Já a ty – Niccolò Ammaniti [mini-recenze]

Originální název: Io e te
Nakladatelství: NLN
Překlad: Eva Zaoralová
Forma: brožovaná
Počet stran: 112
Žánr: drama, Young Adult, světová literatura

Nevinnou lží začíná příběh několika dnů, během nichž introvertní Lorenzo, čtrnáctiletý „chlapec z dobré rodiny“ hodlá v utajení strávit zimní prázdniny ve vybavené sklepní místnosti domu, místo na lyžích se spolužáky, jak namluvil matce.

Jeho představu blaha, kdy nemusí předstírat, že „je jako ti druzí“ a může se věnovat svým poněkud solipsistickým zálibám, nečekaně naruší vpád jeho nevlastní sestry Olivie. Dvě neurotické bytosti se zpočátku střetnou, každá ponořena do vlastních problémů, ale v dobrovolné izolaci od vnějšího světa se mezi nimi začne vytvářet pouto spiklenectví. Lorenzo se dovídá mnoho o sobě samém a Olivia nachází citový vztah, po jakém nepřiznaně toužila. Ammaniti tak na malém prostoru a bez velkých slov dokázal vystihnout tajemství přechodu od dospívání k dospělosti.

* * *

Tato maličká a tenoučká knížečka nás na úplném začátku zavede do Itálie v roce 2010. Hlavní hrdina si dává kávu v kavárně a zkoumá přeložený kousek papíru se vzkazem, který mu před deseti lety napsala jeho nevlastní sestra a vzpomíná.

Vracíme se tedy s hlavním hrdinou do Říma roku 2000. Tehdy bylo Lorenzovi čtrnáct let…
Chystá se právě s několika spolužáky na týden na hory. Nebo to si alespoň myslí jeho rodiče. Lorenzo totiž není obyčejný kluk, je to ukázkový příklad těžkého introverta, kterému dělá trošku problém začlenit se do společnosti a zapadnout mezi vrstevníky. Každý den zažívá svá malá traumata na každém kroku, protože jakýkoliv kontakt s okolím a jinými osobami (výjimkou jsou jeho rodiče) je pro něj problém. Naučil se ale dobře předstírat, že je naprosto normální. Aby o něj neměli rodiče neustále strach a obavy, vymyslí si pro ně pohádku, jak je ve škole populární a že ho spolužáci pozvali na týden na hory.

Onen prázdninový týden ale doopravdy hodlá strávit ve sklepě jejich domu, kde je spousta věcí (včetně nábytku) po bývalé obyvatelce jejich bytu. Plánuje si číst (převážně horory Stephena Kinga), hrát videohry a prostě si užívat nerušeného klidu se zásobami dobrot. Všechno jde podle plánu, dokud mu jeho klidnou “dovolenou” nenaruší jeho nevlastní ‚problémová‘ sestra, která přišla do sklepa něco hledat. A nakonec s Lorenzem ve sklepě, i přes jeho značnou nelibost, zůstane. Lorenzo ovšem na celou věc s nevlastní sestrou změní názor, když si s Olivií vzájemně vypomůžou.
Jak a v čem vám ovšem neprozradím, to už si musíte přečíst sami.

Ačkoliv je tato knížka docela krátká, je velmi dobře napsaná a zabývá se zajímavými tématy, které jsou mi částečně velmi blízké a možná i proto na mě děj tolik zapůsobil hned od začátku. A když k tomu přičtu ten mrazivý konec, který jsem opravdu neočekávala, nemůžu jinak než knihu doporučit dál. Možná nesedne úplně každému celým svým příběhem, ale určitě stojí za přečtení už kvůli tomu konci, který vás donutí zamyslet se nejen nad životem, rychlým plynutím času, ale i nad dodržováním daných slibů. Navíc je opravdu krátká a čte se jedním dechem, za jedno dopoledne či odpoledne máte dočteno.

Pro mě osobně to bylo úplně první setkání s autorovou tvorbou, ale zcela jistě nebylo setkáním posledním. Velice mě zaujala také jeho kniha Já se nebojím, která se taktéž tváří jako zajímavá četba a jelikož se mi autorův styl psaní značně zalíbil, pokusím se si knihu co nejdříve obstarat.