Démonolog – Andrew Pyper [RECENZE]

Název: Démonolog
Originální název: The Demonologist
Překlad: Jindřich Manďák
Rok vydání: 2014
Počet stran: 320
Žánr: nadpřirozeno, mysteriózní, horor

Profesor David Ullman patří k předním světovým autoritám v oboru literatury zabývající se démony, specializuje se na klasickou poemu Johna Miltona Ztracený ráj. Přitom je ateista a ke svému oboru přistupuje pouze jako k výplodu lidské představivosti.
Když do jeho pracovny přijde záhadná Hubená žena, vyzve ho k cestě do Benátek a dosvědčení existence „jevu“, odmítne ji. Žena mu nicméně zanechá na stole letenky a benátskou adresu. Večer Davidovi oznámí jeho manželka, že od něj odchází. David se impulzivně rozhodne využít příležitosti a vzít svou dvanáctiletou dceru do Benátek. Dceru v poslední době sužují stejné záchvaty melancholie, jaké dlouhodobě trápí i Davida.

Ale cesta do Benátek má nečekané následky. Nejprve se David na poskytnuté adrese setká se zcela jasně choromyslným mužem připoutaným k židli. Ale nemohl by být posedlý? Pak ale muž promluví hlasem Davidova zemřelého otce, přičemž opakuje poslední slova, která před smrtí pronesl k svému synovi. Slova, po nichž zůstaly jizvy v duši.
David chce co nejdřív opustit Benátky a spěchá zpátky do hotelu, kde najde svou dceru Tess, jak stojí na okraji střechy nad vodami kanálu. Než spadne dolů, stačí vyslovit poslední prosbu: Najdi mě.

Následuje nepředstavitelná proměna Davida Ullmana ze skeptika na přesvědčeného věřícího. V úděsném pátrání pod vedením symbolů a hádanek ze stránek Ztraceného ráje musí David Ullman sledovat démona, který se zmocnil jeho dcery, a zjistit jeho jméno.
Jestli se mu to nepodaří, ztratí Tess navždy.

* * *

Na Démonologa jsem se těšila opravdu hrozně moc, když jsem zjistila, že se nakladatelství Jota tuto knihu chystá vydat. Mám od autora doma již jedno dílko v angličtině, které má opravdu hororový ráz a Démonolog sliboval v podstatě to stejné. Bohužel realita byla trošku jiná než očekávání. Příběh se o horor, tak jak já si ho představuji, jen lehce otírá přítomností démonických bytostí a nadpřirozených jevů, ale jinak bych ho spíše zařadila do fantastického i nábožensky filozofického ranku. To ovšem vůbec neznamená, že se mi kniha nelíbila, jen v ní nebyla ta čistá hororová hrůza a napětí, které jsem čekala.

Hlavní postavou příběhu je profesor David Ullman, přednášející na katedře anglistiky Kolumbijské univerzity na Manhattanu. Řadí se mezi přední odborníky na mytologii a židovsko-křesťanské náboženské příběhy. Specializuje se převážně na text básnické knihy Johna Miltona s názvem Ztracený ráj. Paradoxně by se dalo říci, že tráví svůj život vyučováním věcí, v něž nevěří, protože je ateista. Je expertem na démony, ale osobně věří, že zlo je lidský vynález.

Jednoho dne na něj před jeho pracovnou čeká záhadná žena a přináší mu ústní pozvánku. Pracuje pro „agenturu s nezanedbatelným rozpočtem a rozsáhlou odpovědností“, která shání démonologa a jelikož on je nejlepší ve svém oboru, potřebují, aby odletěl do Benátek, navštívil tam jeden dům a dosvědčil existenci jistého „jevu“. Nejdříve odmítne, ale pod tíhou okolností (jeho dobrá kamarádka mu sdělí, že má rakovinu) a rodinných problémů se nakonec rozhodne vydat se na cestu se svou jedenáctiletou dcerkou Tess. (Nevím proč je všude napsané, že je jí dvanáct, v mé knize je napsané, že je jí jedenáct. :) viz obrázek ->)

2014-04-20 17.39.00

Ani jeden netuší, jaké hrůzy je v Benátkách čekají. Už po cestě tam je David svědkem několika podivných věcí, ale to je teprve začátek. Poté, co se ubytují v hotelu a pochodí po památkách, zanechá David Tess na pokoji s opatrovnicí a vydá se na zadanou adresu. V určeném domě dojde k velmi zvláštnímu a nepříjemnému zážitku, kdy se David setkává s „démonem posedlým“ a k židli připoutaným mužem. David toho má tak akorát dost a chce se okamžitě vydat na cestu domů.

V hotelu ale Tess těsně před odjezdem zmizí a David ji po značném úsilí nachází u okraje střechy. Nějaký cizí mužský hlas promlouvá skrz Tess a sdělí Davidovi, že má měsíc na to, aby splnil, co se po něm požaduje, než se on nadobro zmocní dítěte. Poté Tess již svým hlasem zašeptá prosbu „najdi mě“, skočí ze střechy a padá do hlubin kanálů. Její tělo není místní policie schopná najít a zdrcený David odjíždí zpět do New Yorku. Při pročítání Tessina deníku se dozvídá věci, které od základů změní jeho pohled na nadpřirozené věci a démony. Uvěří ale natolik, aby se mu podařilo dcerku zachránit? Navíc Tess není jediná, komu tu jde o život. Jak jen tohle dopadne?

Začátek byl velice slibný a okamžitě mě vtáhl do děje. Tento zajímavý příběh se mi četl zpočátku velmi lehce a stránka za stránkou ubíhala rychlostí blesku. Bohužel někde v polovině knihy se tempo změnilo, děj jakoby stagnoval a já ne a ne se pořádně znovu začíst. Ke konci se to začalo opět zlepšovat, ale pak přišlo finále a já měla pocit, že mi v knize nějakým omylem pár stránek chybí. Zůstala jsem zírat na knihu a říkala si „Cože?!? Prostě jen tak?!? Hmmm, tak to je divné.“

Každopádně si myslím, že kniha stojí za přečtení, ale nejsem si jistá, jestli sedne úplně všem čtenářům. Nejvíc bych ji asi doporučila čtenářům, kteří mají rádi tajemné příběhy plné mystična a nadpřirozena a nevadí jim ani náboženský podtext. Mně dokonce při čtení v  jeden moment vytanul na mysli seriál Supernatural.

Kromě hlavního příběhu v knize, který sestával ze tří částí (I – Nestvořená noc, II – Hořící jezero, III – Rájem) mě fascinoval i tragický děj z Davidovy minulosti, který je čtenáři po maličkých částech servírován během celé knihy a dotváří doplňující části celkové skládačky. Myslím si, že tato kniha by mohla dobře (ne-li lépe) fungovat i na plátnech kin.

Hlavní postava profesora Ullmana mi byla vcelku sympatická. Vydal se na velmi nebezpečnou cestu, aby se pokusil zachránit svou dceru, která pro něj znamená vše a byl nucen přehodnotit veškeré své dosavadní přesvědčení. To není úplně lehké a je potřeba notná dávka odvahy.

Musím také vychválit celkový dojem z obalu knihy. Je to důmyslné propojení přebalu s pevnou vazbou, které vytvářejí dohromady zajímavou obrazovou kombinaci. Když se na knihu podíváte i s přebalem v názvu na nás ze dvou O koukají dětské oči, které patří k ilustraci na pevné vazbě. Přikládám obrázek pro lepší pochopení  ;)

2014-04-20 17.16.54

Děkuji nakladatelství Jota za poskytnutí této pozoruhodné knihy na recenzi.