Izolovaný – Sebastian Fitzek, Michael Tsokos [RECENZE]

izolovanyAutor: Sebastian Fitzek, Michael Tsokos
Název: Izolovaný
Originální název: Abgeschnitten
Překlad: Aneta Hubinová
Počet stran: 272
Žánr: thriler

Koroner Paul Herzfeld najde v hlavě jedné velmi zohavené mrtvoly telefonní číslo své dcery. Hannah byla unesena a pro Herzfelda tak začíná děsivá hra na honěnou. Únosce totiž na ostrově Helgoland přichystal další těla s indiciemi. Herzfeld ale nemá šanci se k novým informacím dostat, protože ostrov nacházející se na širém moři je kvůli orkánu odříznut od pevniny a většina obyvatelstva již byla evakuována. Kreslířka komiksů Linda, která našla mrtvé tělo na pláži, je jednou z mála osob, které na ostrově zůstaly. Herzfeld se ji snaží zoufale přesvědčit, aby dle jeho pokynů po telefonu provedla pitvu. Jenže Linda v životě nedržela v ruce skalpel, natož aby někoho pitvala…

* * *

Sebastian Fitzek se zařadil mezi mé oblíbené autory v okamžiku, kdy jsem začala číst jeho knihu Zaklínač duší. I jeho další knihy, které u nás vyšly, mě utvrdily v tom, že tento spisovatel je pro mě sázka na jistotu. Proto jsem se na Izolovaného velmi těšila a byla jsem zvědavá, co vyjde ze spolupráce Fitzeka se spisovatelem/patologem Michaelem Tsokosem. Myslím si, že mohu zkonstatovat, že se opravdu zdařila a vzniklo dílo, které vás chytne a už nepustí a ještě dlouho po dočtení na něj budete stále myslet.

Děj nás zavede za koronerem Paulem Herzfeldem, na jehož stůl se nejčastěji dostávají ty nejhorší případy brutálně zohavených těl. Tentokrát ale uvnitř jedné takové mrtvoly najde skrytý vzkaz – telefonní číslo své šestnáctileté dcery, která žije s jeho bývalou manželkou.
Nemůže Hannah nikde sehnat a na jejím telefonu je nahraná zpráva s voláním o pomoc a s dalšími instrukcemi. To, že nesmí Paul zalarmovat policii, asi nemusím zdůrazňovat.

Další mrtvola na sebe nenechá dlouho čekat. Problém je ale v tom, že se nachází na ostrově Helgoland, na který se Paul momentálně nemůže dostat kvůli velmi špatnému počasí a hrozícímu orkánu. Nezbývá mu než snažit se přesvědčit po telefonu kreslířku komiksů Lindu, která tělo objevila, aby se stala jeho prodlouženýma rukama a provedla pitvu za něj. Linda o něčem takovém nejprve nechce ani slyšet, vždyť v životě nedržela v ruce skalpel a řezat do mrtvol není zrovna její představa příjemně stráveného dne, ale když jí Paul prozradí všechny okolnosti, nakonec souhlasí.

Honba za dalšími indiciemi může začít. Bude Linda Paulovi schopnou asistentkou, zvládne všechna úskalí, která se s tím, co po ní Paul požaduje, pojí? Nebo ji dříve dožene její vlastní minulost? Podaří se jim společnými silami zachránit život nevinné mladé dívky?

Hned zkraje je nasazeno svižné až smrtelné tempo, které nepoleví až do poslední stránky. Izolovaný patří k těm knihám, které se jen těžko odkládají. Stálá akce a napínavé zvraty vám nedovolí četbu přerušit a nutí vás otáčet další a další stránku, dokud nedočtete poslední větu. Ale ani potom vás kniha jen tak nenechá na pokoji. V momentě, kdy zase začnete normálně dýchat (protože po celou dobu čtení jste, aniž byste si to uvědomovali, zadržovali dech), se vám do mysli budou vtírat nové myšlenky a objevovat se nové otázky, které se budou právě přečteného příběhu týkat.

Autoři se opravdu nezastaví před ničím a tak se občas čtenářům dostane poněkud morbidních a místy až (pro někoho) nechutných detailů a popisů pitev a mrtvých těl. Ale to232 k vykreslení dokonalé atmosféry příběhu prostě patří a těm, co znají a milují Fitzekův styl, by to nejspíš v příběhu chybělo.

Obě hlavní postavy mi byly velmi sympatické a vždy jsem jim držela pěsti, kdykoliv se objevily na scéně. Jak Paul, tak Linda se snaží řešit svoje vlastní problémy a jen jedna velmi podivná náhoda (ale byla to vůbec náhoda?) je zvláštním způsobem svede dohromady a oni musí spojit svoje síly, aby zachránili život nevinné mladé dívce a odhalili a zastavili krutého vraha, který si rád hraje se svými obětmi.

Tento mistrně promyšlený a akcí nabitý thriller s lehkým nádechem hororu nejspíš nebude úplně pro každého, ale pokud nejste velké citlivky a napínavé až hrůzostrašné příběhy máte rádi či přímo vyhledáváte, tak toto je přesně kniha pro vás.
Doufám, že se brzy zase dočkáme nějakých dalších knih Sebastiana Fitzeka a to ať už ve spolupráci s jinými autory nebo samostatně.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský.