Horror School: Šílený profesor – Charles Gilman [RECENZE]

Název: Šílený profesor
Série: Horror School
Originální název: Professor Gargoyle
Překlad: Drahomíra Michnová
Počet stran: 128
Žánr: horor, nadpřirozeno, dětská literatura

Na téhle základní škole se dějí divné věci. Ze šatních skříněk vyskakují krysy. Žáci se záhadně ztrácejí. Školní knihovna je bludištěm tajných chodeb. A učitel biologie se chová velice, velice zvláštně.

Robert Arthur věděl, že přestoupit na jinou školu nebude nic jednoduchého, ale tohle je na pováženou! S pomocí nových, poněkud neobvyklých kamarádů zjišťuje, že se toho ve škole děje víc, než je na první pohled patrné. Dokáže ta tajemství odhalit dřív, než bude pozdě?

* * *

Jelikož mám ráda nejen Young Adult literaturu (tedy mimojiné), ale také tzv. Middle Grade literaturu (pro mladší čtenáře, ale ne úplně malé děti… tak 9-12 let) popřípadě tzv. Teen fiction (tak 10 – 14 let, s tím, že se to občas do sebe prolíná) a také horory, tak tato dle anotace strašidelně znějící kniha, byla jasnou volbou.v_horror school-sileny profesor-tit-202736-01 A to jsem ještě netušila, jakou úžasnou obálku ta kniha má. Na internetu či v časopise to totiž nevynikne, ale když knihu držíte v rukou a sledujete, jak se speciálním efektem při mírném otočení knihy mění obličej mírumilovného učitele v naprosto hrůzyplnou démonickou nestvůru, naskočí vám husí kůže a nedokážete se od toho pohledu odvrátit. (viz tento malý gif obrázek)

Děj začíná v momentě, kdy hlavní postava – dvanáctiletý Robert Arthur, nastupuje po prázdninách do sedmé třídy v nové Lovecraftově základní škole. Marně před školou ale pátrá po nějaké známé tváři. Začátkem léta totiž došlo k úřednímu přerozdělení městských obvodů. V praxi to znamenalo, že všichni Robertovi spolužáci mohli i nadále chodit do Franklinovy základní školy v severní části města, jen Robert se nějakou záhadou od nového školního roku stal žákem Lovecraftovy, která se nacházela v jižní části města.

Robertova maminka je nadšená, že se dostal do nové, moderně vybavené školy s bazénem a interaktivními tabulemi, ale on by klidně bazén i vše ostatní vyměnil za to, být se svými bývalými spolužáky a kamarády. Ale nakonec se přece jen někdo známý objeví – Glenn Torkells, surovec, který Roberta už roky šikanuje. Může snad být Robertova smůla větší? Může.

Hned od prvního dne se v nové škole dějí podivné věci. Nejdřív se ve všech šatních skříňkách zničehonic objeví krysy. Potom se Robert ztratí v obrovské školní knihovně, kde si má každý z žáků najít zadanou knihu. Mezi vysokými regály a policemi sleduje záhadnou dívku, která před ním jakoby utíká, až narazí na úzké vysoké dveře, které vůbec nejsou poznačené v plánku, jenž jim paní knihovnice rozdala. Když jimi Robert projde, cítí pronikavý pach naftalínových kuliček proti molům a objeví se v nějaké další části knihovny, kde se nacházejí pouze hodně staré knihy. Setká se zde s dívkou Karinou, půjčí si nějakou záhadnou a velmi starou knihu a v batohu se mu objeví přítulná dvouhlavá krysa. Tu si Robert odnese domů jako svého nového mazlíčka.

Po víkendu je ve škole policie, pohřešuje se totiž dívka Sylvia Priceová, jedno z dvojčat, které s Robertem chodí do třídy. Dvouhlavou krysu, kterou Robert pojmenoval PípaKvik (jedna hlava je Píp, druhá Kvik) a která si hoví u něj v batohu, v hodině biologie vyčmuchá (doslova) profesor Garfiel Goyle a zabaví ji k (dle jeho slov) pozdější likvidaci. Robert ani nechce přemýšlet nad tím, co to znamená.

Po hodině na něj čeká Karina a domluví se spolu, že krysu vysvobodí a zachrání před neblahým osudem. Večer se konají třídní schůzky a škola bude dlouho otevřená, takže nebude problém se do ní dostat. Při záchraně PípaKvika jsou ale svědky něčeho hrůzostrašného. Nové děsuplné zážitky na sebe nenechají dlouze čekat a pohřešuje se další dívka, druhé dvojče. Je jasné, že s touto školou není všechno tak úplně v pořádku. Podaří se Robertovi za pomoci svých nových přátel přijít všem tajemným věcem na kloub? Komu vlastně můžou věřit?

Kniha pro mě byla takovou oddechovou jednohubkou. Byla zábavná i dostatečně napínavá, aby mě donutila číst, dokud se nedozvím, jak to dopadne. Kdybych ji četla na základní škole, tak by se určitě stala mou oblíbenou spolu s edicí Stopy Hrůzy, které jsem tehdy hltala. Není sice až tolik děsivá, ale mladším dětem, které mají strach z krys, pavouků či hrůzu nahánějících nadpřirozených bytostí by mohla navodit i nějaký ten zlý sen.
Uvnitř se také nachází několik ilustrací, které dokreslují celkový dojem z příběhu.

Robert coby ústřední postava mi byl velice sympatický. Nejen že strašně rád čte a miluje hlavně horory, fantasy a scifi, ale také je velmi milý a empatický. Jeho starost o maminku, aby se neznepokojovala, byl až dojemný. A neváhá ani zachránit život svému úhlavnímu nepříteli.

Byl to příjemný čtecí zážitek a povedený start celé nové strašidelné série. Těším se na další díly a doufám, že se v nich opět shledáme s Robertem a dozvíme se něco více o dalších členech učitelského sboru této neobyčejné základky.

Doporučuji všem (převážně tedy mladším) čtenářům, kteří mají rádi dobrodružné, napínavé, nadpřirozené nebo hororové příběhy a milovníkům krys a fanoušky hororového mistra pana H. P. Lovecrafta.

Pokud byste se chtěli o knize, záhadné  Lovecraftově základní škole nebo o celé strašidelné sérii Horror School dozvědět něco více, můžete navštívit stránky www.horrorschool.cz
Popřípadě také oficiální anglické lovecraftmiddleschool.com