokud se zrovna nepaří v obřím molitanovém kostýmu představujícím párek v rohlíku s pruhem hořčice a kečupu na břiše.

Termín stáže se ale neúprosně blíží a Avery stále nemá potřebnou částku peněz. Toho využije její bývalá nejlepší kamarádka, nyní úhlavní nepřítel, Hannah Cohenová a nabídne jí, že pokud se Avery podaří přebrat Hannah jejího kluka Zaca, aby se s ním nemusela ona sama rozejít a neztratit nic ze své „dokonalosti“, zaplatí jí 500 dolarů, aby mohla na stáž odjet. Avery je nejdříve pohoršena, ale opravdu se potřebuje na Kostariku dostat. Je to pro ni životně důležité a nejde jen o tu stáž. Proto nakonec souhlasí. A celý život se jí tím obrátí naruby. A jak to nakonec všechno vlastně dopadne? To už si musíte zjistit sami.

Tento příběh mě velice překvapil. I když je to romantická oddechovka s velmi předvídatelným dějem a ještě předvídatelnějším koncem, tak v pozadí toho všeho se odehrává i něco hlubšího a autorka zde nastiňuje vážná témata. Není to jen takové to lehoučké počtení. Je zde i několik věcí, nad kterými se dá více zamyslet. Osobně si nedovedu představit, že by se moje mamka jednoho dne prostě sbalila, nechala nás všechny osudu napospas a ztratila se někde v „džungli“ Kostariky.

Co se týče postav, tak hlavní hrdinka Avery mi byla velmi sympatická a dokázala jsem pochopit i její chování a také uklízecí mánii, která by mi ale u někoho blízkého doma asi brzo velmi lezla na nervy. Všechno v jejím životě musí být přesně a včas naplánováno a vše musí mít svůj neměnný řád. (V tomhle jsem ji zase pochopit dokázala velmi dobře. Nemám ráda taková ta přepadová překvápka, kdy se třeba musím nachystat v rychlosti na dlouhou cestu, aniž bych na něco nezapomněla. V mém případě téměř nemožné!)
Zac je klasická kladná postava akčního hodného a milého fešáka, který mi svým spontánním, impulzním a někdy chaotickým jednáním připomínal mou lepší (?) polovičku. Ten totiž taky přetéká energií, chvilku neposedí, stále vymýšlí nějaké hlouposti, hýří vtipem a neustále musí být středem pozornosti.
I další postavy stojí za zmínku. Kamarádka Molly, která je jasný geek a fanda do počítačů, vždy ochotná podat pomocnou ruku. Bývalý nejlepší kamarád Elliott i bráška Ian s tatínkem a jeho novou přítelkyní Trishou.

Pokud bych měla vyjádřit svůj názor na obal knihy, tak se mi líbí o maličko více ten originální, ale i česká obálka má něco do sebe a dokáže zaujmout. Alespoň moje oči v knihkupectví přitáhla.
Kniha sama se čte velmi dobře, obsahuje vcelku krátké kapitoly, které rychle ubíhají a na celý příběh koukáme pohledem hlavní hrdinky Avery.

Tuto knihu doporučuji všem, kteří by si chtěli odpočinout od všech těch severských i neseverských detektivek a thrillerů, nebo fantasy, scifi a hororů a rádi by si přečetli milou, zábavnou a rozhodně ne stupidní knížku.

komentáře 2 na “Blbá sázka o fajn kluka – Shana Norris [RECENZE]”

1. Mimi 19.5.2013 v 15:32 #

presne muj nazor :) za obalkou se toho skrývá mnohem více a kniha je oddychová :)