Než pomine tvůj hněv – Åsa Larssonová [RECENZE]

25 Úno

než-pomine-tvůj-hněvAutor: Åsa Larsson
Název: Než pomine tvůj hněv
Originální název: Till dess din vrede upphör
Překlad: Jana Holá
Počet stran: 288

Rebecka Martinssonová, prokurátorka v severošvédské Kiruně, se zaplete do případu chladnokrevné vraždy. Mladý pár vysekal v ledu na jezeře díru, aby se mohl potopit k vraku letadla, které leží na dně. Ale během potápění kdosi přeřízne lano a díru zakryje dřevěnými dveřmi. Mladí lidé nemají žádnou šanci. Co hledali ve vraku letadla? A kdo je za to potrestal smrtí? Při pátrání přijde Rebecka na stopu dlouho utajovaným událostem z minulosti. A objeví nebezpečnou síť utkanou z viny, strachu a zrady, do které jsou zapleteni místní obyvatelé.

* * *

Při četbě této knihy jsem si přímo chrochtala blahem. Sešlo se zde téměř vše, co mám v knize ráda. V prvé řadě je to napínavá severská detektivka, jejíž příběh vám nedovolí četbu přerušit a to ani kvůli spánku. Je tu však jedna zvláštnost, příběh je okořeněn o nadpřirozené prvky, které miluju. Část děje vypráví duch zavražděné dívky. Nechybí úžasné popisy krajiny a pohled do povahy, myšlení a zvyků lidí v mé oblíbené Skandinávii. Také tím, že oběťmi jsou velmi mladí lidé, je mi příběh bližší. A nemohu opomenout ani psí společníky.

Hned v úvodu nás duch sedmnáctileté dívky Wilmy seznámí s událostmi předcházejícími a vedoucími k její smrti a smrti jejího přítele, devatenáctiletého Simona. 9.října loňského roku se vydali potápět na zamrzlé jezero Vittangijärvi. Dole pod ledem leží již několik desítek let vrak starého letadlo. Mysleli si, že o něm nikdo jiný neví a chystali se ho prozkoumat. Do ledu vysekali díru, na ni položili dřevěný kříž, který Wilma sbila dohromady hřebíky. K němu přivázali lano, aby našli bez problémů cestu zpět z vody. Měli kyslík asi na 20 minut, poté už by byli stejně moc promrzlí a museli by se vynořit.

Téměř okamžitě po potopení narazili na letadlo a Simon se ho vydal prozkoumat dovnitř. Wilma zatím čekala venku a hlídala čas. Najednou se jí zdálo, že lano má v ruce nějak moc volně a tak se ho snažila napnout. Jaké bylo její překvapení, když místo toho, aby se lano napnulo, tak jí jeho druhý konec skončil v rukou. Nejdřív si myslela, že se třeba samo uvolnilo, ale zdálo se jí to velmi nepravděpodobné, spíše to přičítala nějakému vtipálkovi. Plavala zpět ke hladině a hledala otvor, aby mohla lano navázat zpět a mohli se se Simonem bezpečně vrátit. Když se ale blížila, uviděla přes průhledný led, že na díře je nějaký tmavý obdélník – nějaká deska, která překrývá jejich cestu ven. Zaplavila ji panika a snažila se bušit do dřevěné překážky, ale ta se ani nehnula. S narůstající panikou si uvědomila, že ten „vtipálek“ nejspíš na desce stojí a že asi vůbec nejde o vtip. Vytáhla nůž a snažila se udělat novou díru o kousek vedle. Upustila lano a pomalu jí docházely síly i vzduch a navíc zakročila ona tajemná postava a zhatila její veškerou naději. A Simon bez nataženého lana nenachází cestu zpět z letadla…

Poté se do příběhu zapojují i další postavy, některé méně a některé více významné pro děj. Ústředními postavami se stávají prokurátorka Rebecka Martinssonová a vyšetřovatelka Anna-Maria Mellaová. Duch Wilmy ovšem nezůstává jen v pozadí a občas znovu vypráví nebo komentuje dění kolem.

Wilmino tělo se po čase najde v řece Torne. Případ se z počátku jeví jako nešťastná nehoda při potápění. Když se ale Wilmin duch v noci zjeví Rebecce a sdělí jí, že zemřeli jinde, začne se prokurátorka vyptávat patologa, zda by šlo nějak zjistit, jestli opravdu byla řeka místem úmrtí. Ten ji nejprve odmítne, ale potom mu to nedá a začne Wilmino tělo zkoumat stejně jako oběť násilného činu. A opravdu přijde na jisté skutečnosti. Rozsáhlé vyšetřování začíná a na povrch postupně vyplouvají i souvislosti spojené se vzdálenou minulostí a se zločiny druhé světové války. Podezřelé číslo jedna nám sice autorka představí poměrně brzo, ale stejně si nemůžeme být ničím jisti a dlouho nenacházíme odpověď na otázku „Proč?“.

Knihu jsem začala číst asi o půlnoci s tím, že si přečtu úvod a maximálně první kapitolu a pak půjdu spát. Ve 4 ráno už jsem odkládala příběh téměř v polovině. A to jen kvůli tomu, že mi už opravdu padaly oči. Jinak bych ho slupla na posezení. Bylo to opravdu poutavé čtení, neustále se objevovaly nové a nové skutečnosti a odhalovala se další předem neodhadnutelná propojení.

Musím říct, že jsem našla další spisovatelku, jejíž styl mi dokonale sedí a hodlám si přečíst veškerou její tvorbu. Než pomine tvůj hněv je již čtvrtým dílem z této detektivní série s prokurátorkou Rebeckou v hlavní roli. (Všechny díly vyšly v nakladatelství Host. Jedná se o knihy Sluneční bouře, Prolitá krev a Temná stezka.)

Všechny postavy jsou skvěle vykresleny se všemi svými přednostmi, klady i zápory, myšlenkami, problémy a komplikovanými vztahy. Vyprávění ducha Wilmy dodávalo příběhu neobyčejný rozměr a úplně nový pohled.

Tuto napínavou knihu doporučuji hlavně všem fanouškům kriminálních detektivek, převážně milovníkům drsného Severu a také všem, kteří se nebojí ani příslibu mystiky a nadpřirozena. Pokud se obáváte, že přítomnost ducha bude rušivým elementem, tak vězte, že do tohoto příběhu se přesně hodí a vše do sebe postupně krásně zapadá.

Moc děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzní e-knihy! Můžete si ji v případě zájmu objednat zde.

komentářů 8 na “Než pomine tvůj hněv – Åsa Larssonová [RECENZE]”

1. Martina 25.2.2013 v 21:48 #