Jako zabít ptáčka – Harper Lee [RECENZE]

Název: Jako zabít ptáčka
Originální název: To Kill a Mockingbird
Nakladatelství: Mladá Fronta
Překlad: Marcela Mašková, Igor Hájek
Počet stran: 280
Žánr: klasická světová literatura

Klasická kniha o dospívání a morálce. Maycomb v Alabamě je bezvýznamné ospalé provinční městečko obklopené poli s bavlnou. Ve 30. letech 20. století jsou Spojené státy americké zachváceny hospodářskou krizí, ale ta se obyvatel Maycombu dotýká jen okrajově. O letních prázdninách je největší starostí osmileté Čipery a dvanáctiletého Jema vymýšlení plánu, jak vylákat místního podivína z jeho dobrovolného domácího vězení. Když je ale mladý černoch obviněn ze znásilnění bílé dívky, události naberou dramatický spád. Obhajoby se ujímá otec Čipery a Jema, advokát Atikus Finch. Toho čeká předem marný boj s předsudky, strachem a nenávistí.

Román Jako zabít ptáčka ale rozhodně není o rasismu a nespravedlivých soudních procesech. Je to čtivý příběh o dospívání a braní rozumu, o různých formách osobní statečnosti, o přetvářce, morálce a zodpovědnosti. To vše vyprávěno pohledem osmiletého děvčátka. Harper Lee knihu dokončila v roce 1959 a román měl okamžitě obrovský úspěch. Získal Pulitzerovu cenu a dočkal se filmové adaptace s Gregory Peckem v roli obhájce Atika Finche. Dosud se knihy prodalo ve světě 30 milionů kusů…

* * *

O knize Jako zabít ptáčka jsem slýchala již od základní školy. Věděla jsem, že kniha dostala několik ocenění, autorka dokonce obdržela i Pulitzerovu cenu (což je pro spisovatele asi ocenění nejvyšší), že se děj odehrává někdy v první polovině 20. století a jde v něm o nějakou nespravedlnost páchanou na černoších. Jelikož nemám rasismus a ani diskriminaci celkově ráda, čtení jsem neustále odkládala. V poslední době se ale o knize začalo zase hodně mluvit v souvislosti s vydáním „pokračování“ (po 55 letech).
(Prý byla ale kniha Go Set a WatchmanJdi, postav hlídku, odehrávající se po 20 letech od událostí v knize Jako zabít ptáčka, vlastně napsaná autorkou jako první.)
Proto jsem se rozhodla, že je čas doplnit vzdělání a knihu si přečíst.

Děj se tedy odehrává ve 30. letech 20. století a zavede nás do malého městečka Maycomb v americkém státě Alabama. Hlavní vypravěčkou příběhu je malá holčička Jana Luisa „Čipera“ Finchová, která nás postupně seznamuje s prostředím a událostmi, které se kolem ní dějí a které občas nedokáže pochopit, protože její dětská duše je ještě nevinná a čistá, bezelstná a hlavně bez předsudků.

Čipera a její o něco starší bratr Jem žijí pouze s tatínkem Attikem. Maminka jim umřela, ještě když byla Čipera úplně malá, a proto si na ni nepamatuje. Atticus se snaží děti vychovávat sám a vštěpovat jim zásady slušného chování, zodpovědnosti a umění používat svoji vlastní hlavu. Jelikož je advokát a tráví hodně času v práci, s dětmi mu pomáhá jejich černošská hospodyně Kalpurnie.

V první půlce knihy Čipera vypráví o dobrodružstvích, která zažívala se svým bratrem Jemem a kamarádem Dillem vždy o prázdninách, o svém nástupu do školy a jaké trable s tím byly spojené. Nastíní nám prostředí a obyvatele svého rodného města. Maycomb je malé městečko, kde se všichni v podstatě znají a vědí o sobě první poslední.

Potom se ale něco stane a jeden černošský mladík jménem Tom Robinson je obviněn ze znásilnění bělošské dívky Mayelly Ewellové. Okamžitě se strhne povyk a lidé bez přemýšlení chtějí brát „spravedlnost“ do vlastních rukou. U soudu Toma zastupuje Atticus, který dělá, co může, aby dokázal, jak to doopravdy bylo. Bohužel místní v tom mají naprosto jasno, protože dle nic určuje barva kůže, kdo má a kdo nemá pravdu, ať už jsou důkazy jakékoliv. Najednou se obrátí i proti Attikovi. Čipera ani Jem či Dill nedokáží pochopit prosté, někdy až hloupé smýšlení místních lidí.

Čipera je na svůj věk velmi zvídavá, přemýšlivá a odvážná. Ráda leze po stromech a pere se jako kluk, což ji neustále někdo z ostatních obyvatel městečka vyčítá, protože by se měla chovat jako dáma. Tatínek ji ale nechává, aby sama poznala co a jak se životem a utvořila si na vše svůj vlastní názor.

Atticus je velmi moudrý a charakterní muž, okamžitě si mě získal svým čistým srdcem bez předsudků, životním postojem, bojem za pravdu i vše, v co věří a v neposlední řadě nehynoucí láskou ke svým dětem.
Dalšími postavami, které stojí za zmínku, jsou zvláštní individuum Bubu Radley nebo třeba také hospodyně Kalpurnie.

Je to daleko hlubší příběh než by se na první pohled mohlo zdát a ne nadarmo se kniha dostala mezi užší výběr knih, které by měl každý člověk za svůj život přečíst. Tato kniha vás prostě donutí přemýšlet a postupně ve vás vzbudí všechny druhy emocí od smíchu přes hněv až k pláči.
Je plná silných myšlenek a poučení. Ačkoliv byla poprvé vydána v roce 1960, i v dnešní době toho má stále hodně co říct.
Nevím, co bych ještě mohla dodat, už toho o tomto skvostu bylo řečeno tolik, ale stejně všemu dostatečně porozumíte, až si sami vychutnáte příběh malé Čipery. Takže pokud jste ji ještě nečetli, tak už neváhejte a co nejdřív si knihu také přečtěte!

Podle knihy byl také natočený stejnojmenný film s Gregory Peckem v roli Attika a zcela zaslouženě získal 3 oscary.

Za poskytnutí elektronické verze knihy na recenzi velice děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz.

Jedna odpověď na “Jako zabít ptáčka – Harper Lee [RECENZE]”