Niceville – Carsten Stroud [RECENZE]

Autor: Carsten Stroud
Název: Niceville
Originální název: Niceville
Nakladatelství: Knižní klub
Překlad: Libuše a Luboš Trávníčkovi
Počet stran: 368

Napínavý, temný román bestsellerového autora si rázem získal obrovský čtenářský úspěch. A není divu, neboť tento mysteriózní thriller je pojatý úplně nově. Nevysvětlitelným zmizením chlapce z města Niceville začíná podivná série událostí spjatých s temným tajemstvím, které doutná pod pokojným vzezřením města. Pátrání vede bývalý příslušník speciálních sil Nick Kavanaugh a v hrůzné noční můře je i s manželkou Kate zatažen do temného světa mezi životem a smrtí. Setkávají se s prastarou nenávistnou silou, temnější a starší, než je horský les obklopující její zdroj: tři sta metrů hlubokou jámu na skalním útesu, zvanou Kráterové jezero.

* * *

Tahle kniha byla snad psána přímo dle mého vkusu! Už když jsem ji našla na Goodreads, tak se mi anglicky psaná anotace zalíbila a okamžitě jsem si ji přidala do svého „to-read“ seznamu. To jsem ale ještě netušila, že ještě na konci roku 2012 – přesně 27.12., kdy v Knihkupectví Dobrovský měli 30% slevu na vše – narazím na její českou verzi s naprosto úžasným strašidelným obalem (též zřejmě vyráběn přímo pro mě!). I když jsem šla původně pro úplně jiné knihy (a že jich nebylo málo – viz mé přírůstky za prosinec 2012), tak jsem neváhala ani chvilku a přidala si Niceville do již přeplněného košíku. Doma jsem ji neustále okukovala, omakávala a očuchávala.

Nakonec jsem nevydržela, odložila rozečtené knihy a vrhla se do tohoto temného a strašidelného příběhu, který se zprvu točí kolem nezvěstného desetiletého chlapce jménem Rainey Teague. Když nedorazí domů, jeho maminka se ho vydá hledat s pomocí pátera Caseyho z Raineyho školy. Později zavolají na pomoc i policii.

Vyšetřování vede Nick Kavanaugh, bývalý příslušník speciálních jednotek, a tento případ mu nedává spát. Nakonec ho stopy postupně zavedou k Moochieho zastavárně, do jejíž výlohy Rainey rád nakukoval den co den. Podaří se mu dokonce sehnat i záznam z průmyslové kamery a věří, že se konečně dozví, co se s Raineym stalo. Jaké je jeho překvapení, když se na záběrech sice klučina objeví, ale v další vteřině jako by se do země propadnul. Policie záběry všelijak zkoumá, ale záznam nebyl nijak upraven a ani není možný žádný optický klam ani se nenabízí žádné jiné logické vysvětlení.

Ono ale Niceville je celkově „proslavené“ velkým počtem záhadných zmizení. Je to město, kde se vyskytuje pětinásobně více únosů a pohřešovaných než činí celostátní průměr. Ani místo, kde je posléze Rainey nalezen, nevnese do případu žádné vysvětlení toho, co se vlastně stalo.

V knize poskočíme o rok a seznámíme se s novými postavami – odstřelovačem Cokerem, Merle Zanem a Charlie Danzigerem, kteří prchají před policií. Tato trojice je pro celou knihu také velmi zásadní.

Tím ovšem výčet nových postav nekončí. Je zde také pomstichtivý pan Tony Bock, jeho advokátka Kate (Nickova manželka) a její otec, soudce Monroe, čtyřiaosmdesátiletá Delia Cottonová, její obdivovatel Gray Haggard, šéf ochranky Byron Deitz a mnoho dalších. Je dobré se na všechny soustředit už při první zmínce, protože později se budou jejich životy (ale možná i smrt) zajímavě proplétat a některé spojitosti šahají hluboko do historie zakládajících rodin města i mnohem dál.

Svou roli zde sehrává i Kráterové jezero, což je velmi zvláštní lokalita, která si vydobyla místo i v mytologii indiánů. Jejich legenda o prokletém místě, kde žije jakási zlá bytost, mluví za vše.

Po dočtení knihy jsem měla pocit, že tenhle příběh nemůže skončit jen tak, ale že si jistě autor schovává ještě lepší části do dalšího (či dalších) pokračování. Doufám, že to tak je, protože bych se o tomto městečku a jeho historii chtěla dozvědět ještě mnohem víc.

Celým příběhem nás provází nádech tajemna a nadpřirozena, který osobně miluju. Při náruživém čtení jsem si občas vzpomenula na moje nadšení při počátečním seznámením s knihami Stephena Kinga. Myslím si, že jeho fanouškům se musí zalíbit i tato kniha. Stejně tak milovníci tajemných duchařských a nadpřirozených příběhů obestřených nejednou záhadou by si mohli přijít na své.

Někoho možná může odradit brutalita některých postav a detailní popisy některých scén, takže nedoporučuju odpůrcům hororů. A také takzvaní „hledači chyb“ budou mít doslova hody, protože občas u některých slov chybí poslední písmenko či je zde jiné než má být. Mně osobně to ale požitek z četby nijak nepokazilo. Příjemné mrazení z tohoto místy ponurého příběhu bylo někdy prosvětleno vtipnou hláškou či komentáři postav, nad kterými jsem se musela pousmát.

Všechny postavy jsou velmi reálně vykresleny, některé si zamilujete, některé oblíbíte víc, některé méně, některé možná vůbec. Ale nikdy si nemůžete být jisti, že ta vaše oblíbená tuto knihu přežije.

Kniha Niceville se s přehledem zařadila do mých oblíbených knih, ke kterým se ráda vracím.