Městečko Pines – Blake Crouch [RECENZE]

Název: Městečko Pines
Originální název: Pines
Nakladatelství: Jota
Překlad: Jan Sládek
Počet stran: 384
Žánr: thriller, horor, scifi, tajemno, nadpřirozeno

Po vážné automobilové nehodě skončí v nemocnici. Od místního psychiatra se dozví, že utrpěl poranění mozku a že rozhodně nemůže opustit nemocnici. Ethan ho neuposlechne a bez peněz a bez dokladů vyráží do města, aby se pustil do vyšetřování. Naráží na neochotu místního šerifa a řadu podivných osob, z nichž žádná není tím, kým se zdá. Nemůže se spojit se svými nadřízenými ani s manželkou a stále jasněji si uvědomuje, že se ocitl ve světě, jemuž nerozumí a v němž se necítí ani trochu bezpečně. Vše se ještě víc zkomplikuje, když konečně nalezne znetvořené tělo jednoho z agentů. Burke ví, že je načase zmizet, ale současně tuší, že na útěk je už pozdě. Nezbývá než bojovat a snažit se zachránit alespoň holý život.

Kniha Městečko Pines je další z řady mimořádně úspěšných knih Blakea Crouche, který je ve Spojených státech a mnoha dalších zemích celého světa znám jako autor napínavých příběhů na pomezí hororu, thrilleru a sci-fi. A právě tuto prověřenou kombinaci Crouch použil i v románu Městečko Pines, který vyniká svižnými, skvěle vypointovanými dialogy, přesvědčivou kresbou jednotlivých postav a především strhujícím příběhem s překvapivým rozuzlením, jež vám vyrazí dech.

Městečko Pines nadchne všechny fanoušky Stephena Kinga, Petera Strauba a Paula Wilsona i milovníky Lynchova seriálu Městečko Twin Peaks, jímž se Crouch nechal podle svých vlastních slov inspirovat. A nejen je. Potěší každého, kdo má rád napětí a kvalitní literaturu.

* * *

Wow, tak to byla teda jízda!  Když slibovali, že kniha nadchne všechny fanoušky Stephena Kinga či Petera Strauba i milovníky seriálu Městečko Twin Peaks, tak rozhodně nelhali. Alespoň dle mého názoru, protože já jsem si knihu dokonale užila, stejně jako jsem si kdysi užívala každý díl seriálu Twin Peaks nebo jakékoliv knihy zmíněných mistrů hororu. Městečko Pines má hodně podobnou atmosféru, jakou pro mě tehdy měl i Lynchův seriál. Při čtení mi naskakovala husí kůže a zatajovala jsem dech stejně tak, jako tehdy při nočním sledování kteréhokoliv dílu Twin Peaks v televizi. Autor se netají tím, že je velkým fanouškem tohoto seriálu, kterému vévodil charismatický agent Cooper (v podání Kyla MacLachlana) a nejen ten mu byl velkou inspirací. Já jsem tomu velmi ráda, jeho kniha má pro mě stejné kouzlo, takže si myslím, že dosáhl přesně toho, o co mu šlo. Přinejmenším u mě to fungovalo dokonale a kniha se tak zařadila mezi mé nejoblíbenější.

Děj začíná v momentě, kdy se hlavní postava – zvláštní agent tajné služby Ethan Burke – probere na neznámém místě. Je celý potlučený a zkrvavený, neví kde je ani kdo je, nemá u sebe žádné doklady, telefon ani nic jiného. Jde do blízkého městečka, pokouší se o sobě něco zjistit a z telefonní budky se snaží volat na jediné číslo, které se mu vybavuje. K ničemu to ale nevede a tak prochází v telefonním seznamu různá jména, jestli mu nějaké něco neříká a nevzpomene si, jak se jmenuje.

Nakonec skončí v městské nemocnici, kde mu místní doktor prozradí, že měl velmi vážnou dopravní nehodu, při které zahynul jeho spolujezdec, a on že utrpěl poranění mozku a ztrátu paměti, byl dezorientovaný, a zřejmě opustil nemocnici a ztratil se v lese. Ethan si pomalu začíná vybavovat nějaké útržky vzpomínek na nehodu i na svou identitu. Vzpomíná si, že do Wayward Pines přijel s dalším kolegou od tajné služby pátrat po pohřešovaných agentech Billovi Evansovi a Kate Newsonové, jeho bývalé parťačce (a nejen to), kteří byli na stopě jednomu zločinci. Neustále se dožaduje svého iPhonu, aby mohl zavolat ženě a synovi do Seattlu. Sestřička mu vždy přislíbí mobil přinést, ale ve finále pokaždé „zapomene“, posléze tvrdí, že jeho věci má vlastně šerif.

Ethan z nemocnice nepozorovaně odejde, ale je už pozdě a u šerifa nikdo neotvírá. Rozhodne se tedy ubytovat v hotelu a podaří se mu přesvědčit recepční, že jí zaplatí hned ráno, jakmile si u šerifa vyzvedne své věci. Z pokoje se pokouší volat domů, ale nemůže si vzpomenout na číslo a na informacích mu nejsou schopni číslo najít. Ani se svým nadřízeným se mu nedaří spojit. Zdá se mu to divné, tím však rozhodně podivnosti nekončí. Ba naopak, od této chvíle už nic (a nikdo) není takové, jaké se zdá být. Když najde zmasakrované tělo jednoho z pohřešovaných agentů a šerif se začne chovat ještě podivněji než dosud, začíná být Ethanovi jasné, že tu opravdu něco nehraje a že si možná bude muset zachránit svůj vlastní život. Ale zdá se, že z městečka není cesty ven a nedaří se mu ani navázat kontakt s okolním světem. Podaří se Ethanovi uniknout a přijít všem podivnostem a záhadám na kloub?

Toto je jen velmi hrubý nástin začátku knihy, víc prozrazovat nemůžu, abych vám nezkazila překvapení, ale vězte, že jich je v tomto příběhu spousta. I když je vám od začátku jasné, že s tímto městečkem není vše tak úplně v pořádku, každé další pátrání agenta Burkeho vám nepřinese žádné odpovědi, ale jen další a další otázky. A když už si myslíte, že jste řešení na stopě, objeví se něco, z čeho vám jen spadne brada a jste zase tam, kde jste byli – na začátku. A tak to jde dál, dokud se nepřibliží konec vyprávění a nepřijde naprostý šok. Já jsem rozhodně nic takového nečekala, i když musím uznat, že jisté náznaky tu byly.

Postava agenta Ethana Burkeho je dokonale vykreslena a čtenář se s ním dokáže jednoduše ztotožnit. Sledujete jeho pátrání a také následně boj o holý život v městečku, kde se všichni chovají podivně a vše jakoby se proti němu spiklo. Nevím, jak vás, ale mě vždycky děsila představa, že bych se dostala sama do nějaké uzavřené oblasti/místa s lidmi, kteří by se chovali velmi zvláštně, kde by se děly věci, při kterých nevíte komu nebo čemu věřit a ani netušíte, jestli si to s vámi jen ošklivě nezahrává vaše mysl. Toto téma se vyskytuje v několika hororových knihách či filmech, ale Blake Crouch jej dotáhl k naprosté dokonalosti.

Ještě i několik dnů po dočtení se musím ke knize v myšlenkách neustále vracet a přemýšlet nad vším, co je v ní nastíněno. Pro mě asi nejlepších kniha letošního roku, nebo přinejmenším nejlepší hororová kniha tohoto roku. Nejraději bych ji začala číst okamžitě znovu, ale trošku mi to kazí fakt, že již znám finální pointu.

Jak už bylo zmíněno, Městečko Pines se jistě bude líbit fanouškům známých hororových autorů a seriálu Twin Peaks, ale i seriálů Akta X, Lost, Fringe a jim podobných. Doporučuji i všem milovníkům záhad, tajemna, nadpřirozena a převážně napětí, kteří se navíc nebojí ani jistých sci-fi a hororových prvků.

Počítejte ale s tím, že tuto knihu nebudete chtít odložit, dokud ji nedočtete. Takže nedoporučuji začít číst před spaním s tím, že si přečtete „jen jednu kapitolu“, protože to se nestane. A bojácnější čtenáři by možná měli zvážit, v kterou denní dobu budou knihu číst.

Mně se při čtení před očima odehrával skvělý příběh, který by nemusel být špatný ani jako film. Třeba se někdy zfilmování dočkáme. Zatím si posvítím na další autorova dílka, protože, jestli jsou jen z poloviny tak dobrá jako Městečko Pines, tak si právě získal nového věrného fanouška.

Velice děkuji nakladatelství Jota, že mi poskytlo tuto skvělou knihu na recenzi.