Chvála přítomnosti – Zen pro každého – Vlastimil Marek [RECENZE]

zen-pro-kazdehoAutor: Vlastimil Marek
Název: Chvála přítomnosti – Zen pro každého
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 200
Žánr: duchovno, ezoterika

Čtyři pravdy pro zdraví, štěstí a osvícení… Meditace je Cesta. Vede ke zdraví, veselé mysli a vnitřnímu klidu. Vydejme se po ní.

Meditujete? Že ne? Ale to byste měli. Vstoupit do kláštera, opatřit si mnišské roucho a žít z misky rýže denně kvůli tomu ale rozhodně nemusíte. Stačí, když si uděláte pořádek v hlavě, a začnete používat vlastní mozek jinak než dosud. Patřičným tréninkem v něm lze totiž nastavit program, který – jak autor výstižně vysvětluje – zařídí, že z koleje „problém“ se automaticky přehodí výhybka na kolej „radost“.

Polapeni v koloběhu starostí, práce, negativity a bažení po nových věcech, úspěších a zážitcích, jsme ke své smůle zapomněli, že to jde i jinak. Buddhisté to ale vědí už hezkou řádku staletí. A když jim to tak dlouho a tak pěkně funguje, není důvod to nezkusit taky.
Autor téhle knihy vám s veselou myslí vyloží, že to vůbec nemusí být úporná asketická práce, a na vlastních příkladech ze života ukáže, jak na to.
Jednotlivé kapitolky, než doznaly drobných úprav a oblékly se do tiskařské černi, byly původně články na autorově blogu. Určitě si ale zaslouží vydat se z počítačů do knihoven.
Chcete být šťastní i v blázinci dnešního divného světa? Tak zkrátka buďte.

* * *

V dnešním uspěchaném světě nemá člověk kolikrát ani chvilku klidu, pořád něco musí, nedodělá jedno a už má v záloze další úkoly. Navíc s sebou neustále nosí chytrý telefon, aby byl k sehnání kdekoliv a kdykoliv, popřípadě aby v době oběda ještě stihnul vyřídit další úkoly po emailu. Chodí pozdě spát, protože těch úkolů je opravdu hodně a když už se do postele dostane, tak stejně leží a kouká do zdi, protože mu hlavou víří nepřeberné množství myšlenek, jak přemítá, co všechno je třeba udělat další den. Ráno je nevyspalý, podrážděný a plný negativních myšlenek. Potom se časem diví, proč má žaludeční vředy, chatrné zdraví či přímo prodělá psychické zhroucení.

I já sama mám někdy pocit, že je toho na mě moc, když se nahromadí různé problémy a záležitosti, jenž je potřeba rychle řešit. I to je jeden z důvodů proč mě zaujala jedna nenápadná knížka s názvem Chvála přítomnosti – Zen pro každého, která by nejen mně, ale i ostatním čtenářům mohla dát odpovědi na některé životní otázky a naučit nás všechny trošku zvolnit tempo a nalézt vnitřní klid.

Vlastimil Marek sepsal tuto knihu s lehkostí i vtipem pro všechny, kteří mají zájem se dozvědět, proč se rozčilujeme, jak a proč se máme zklidnit, v čem jsou ženy jiné než muži, jak a proč bychom si měli (kromě zubů, šatů a bot) čistit i mysl, jak se naučit žít a objevit sami sebe, jak sami sebe zvládnout a být šťastní.

V úvodu nám autor osvětlí, jak se vlastně dostal k Zenbuddhismu. Po srpnu 1968 začal cvičit jógu, objevil duchovnost a výhody i kouzlo začátečnické meditace. Zároveň se začal věnovat hudbě a po antikvariátech si sháněl a následně hltal knihy z prostředí středověké Číny, Indie a Japonska.

Jelikož se často rozčiloval, rozhodl se zjistit, proč se tak děje a jak se vlastně uklidnit. Přes literaturu tak objevil buddhismus. A protože tehdy býval i velmi netrpělivý, objevil nakonec i Zen (jako variantu tzv. rychlé cesty). Tenkrát ovšem ještě nevěděl ani jak správně při meditaci sedět, nebylo možné si najít učitele neboli zenového mistra.

Při práci nočního hlídače začal praktikovat Zazen – meditaci v lotosové pozici se zkříženýma nohama a sepnutýma rukama, a rovnou páteří. Začal se také učit japonsky, protože se toužil vydat do nějakého zenového kláštera. V roce 1979 se mu opravdu podařilo strávit v zemi vycházejícího slunce a zenového buddhismu dva měsíce.

Později se mu díky příteli podařilo dostat se blíže ke korejskému Zenovému mistru v Polsku, za nímž následující dva roky často jezdil. Od roku 1984 začal organizovat Zenová sezení. Ze začátku ho ale moc lidí nechápalo a ani nedokázalo vyslechnout. Rozhodl se tedy si své posluchače a čtenáře nejprve vychovat. Místo, aby kázal, tak spíše začal odpovídat na otázky. Založil si blog a mnohé z článků, jenž se na blogu objevily, vybral i do této knihy jako odpovědi na dotazy zájemců o Zen.

Dále nás autor v knize seznámí s podstatou Zenu a jeho výhodami, a navrhne způsoby, jak jej může každý z nás aplikovat na situace ve svém každodenním životě. Věnuje se velkému množství témat, vždy v jedné kratičké kapitole. Otírá se o problémy v mezilidských vztazích, ve vzájemné komunikaci, sexu a nastiňuje například potřebu smíchu, pozitivního myšlení, umění děkovat a probírá mnohá další témata.

Pan Marek také radí, kterak přistupovat ke čtení této knihy:
Čtením o koláči se nenajíš. Tohle moudro znali odjakživa všichni zenoví mistři i jejich žáci, a proto brali knihy a čtení o duchovnosti (nebo dokonce o meditaci) jen jako manuál, návod na použití, jakýsi jídelní lístek, jako pozvánku a instrukce k meditační praxi. Mohu-li tedy radit, nejlepší by bylo knihu nečíst najednou jako detektivku, ale postupně, na sto procent každou kapitolku, aby se tak i samo čtení stávalo jakousi meditací. Pak stačí tento stav dokonalé pozornosti s každou další kapitolou zopakovat. Čtení bude proces, proces bude meditací, a pak možná každá činnost, kterou budete vykonávat, bude oslavou dokonalosti a Cestou k moudrosti a štěstí.
Začněte prostě meditovat. Není cesta k meditaci, meditace je Cesta… (a to i ke štěstí a zdraví).’

Já osobně knihu přečetla během několika dní, ale určitě se k ní ještě mnohokráte vrátím a některé kapitoly budu číst znova a znova a třeba i moje mysl nalezne časem větší klid.

Jediné malinkaté mínus knihy jsem viděla v (dle mého názoru) lehce zaujatém, místy až přehnaném pohledu autora na rozdíly mezi světem mužů a světem žen, kdy z toho ženy nevycházely úplně nejlépe, zvláště “díky” menstruačnímu cyklu. (‘A matematičce to čtrnáct dnů matematicky pálí, zatímco čtrnáct dnů, a zvlášť od třetího měsíce těhotenství, nespočítá ani trojčlenku.’)

Knihu bych doporučila všem čtenářům s otevřenou myslí, kteří by rádi dosáhli nějakého toho vnitřního zklidnění a nebo by se jen rádi dozvěděli něco o Zenu.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji internetovému knihkupectví  KNIHCENTRUM.cz.

komentáře 2 na “Chvála přítomnosti – Zen pro každého – Vlastimil Marek [RECENZE]”