Můj život u sousedů – Huntley Fitzpatricková [RECENZE]

Série: My Life Next Door
Originální název: My Life Next Door
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Magdaléna Stárková
Počet stran: 372
Žánr: YA, romantika, současná literatura

Garrettovi jsou všechno to, co Reedovi nejsou – hlasití, chaotičtí a láskyplní. A Samantha Reedová nemůže odolat a každý večer tuto úžasnou rodinu pozoruje ze svého střešního okna a touží být jednou z nich – vymanit se z područí dominantní matky a nepodřizovat svůj život jejím přáním. Avšak zdá se, že je to pouze krásný sen… až do jednoho letního večera, kdy za ní vyšplhá Jase Garrett. A všechno se změní!
Oba se potýkají s trapnostmi i krásami první lásky, Jaseova rodina Samanthu okamžitě přijme do svého středu, i když ona ho před tou svou drží v tajnosti. Vše je téměř dokonale až do okamžiku, kdy se stane něco, co změní celý její svět. A Samantha se náhle musí rozhodnout a zvolit si, kterou z obou rodin zachrání.

Fantastický debut o rodině, přátelství, první lásce a nemožnosti být věrný jediné osobě, kterou milujete, aniž byste zároveň zradili další.

* * *

Kolem anglické verze této knížky jsem kroužila již delší dobu, ale protože hodnocení byla stále značně rozporuplná, nechávala jsem si ji v záloze. Když jsem se ale dozvěděla o českém vydání s takovou nádhernou obálkou, tak jsem ještě tentýž den knihu předobjednala a jakmile dorazila, ihned jsem se do ní i pustila. Opět se mi (stejně jako To All the Boys I’ve Loved Before) svou atmosférou a milým příběhem trefila do momentálního rozpoložení a čtenářského vkusu. Tato kniha se tak stala dalším příjemným překvapením letošního roku a zařadila se mezi mé oblíbence. :)

Hlavní postavou, která nám celý příběh vypráví ze svého pohledu, je nyní sedmnáctiletá Samantha Reedová. Žije v tak trochu sterilním domě spolu se svojí o rok starší sestrou Tracy – budoucí právničkou a maminkou – senátorkou, která je posedlá úklidem. Otec je jednoho dne opustil, aniž by se rozloučil a nechal tak těhotnou ženu s ročním dítětem na pospas životu.

Když bylo Samanthě sedm let, do vedlejšího domu se přistěhovala početná rodinka s pěti dětma. Její matka jejich nové sousedy okamžitě odhadla jako rodinu bordelářů, kteří nikdy nesečou trávu na zahradě a všude nechávají válet poházené hračky a hned jí i její sestře Garrettovi zakázala, nesměly se s nimi bavit ani se k nim přibližovat. Na rozdíl od sester Reedových chodili všichni starší Garrettovi, ke kterým postupem času přibyli další tři (ano, čtete správně!) sourozenci, na státní školy, takže to nebyl zas takový problém.

I přes matčin zákaz to Samanthu ke Garrettovým od začátku velmi táhlo, protože ale byla vždy poslušná dcera, tak se k nim sice nepřibližovala, ale nezabránilo jí nic v tom je alespoň pozorovat. Pod oknem jejího pokoje je rovná plošinka se zábradlím, ze které má dokonalý výhled na sousedovic dům i zahradu. Garrettovi se tak stali její pohádkou na dobrou noc. Sleduje je každý den a sní o tom, jaké by to asi bylo žít v takové rodině, kde se pořád něco děje a každý se tam cítí milovaný.

Její matka je tak trochu tvrdá žena, která si jde kariérně nekompromisně za svým a i své dcery drží dost zkrátka, hlavně mladší Samanthu. I když patří mezi finančně velmi dobře  zaopatřené občany, Samantha musí o prázdninách pracovat a ani toto léto není výjimkou.

Jednoho dne si matka přivede domů mladšího muže, což se jí vůbec nepodobá. Také se začne chovat tak, že ji Samantha vůbec nepoznává a navíc se jí Clay Tucker (ten mladší muž) moc nepozdává. Je z toho všeho tak rozhozená, že se musí jít uklidnit pozorováním Garrettových. Ten den ale překvapení neberou konce, protože jeden ze starších chlapců Garrettových – Jase se najednou objeví vedle ní. A od té chvíle nic není takové jako dřív, Samantha se dostává mezi Garrettovi, kteří ji okamžitě přijímají mezi sebe a hned si ji zamilují, stejně jako ona je. Všechno je krásné, Samantha s Jasem si prožívají zamilování, první pusu i první zkušenosti se sexem, ale pak se stane něco, co v jeden strašný okamžik všechno změní.

Ze začátku se příběh tváří jako taková obyčejná letní romantická záležitost pro mladé čtenáře (převážně tedy čtenářky), ve které se dočtete o první velké a navíc zakázané lásce mezi dvěma -náctiletými. Takových existuje už značná spousta. Když se ale začtete, knihu neodkládáte, protože vám to skvěle vykreslené charaktery postav i popsané situace nedovolí, navíc ale potom narazíte v knize na jednu velmi nečekanou událost, která všechno naprosto změní a vy jen obracíte stránku za stránkou, abyste se dozvěděli, jak se s tím vším vaše oblíbené postavy poperou, jaké bude jejich konečné rozhodnutí a co z něj vyplyne.

Ač se tedy kniha tváří jako oddychová (a po většinu času taková i je), naleznete v ní i spoustu materiálu k zamyšlení a v průběhu čtení ve vás bude vyvolávat velké množství různých emocí. (Pokud nemáte srdce z kamene.)

Většinu postav si dozajista zamilujete, jako se to stalo mně. Ať už šlo o hlavní hrdinku Sam, s kterou jsem se dokázala velmi lehce ztotožnit, nebo o Jase, který je stoprocentně ztělesněným snem mnoha dívek a má úžasný vztah ke svým sourozencům i ke všemu živému a jehož pokoj připomíná malé zoo, nebo o malého George, který mě naprosto dostával svými postřehy a dětskou naivitou.

Autorka vykreslila každou postavu do nejmenších detailů a tak realisticky, že jsem si připadala jako taky takový pozorovatel, který by se nejraději zapojil do toho rušného života početné rodinky. Když jsem byla malá, milovala jsem letní prázdniny u babičky, kde se sešli vždy všichni bratranci a sestřenice a na týden či dva (podle toho jak moc jsme dávali babičce zabrat) jsme si vytvořili vlastní obrovskou rodinu. Bylo skvělé, jak se pořád něco dělo. Na druhou stranu jsem ale pak zase byla ráda, když jsem byla zpátky doma se svojí (mnohem menší) rodinou a nemusela se dělit o dospělé nebo o své hračky s tolika dětma. Vždycky ve všem můžete objevit klady i zápory dané situace. Ale to zas trošku odbočuju.

V knize bylo i pár postav, které mi hnuly žlučí. Některé více, některé méně. Jedna z takových postav byla paní senátorka (maminka Samanthy), jejíž zvyk neustále luxovat již vysáté koberce mě doháněl k šílenství. Moc se mi nepozdával ani Clay Tucker a rádoby chytré radílky z řad místních občanů, kteří neustále vysvětlovali paní Garrettové, jak by měla žít, bych nejradši vzala lopatou po hlavě. Znám spoustu takových i v reálu a všichni ví nejlépe, co by měli dělat ti druzí lépe, aniž by si sami zametli před vlastním prahem.

Knihu Můj život u sousedů doporučuji hlavně těm, kteří si rádi přečtou ne úplně náročnou YA literaturu ze současnosti, která má ale hodně co nabídnout. Rozhodně nebudete litovat.

komentáře 4 na “Můj život u sousedů – Huntley Fitzpatricková [RECENZE]”

1. NikaRoovy 24.8.2014 v 10:49 #