John na konci umře – David Wong [RECENZE]

Série: John Dies at the End
Originální název: John Dies at the End
Překlad: Jan Sládek
Počet stran: 532
Žánr: horor, humor, fantasy

Vtipný a současně děsivý příběh zabíhající daleko za hranice zdravého rozumu.

Stává se vám někdy, že v noci jdete na toaletu a na vteřinku, na zlomek sekundy zahlédnete v zrcadle něco jiného než svůj vlastní odraz? Rozsvítíte světlo a samozřejmě zjistíte, že všechno je v naprostém pořádku. Ze zrcadla se na vás dívá jen vaše tvář. Hlavní hrdinové knihy John na konci umře Davida Wonga tenhle pocit dobře znají. V jejich malém městečku se to hemží podivnými obludami s tělem ze syrového masa, obřími housenkami, brouky bez křídel, kteří se lidem zavrtávají pod kůži, a dalšími příšerami. Jsou skutečné, nebo je to jen výplod fantazie povzbuzené doposud neznámou drogou? Ta má podivné a nebezpečné účinky: otvírá brány do nových realit, ale současně na svět přivádí děsivé nestvůry, které ho můžou zničit. Jeho zachránci se mají stát dva nedostudovaní středoškoláci Dave a John, nezodpovědní „úleťáci“ potácející se mezi drogami a alkoholem, mudrlanti meditující o životě a řešící problémy, o nichž se jim nikdy ani nezdálo. Podaří se jim zastavit tajuplné zlo a vrátit světu aspoň zdání rozumného řádu?

Kniha John na konci umře je zábavnou parodií na horory kombinující temná témata příběhů H. P. Lovecrafta se surrealistickými obrazy připomínajícími plátna Hieronyma Bosche. Autor čtenáře vede složitě strukturovaným, přesto ale přehledným a neustále napínavým dějem a rozhodně nešetří nápady. Uchvacuje obrazotvorností, ironickým až kousavě jízlivým humorem a bohatým jazykem, který ale dává zcela do služeb svého strhujícího příběhu.
Kniha John na konci umře zaujme nejen milovníky hororů a zastánce paranormálních jevů, ale každého, kdo má rád svižné příběhy a kdo se s otevřenou myslí zajímá o problémy současného světa.

* * *

„No páni!“  Tohle byla přesně ta slova, která jsem pronesla, když mi pošťačka hodila do náruče tlustý balíček z nakladatelství Jota s knihou John na konci umře. Další „No páni!“ přišlo, když jsem knihu vybalila a prohlížela si úžasný obal (Ano, já si uvědomuji, že je tam smrtka. Ano, jsem normální. I když… kdo ví. Pamatujete, jak jsem už několikrát psala, že miluju horory? Umrlčí lebky a smrtky k tomu neoddělitelně patří.). Také uvnitř se dá najít pár skvostných obrázků z vnitřní strany obalu.

Následujících několik „No páni!“ už patřilo obsahu, který mě nejen zaujal hned od první stránky, ale také neskutečně pobavil. Co že to miluju ještě víc než horory? Je to humor! A tato kniha je nejen hororová, ale také velmi vtipná, takže naprosto dokonalá kombinace!

A o čem že ta kniha je? Už od prologu nás dějem provází hlavní hrdina jménem David Wong. Přijde vám to jméno povědomé? Nejmenuje se tak náhodou autor knihy? No ano jmenuje! Náhoda? Rozhodně ne!

Tento David Wong, nebo Dave chcete-li, žije v jednom “Utajeném” městě na americkém středozápadě a má jednoho legračního kamaráda jménem John (Ano ano, přesně toho, který na konci umře. A nebo ne?) a dohromady tvoří něco jako spolek Krotitelů duchů. Vymítají duchy rockovými peckami převážně z 80. let minulého století. (Nepřijde vám to vtipné? Kdybyste ty vály znali a navíc třeba ještě měli představu o klipech, chápali byste.)

Dave se rozhodne povyprávět svůj a Johnův nevšední příběh jednomu novináři a tím zároveň i nám – čtenářům. Jeho vyprávění začíná v době, kdy měl John jednu příšernou kapelu, s kterou ho ale i přesto zvali na různé akce. Na jedné takové akci potkal nejen zvláštního psa jménem Molly, ale i jakéhosi rádoby kouzelníka jménem Robert Marley s falešným přízvukem tvrdícího, že pochází z Jamajky. A od té doby už nic nebylo jako dřív.

V noci volá vystrašený John Davovi, aby za ním okamžitě přijel, a blábolí nějaké nesmysly o příšerách. Dave má za to, že je John opět na nějakých drogách. A není tak úplně vedle. „Jamajčan“ Robert Marley dal Johnovi nějakou podivnou drogu, které říkají sójovka (opravdu tak vypadá), která mu měla změnit pohled na svět takový, jak ho znal doteď. John neváhá vpravit si „sójovku“ do žil a začnou se dít věci! Objeví se zde různé více či méně děsivé příšery či hrůzní démoni, explodující těla lidí i zvířat, ztráty paměti, jiné dimenze a časy, které jinak nejste schopní okem či jiným smyslem zachytit. Prostě pěkný mišmaš. A to samé možná budete mít v hlavě při čtení knihy.

Možná nejen kvůli velmi zamotanému ději, ale také kvůli spoustě zpětných náhledů do minulosti a odbočení z hlavní linie příběhu. Pro mě byla kniha opravdu velmi milé a příjemné překvapení a dostala se do mého osobního žebříčku TOP 10 knih za rok 2013.

Přestože má tato velmi originální a neobvyklá kniha něco přes 500 stránek, jakmile jsem se jednou začetla, nemohla jsem se od knihy odtrhnout. Ona totiž postrádá jakékoliv nudné pasáže. Alespoň mně osobně to tak připadlo, protože jsem hltala každé slovo, každou větu, každičkou stránku a byla jsem zvědavá, kam až naše hrdiny tenhle trošku šílený a bizarní příběh zavede.

Knihu bych doporučila převážně všem fanouškům hororových příběhů a milovníkům humoru, kteří se nebojí přečíst si něco opravdu šíleného, ale neuvěřitelně zábavného. Možná toto dílko nebude pro každého (hlavně pokud je někdo fajnovka), ale já jsem se u čtení bavila neskutečně.

Autor David Wong (pod tímto pseudonymem se skrývá americký spisovatel a žurnalista Jason Pargin) si mě jednoznačně získal svým mistrným stylem, vtipem, ironií i nadsázkou s jakou je kniha napsána. Moc se těším na další díl, který snad česky také vyjde. Jmenuje se This book is full of Spiders (Tato kniha je plná pavouků).

Podle knihy John na konci umře také vznikl stejnojmenný film, na který se nyní chystám, přestože nemá velmi kladná hodnocení. Jsem zvědavá, jak se filmový tvůrci s tímto námětem poprali.

Velice děkuji nakladatelství Jota za poskytnutí této skvělé knihy k recenzi. V roce 2013 byli čtenáři zásobeni samými lahůdkami, což doufám bude pokračovat i v roce letošním.