Hrob mé sestry – Robert Dugoni [RECENZE]

Název: Hrob mé sestry
Originální název: My Sister’s Grave
Překlad: Jan Kozák
Rok vydání: 2016
Počet stran: 392
Žánr: krimi thriller

Tracy Crosswhiteová dvacet let zpochybňuje fakta týkající se zmizení své sestry Sáry a soud s údajným vrahem, který následoval. Nevěří, že Edmund House – již dříve usvědčený násilník, na něhož padla vina za vraždu Sáry – je skutečný pachatel. Když jí osud nabídne příležitost dosáhnout spravedlnosti, stává se Tracy detektivem na oddělení vražd v Seattlu a celý svůj další život zasvětí tomu, aby vypátrala sestřina vraha.

Jednoho dne jsou konečně objeveny Sářiny tělesné pozůstatky nedaleko jejich rodného městečka v pohoří Severní Kaskády ve státě Washington. Tracy je pevně rozhodnutá získat odpovědi na otázky, které ji tak dlouho trápily. Během pátrání po skutečném vrahovi však začne odhalovat temná, dlouho střežená tajemství, která navždy změní její vztah k minulosti a otevřou dveře smrtícímu nebezpečí.

* * *

Tak nějak jsem už dopředu tušila, že kniha bude něco přesně pro mě. Vůbec jsem ovšem netušila, že je příběh tak sugestivně napsán, až budu mít pocit, že hlavní postavy znám osobně a budu vše velmi emotivně prožívat současně s nimi. Po dočtení mohu konstatovat, že jsem našla dalšího oblíbeného autora a že bude trvat ještě pěkně dlouho, než se z této citové ždímačky vzpamatuju.

Hrob mé sestry nás zavede za Tracy Crosswhiteovou, detektivem z oddělení pro násilné zločiny v Seattlu, jejíž přezdívka u kolegů je „profesorka“, protože předtím než šla na policejní akademii, vyučovala na střední škole chemii. Pro změnu povolání se rozhodla ve chvíli, kdy se před dvaadvaceti lety ztratila její mladší sestra Sára.

Tehdy se psal rok 1993, Tracy bylo dvaadvacet a Sáře čerstvých osmnáct. Společně se zúčastnily kovbojského klání a v posledním kole soutěže rozhodovala o vítězi střelba na terč. Vyhrála Tracy, ale je si stoprocentně jistá, že Sára ji nechala vyhrát. Sára totiž nikdy nemine cíl, natož dvakrát za sebou!

Po soutěži pro Tracy přijede její přítel Ben, který udělal rezervaci v jejich oblíbené restauraci. Hodlá ji požádat o ruku. Sára má jet domů sama jejich autem, z čehož Tracy nemá zrovna dobrý pocit. Nakonec se ale přece jenom nechá přesvědčit, že se nemůže nic stát. Alespoň trvá na tom, aby jí Sára slíbila, že pojede po dálnici a ne po okrskách, protože se blíží bouřka a v takovém počasí je na okrskách vždy tma. Tracy tedy předává Sáře klíčky od auta spolu s vítěznou přezkou a na hlavu jí nasadí svůj kovbojský klobouk. Netuší, že to je naposledy, kdy svou sestru vidí živou.

Nyní se Tracy vrací do svého rodného městečka Cedar Grove, protože pes nějakých lovců našel hrob s lidskými ostatky. V hrobu se nachází i vítězná přezka, kterou měla Sára u sebe v den zmizení. Později se potvrdí, že jde opravdu o Sáru. Tracy se chce mermomocí zapojit do vyšetřování. Oblast, kde se našlo tělo, několikrát s otcem a dobrovolným hledacím týmem prohledávali. Krátce potom byla celá oblast zaplavena kvůli výstavbě přehrady Cascade Falls. Letos byla stavba zbourána a jezero se vrátilo do svých původních hranic a nedávno oblast opět zpřístupnili pro lovce a turisty. Vypadá to, že kdokoli tam to tělo dal, musel to udělat až po pátrání a těsně před zatopením. Musel to být někdo znalý místních poměrů.

Na pohřbu, který po těch letech může konečně pro Sáru uspořádat, se Tracy setkává se svým starým kamarádem z dětství – Danem O‘ Learym, který je nyní právníkem. Požádá ho o pomoc se Sářiným případem. Tehdy dávno byl sice ze Sářina zmizení a vraždy usvědčen bývalý trestanec, ale Tracy to celé nějak nesedí. Chce případ znovu prošetřit a zjistit, co se tehdy doopravdy stalo a nalézt pravého vraha. Tím spíš, když ji místní šerif Roy Calloway přesvědčuje, ať už se v tom nevrtá a nechá to uzavřené. Tvrdohlavá Tracy se ale pouští do akce a už ji nic nezastaví. Podaří se jí dopátrat pravdy?

V knize se kromě hlavního příběhu probíhajícího v přítomnosti občas objeví i nějaký ten pohled do minulosti. Pro větší přehlednost je použito jiné písmo. Můžeme tak nahlédnout do Tracyina a Sářina dětství i dospívání a pozorovat jejich vzájemný láskyplný vztah. Postupně se tak dozvídáme o Tracy i Sáře mnohem víc a já nakonec měla pocit, jako bych je znala osobně. Jak příběh dále pokračuje, máme už přehled o tom, co se dělo ten osudný den, jak celá ta smutná záležitost ovlivnila a zničila celou rodinu i Tracyin vztah/manželství s Benem a také jsme svědky toho, co Sára na sklonku svého života prožívala.

Nechybí samozřejmě ani šokující odhalení na konci, které jsem absolutně nečekala a dost mě zaskočilo, i když určité náznaky zpětně dokážu identifikovat. Po dočtení vám všechny dílky skládačky nakonec zapadnou na svá místa a vyjeví se vám celkový obraz a vše začne v tu chvíli dávat jistý smysl.

Kniha je napsána velmi čtivě a tak lidsky a dojemně, že jsem několikrát, hlavně ke konci, musela šáhnout pro kapesník. Bylo mi líto nejen zmařeného mladého života, ale vlastně celé rodiny, kterou to totálně zdevastovalo, a hlavně Tracy, která ani po těch letech nepřestala po Sáře neustále pátrat.
Nenarazila jsem v příběhu na žádné nudné části, vše mělo svůj čas i místo a vlastně pořád se něco dělo, takže jsem nedokázala přestat číst, protože mě strašně zajímalo, jak to vlastně bylo.

Hrob mé sestry bych doporučila všem, kteří mají rádi inteligentní a napínavé krimi thrillery a dojemné příběhy. Pro fanoušky žánru je to naprostá nutnost, ale myslím si, že by se kniha mohla líbit úplně všem.

Já už se moc těším na další autorovy knihy a pevně doufám, že se i čeští čtenáři budou moci znovu setkat s Tracy Crosswhiteovou.

Za poskytnutí této napínavé a dojemné knihy k recenzi velice děkuji nakladatelství Jota.