Hra se lvem – Nelson DeMille [RECENZE]

Název: Hra se lvem
Série: John Corey
Originální název: The Lion’s Game
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Pavel Bakič
Počet stran: 839

Duben 1986. Americké letouny bombardují sídlo plukovníka Kaddáfího v Libyi. 16-letý Asad – což v arabštině znamená lev – ztratí při náletu matku, dva bratry a obě sestry. Cítí se povolán k tomu, aby pomstil nejen svou rodinu, ale i celý národ, své náboženství a Velkého vůdce – Kaddáfího. Oko za oko, zub za zub.

O dvanáct let později přilétá Asad do New Yorku odhodlán k tomu, že zabije všech pět zbývajících pilotů, kteří se zúčastnili náletu, jednoho po druhém. John Corey – postava z předchozího bestselleru Ostrov Antrax – již není zaměstnán u newyorské policie, ale v protiteroristické jednotce. Je to právě on, kdo musí Asada zastavit. Ale než tohle udělá, musí najít sám sebe.

* * *

Po přečtení knihy Ostrov Antrax (recenze) jsem se nemohla dočkat dalšího setkání se svérázným newyorským detektivem Johnem Coreym, jehož smysl pro humor a ironické poznámky či sarkastické komentáře mě dokázaly bavit celou téměř šestisetstránkovou knihou. Původně Nelson DeMille sice plánoval, že Ostrov Antrax bude samostatný román, ale postava Johna si získala velkou popularitu a autor naznal, že si pokračování zaslouží a já jsem za to ráda.

V knize Hra se lvem se John Corey vrací v plné síle, tentokrát jako zvláštní smluvní agent u Protiteroristické operační skupiny (POS) a opět nikoho nešetří svými přidrzlými hláškami a mnohdy politicky nekorektním, často velmi černým humorem, který občas jeho spolupracovníci a kolegové naprosto odsuzují. (Možná proto, že ho nechápou.) V tomto druhém díle mě John svou přítomností oblažoval dokonce ještě o něco déle – na více než osmistech stranách. Ale opět musím podotknout, že stejně jako v první knize, ani zde na nudné pasáže nenarazíte. Pokud se totiž zrovna společně s Johnem za něčím či někým nehoníte, dává vám autor nahlédnout do minulosti, aby vám části skládačky začaly lépe zapadat do sebe.

Příběh se točí kolem v dnešní době velmi aktuálních témat jako je celosvětový terorismus a boj proti němu, muslimští extremisté, arabští muslimové a jejich náboženství, přistěhovalci a celá řada dalších souvislostí.

Samotný děj knihy začíná v momentě, kdy John míří na letiště Johna F. Kennedyho, kde už jako agent protiteroristické jednotky má vyzvednout z letadla Trans – Continental 175 údajného teroristu Asada Chalíla, který se přišel vzdát na americkou ambasádu v Paříži.

Ovšem s letadlem není vše tak úplně v pořádku. Zaměstnanci newyorského řízení letového provozu ztratili s letadlem kontakt. Nikdo s ním není schopen navázat spojení od chvíle, co opustili severoatlantický koridor. Všichni doufají, že je to jen nějaká porucha antény nebo nějaká podobná drobnost, ale mnozí tuší, že by mohlo jít i o něco vážnějšího. Napomáhá tomu i fakt, že se málem srazili s jiným letadlem. Přesto se ale stále drží správného letového plánu a jdou pomalu na přistávání.

Když je letadlo úspěšně na zemi a i přes malinkatou drobnost se zdá, že vše proběhlo hladce, je divné, že stále nepřichází žádná komunikace z letadla a nic se neděje. Pilot zůstává v nečinnosti, nereaguje na pokyny a nechává zapnuté motory. Nikomu to nedává smysl, proto se jeden člen z bezpečnostní služby jménem Andy McGill rozhodne vlézt dovnitř.

V letadle se mu naskytne šokující pohled na veškeré pasažéry i posádku bez zjevných známek života. Zdá se, že se všichni pokojně udusili nějakými jedovatými výpary. Vše ohlásí, letadlo je přesouváno do zabezpečené oblasti k prozkoumání. K Andymu překvapení a bohužel i smůle narazí přece jen jednoho živého člověka na palubě. Není to nikdo jiný než sám Asad Chalíl.

Když se John dozví, že s letadlem je nějaký problém, okamžitě vyrazí do terénu i se svojí kolegyní Kate Mayfieldovou. Na „místě činu“ mu okamžitě dojde, která bije, ale to už je Asad dávno pryč a zanechává za sebou jen další a další mrtvoly. Podaří se Johnovi a Kate zastavil Asada dřív, než dokoná dílo zkázy?

Hra se lvem je rozdělena do pěti částí – knih. Všechny, kromě knihy druhé, se odehrávají v současnosti v USA. Kniha druhá nám představí šestnáctiletého Asada, jehož jméno znamená lev a který už tehdy nebyl žádný andílek. Jsme svědky jeho první sexuální zkušenosti i vraždy. Americké letouny zrovna tehdy bombardují sídlo plukovníka Kaddáfího, který je přítelem jeho matky. Při útoku umírají Asadovy sourozenci (dva bratři a dvě sestřičky) i jeho matka a Asad slibuje pomstu. A tím vlastně vše začne.

Autor ve své nové předmluvě z roku 2010 (román napsal v roce 1999 a vyšla v roce 2000) uvádí, že Hra se lvem vychází ze skutečné události – útoku amerického letectva na Libyi, který se odehrál 15. 4. 1986. Tento nálet byl odvetou za odpálení libyjské bomby v německém klubu navštěvovaném americkou vojenskou posádkou. Útok amerického letectva pak vedl Libyjce k atentátům na let 103 společnosti Pan Am, jehož exploze nad skotským Lockerbie připravila 21. 12. 1988 o život 270 lidí.

Kniha v zásadě vypráví o pokračující libyjské mstě za letecký útok z roku 1986. V románu Hra se lvem i v jeho pokračování (Lev) se autor snaží přiblížit, jak třicet let útoků a protiútoků roztočilo po celém světě spirálu násilí. Ukazuje na to, že tím propukla válka bez jasně daného začátku a bez vyhlídky na brzký konec.

Celkem strašidelné na tom je i to, že dle mnohých čtenářů je Hra se lvem jasnozřivý nebo dokonce prorocký román, protože text prý předvídá smutné události z 11. září 2001.

Ačkoliv jsem se u knihy bavila díky Johnovi a jeho vtípkům, je pravdou, že toto téma není zrovna moc zábavné, ale spíše kruté a děsivé. To ale knize na čtivosti a napínavosti nic neubírá, právě naopak. Přála bych si ale, aby se toto téma nemuselo řešit i v reálu, ale už jen a pouze na stránkách knih vymyšlených příběhů.

Hru se lvem doporučuji všem milovníkům napětí, které neodradí vícestránkové knihy.

A musím ještě moc pochválit překlad, protože některá česká ne úplně spisovná slova k Johnově charakteru opravdu hodně seděla.

Velice děkuji nakladatelství Kniha Zlín za poskytnutí této elektornické verze knihy na recenzi.