Conan: Meč s Fénixem a jiné povídky – Robert E. Howard [RECENZE]

Série: Conan
Díl: #1
Originální název: The Complete Chronicles of Conan
Překlad: Petr Polák
Počet stran: 392
Žánr: fantasy

Barbar Conan pocházel z hornaté a divoké Cimmerie. Již od mládí vynikal obrovskou silou a brzy se začal účastnit loupežných nájezdů na sousední státy. Během jednoho z nich padl do zajetí a tak začala jeho kariéra dobrodruha, který svým mečem dokázal rozvrátit trůny i těch nejmocnějších království. Postava odvážného Cimmeřana si okamžitě získala srdce čtenářů. Během svého života R. E. Howard napsal dvacet jedna conanovských příběhů, čtyři z nich ale vyšly až posmrtně. Jeho hrdina ovlivnil desítky fantasy autorů, kteří stále dopisují další a další kapitoly barbarské ságy.

* * *

Kdo z mé generace by neznal slavného Barbara Conana v podání svalnatého Arnolda Schwarzeneggera? Mladší možná postřehli nedávnou novější verzi filmu, kde hlavní roli Conana ztvárnil Jason Momoa (známý především jako Khal Drogo ze seriálu Hra o trůny).

Málokdo (mimo zaryté fantasy fanoušky) ovšem tuší, že tahle postavička toho má za sebou mnohem a mnohem více. Vznikla ve třicátých letech 20. století v hlavě otce podžánru fantasy nazvaného Sword & Sorcery (meč a magie) – spisovatele Robert E. Howarda, který za svůj krátký život stihl napsat několik příběhů s Conanem coby hlavní postavou. Do dnešního dne je tento chrabrý Cimmeřan ve svém žánru velmi oblíbený a stal se také obrovským zdrojem inspirace pro mnoho autorů, kteří nejen dokončili další autorovi rozepsané příběhy, ale vytváří i svá vlastní vyprávění z prostředí tohoto barbarského světa.

Kniha Conan: Meč s Fénixem a jiné povídky nakladatelství Omega nám s novým překladem i v novém kabátě přináší ucelenou sbírku několika nejznámějších povídek.
Jmenovitě jsou to:

Meč s fénixem
Šarlatová citadela
Věž slona
Černý kolos
Plíživý stín
Jezero toho černého
Lotři v domě
Stín v měsíční záři
Královna Černého pobřeží
Ďábel v železe
Lidé z Černého kruhu

V úvodní povídce, podle které je pojmenována i celá kniha, je Conan popsán jako černovlasý zloděj, plenitel a zabiják s obřím smutkem i veselím, se zlostným pohledem a mečem v ruce, hrubý barbar, který přijel ze severu, aby vyplenil civilizované království. Stal se králem Aquilonie a nespokojení šlechticové ho plánují zabít. Jak tohle může dopadnout?

Po úplně prvním setkání s Conanem (které paradoxně zobrazuje Conana téměř u konce jeho „kariéry“)  je čtenáři ihned jasné, že to není žádný třasořitka ani Mirek Dušín a že se mu neříká barbar jen tak pro nic za nic. Svůj meč umí ovládat skvěle, jako by byl součástí jeho ruky. Je miláčkem žen, které se mu vrhají kolem krku hned poté, co je zachrání ze spárů nějakého nebezpečí. A je jedno, jestli je zrovna králem, putuje po poušti či se plaví po moři.
Čtenář si také udělá jasný obrázek o světě Hyborie, ve kterém Conan žije. Nechybí popis jeho rodné Cimmerie, Asgardu či Vanaheimu a dalších míst.

Nedělitelnou součástí příběhů je zde také všudypřítomná magie a kouzelné předměty, stejně jako nadpřirozené či mytologické postavy a bohové či démoni a jiná stvoření.

Nad knížkami s barbarem Conanem musí zaplesat každé srdce fanouška fantasy a dobrodružných příběhů, kterému nejsou cizí nekonečné boje i násilí drsných bojovníků. Nečekejte ale nějaká rozsáhlá filozofování nad podstatou lidského bytí, na to se tady zas až tak nehraje.

Musím také vyzdvihnout skvělou obálku knihy, kterou má na svědomí Jiří Miňovský a která zachycuje barbara Conana v akci s mečem.

Těším se na další Conanovy příběhy, které má nakladatelství Omega v plánu brzy vydat.

Velice děkuji nakladatelství Omega, že mi poskytlo tuto skvělou sbírku povídek k recenzi.