Kriminálník – Karin Slaughter [RECENZE]

Název: Kriminálník
Série: Will Trent
Díl: #6
Originální název: Criminal
Překlad: Hana Čapková
Počet stran: 408

Vlastní minulost nás vždy dostihne a zkomplikuje nám současný život. Na vlastní kůži se o tom přesvědčí i zvláštní agent Will Trent – a to za okolností, které by si nedokázal představit ani v nejděsivějším snu.

Na začátku všeho byla vražda studentky. Proč mu ale jeho nadřízená Amanda Wagnerová brání ve vyšetřování? Will nedokáže přijít na důvod, dokud se s Amandou náhodně nesetká na chodbě opuštěného sirotčince, kam každého z nich přivedly zcela jiné důvody. Před čtyřmi desetiletími byl Willův otec odsouzen za vraždu a tato ponurá budova se stala chlapcovým domovem…

Amanda tenkrát právě nastoupila k policii. Mladá nezkušená vyšetřovatelka uprostřed svébytného pánského klubu, jakým tehdy atlantská policie byla, neměla vskutku snadný start. Jedním z jejích prvních případů byla brutální vražda v nejhorší čtvrti města, a Amanda se nemohla zbavit pocitu, že je jediná, komu skutečně záleží na tom, aby byl pachatel vypátrán a zatčen. A nyní jako by ten dávný případ znovu ožil… Pokud chtějí Will i Amanda zabránit dalšímu krveprolití, musejí se vypořádat s démony vlastní minulosti. A času nemají nazbyt.

* * *

Detektivní příběhy spisovatelky Karin Slaughter mám velice ráda. Kriminálník je již 4. knihou (a rozhodně ne poslední!), kterou jsem od této nadané autorky četla a opět mě ani v nejmenším nezklamala.

Na začátku knihy se ocitáme zpět v minulosti, v 70. letech minulého století (přesně v roce 1974) a dozvídáme se něco o dívkách, které šlapou na ulici. Jmenovitě jde o Lucy Bennettovou, Kitty Treadwellovou, Jane Delrayovou a Mary Halstonovou . Každá z nich má nějaký svůj životní příběh, který ji přivedl na tuhle nelichotivou dráhu prostitutky. V pozadí byly většinou pokaždé drogy. Některé je začaly brát, aby zhubly, jiné jen tak z nudy. Nakonec je to všechny přivedlo na ulici a jejich pasákem se stal statný černoch přezdívaný Juice.

Lucy bylo 15, když jí do těla poprvé zajela injekční stříkačka. Pak to s ní začalo jít rychle z kopce. Scházela se s podivnými individui a za drogu udělala cokoliv. Rodiče, ani její bratr Henry, který byl tou dobou na vysoké, dlouho nic netušili. Když zjistili pravdu, zřekli se jí. I bratr jí přestal psát dopisy a ty, které napsala ona jemu, jí vracel neotevřené zpět. Teď je jí 19 a je z ní „smažka“ na heroinu, která musí šlapat chodník, aby dostala trochu drogy.
Zdá se ale, že se Henrymu po ní stýská, protože jí nedávno poslal dopis. Vzpomínáním se Lucy rozesmutní a to naštve Juice, protože tím odrazuje zákazníky. Dojde mezi nimi k incidentu, Juice ji zmlátí a vyžene. Lucy narazí na podivného obrovitého muže s biblí, který tvrdí, že ji chce zachránit a spasit její duši. Něco na něm ale Lucy děsí. A oprávněně.

Přichází střih a my se přesuneme do současnosti, kde se setkáváme se zvláštním agentem Georgijského vyšetřovacího úřadu (GBI) Willem Trentem. Pro ty, kteří již nějakou knihu autorky četli, je to víceméně „starý známý“. Will momentálně chodí s lékařkou Sárou Lintonovou, ačkoliv je ženatý s bývalou policistkou Angie Polaskiovou, svou „spolubojovnicí“ a kamarádkou z dětského domova, kde oba vyrůstali. Will zde byl od narození, hned poté, co jeho matka byla zavražděna a jeho otec byl z vraždy usvědčen a uvězněn.

Willova šéfová Amanda Wagnerová právě vede pátrání po pohřešované devatenáctileté studentce Ashleigh Renne Snyderové. Jaké je Willovo překvapení, když na ni narazí s kladivem v ruce v jednom opuštěném domě – bývalém dětském domově, kde vyrůstal, a který se rozhodl ukázat Sáře. Amanda mu sdělí jisté informace o jeho otci, které ho doslova vykolejí. Je zde snad nějaká souvislost se zmizelou?

I nadále se střídá minulost se současností a my se postupně dozvídáme další střípky z životů lehkých dívek a také nahlédneme, jak to vypadalo v 70.letech u policie, kde zrovna začíná mladičká Amanda Wagnerová spolu s Evelyn Mitchellovou (matkou Willovy policejní partnerky Faith Mitchellové). Muži v té době zrovna nejsou z žen – policistek nadšení a dávají jim to náležitě znát. Kromě diskriminace pohlaví zde můžeme pozorovat i diskriminaci rasovou.

Jak už to tak bývá, záležitosti z minulosti se derou na povrch a začíná se ukazovat souvislost se současnými zločiny. Postupně odhalujeme další a další propletence a napětí nepolevuje. Navíc jde některým dívkám opět o život. Dokáže je policie najít a zachránit včas?

Při čtení se mnou cloumaly velmi silné emoce, ale tohle se mnou knihy autorky dělají. Cítila jsem převážně velký vztek a zlost nad chováním některých mužů, ale také lítost nad tragickými osudy některých postav.

Když jsme u postav, ty jsou mistrně vypracované, jak už to u Karin Slaughter bývá dobrým zvykem. Působí velmi realisticky, se všemi svými problémy, pocity a myšlenkami, do kterých nás nechává autorka nahlédnout.

Část příběhu sledujeme z pohledu Amandy Wagnerové v minulosti, část z Willova pohledu, svůj prostor zde má i Sára, stejně jako dívky z ulice. Je zajímavé pomalu sledovat jejich myšlenkové pochody, vzpomínky a odhalovat pomalé propojení událostí, které vedou až hluboko do minulosti. Nejen čtenáři, ale i Will se konečně dočká nějakých odpovědí na otázky, které ho trápí po celý jeho život. Jak to bylo s jeho rodiči? A jaký je původ tajemného a zvláštního vztahu Will – Amanda? To a mnohem víc se skrývá na stránkách tohoto děsivého a napínavého thrilleru.

Určitě bych knihu doporučila všem milovníkům napětí a detektivních příběhů. Pokud jste se již s prací Karin Slaughter setkali, tak mi jistě dáte zapravdu, že její knihy stojí za to si přečíst. A pokud jste se ještě k jejím příběhům nedostali, tak je nejlepší čas začít třeba právě teď s Kriminálníkem. Jen takové menší upozornění pro citlivé a slabší povahy – míra násilí je občas docela velká a nechybí ani detailní a brutální popisy. Ale ono se špatně píše o bestiálních zločinech v rukavičkách a vytříbeným jazykem.

Velice děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí tohoto recenzního výtisku. Bude se vyjímat na čestném místě mezi ostatními mými knihami autorky.