Ostré předměty – Gillian Flynnová [RECENZE]

ostré předmětyAutor: Gillian Flynn
Název: Ostré předměty
Originální název: Sharp Objects
Nakladatelství: Knižní klub
Překlad: Ludmila Hanzlíková
Počet stran: 272

Stěží si představit hrůznější zločin než uškrcení malé holčičky. Zapomenuté missourijské maloměsto Wind Gap se ještě nevzpamatovalo z jedné brutální vraždy, a už je tu další, stejně strašná a nepochopitelná. Proč nevinné dívky? A proč jim vrah vytrhal skoro všechny zuby?

Pro mladou chicagskou reportérku Camille Preakerovou, která ve Wind Gap vyrůstala, je takový případ vítaným sólokaprem. Jenže to, co se zprvu zdálo jako kariérní příležitost, získá nakonec mnohem osudovější a tragičtější podobu. Ukáže se, že posedlost jde v tomto příběhu až na krev. A to do slova a do písmene.

Kontroverzní, znepokojivý psychothriller Gillian Flynnové stojí na počátku autorčiny úspěšné spisovatelské kariéry: její knihy od té doby neopouštějí žebříčky bestsellerů – ani hlavy čtenářů.

Své o tom ví i Stephen King: „Přistihl jsem se, že se děsím přečíst posledních třicet stran, ale nedokážu je přestat obracet. Pak, když světla zhasla, vězel ten příběh stále v mé hlavě, svinutý a syčící jako had ve své skrýši.“

* * *

Na Goodreads mám v poličce „to-read“ hned několik knih od Gillian Flynn, které mě zaujaly svou anotací. Zdá se totiž, že autorka píše přesně takové knihy, které patří mezi mé oblíbené – tzn. napínavé thrillery, v nichž se vyskytují děti či mladí lidé. Ať už v roli obětí nebo pachatelů trestných činů. Ostré předměty jsou přesně tím klasickým příkladem.

Když jsem se dozvěděla, že má kniha vyjít česky (a navíc následována Zmizelou, kterou si musím co nejdříve pořídit), tak mé srdce zaplesalo. (Doufám, že vyjde brzy i kniha Dark Places.) Ne, že bych nenačetla už dost knih v angličtině, ale upřímně se přiznávám, že thrillery se mi prostě čtou lépe česky (a hlavně podstatně rychleji).

Ostré předměty jsem si nechala nadělit k narozeninám, ale dostala jsem se ke čtení až během letních prázdnin. I přes neskutečná vedra mě při čtení mrazilo. Ze začátku jsem se sice nějak nemohla začíst, ale jakmile jsem si zvykla na autorčin styl, tak jsem pročítala stránku za stránkou rychlostí blesku a téměř bez dechu. A to ani nemluvím o šokujícím konečném odhalení. Když už si totiž myslíte, že je vše vyřešeno, autorka vás vyvede z omylu velmi drastickým způsobem. I když jsem osobně hlavního pachatele tak trošku vytušila předem, stejně jsem na konci byla zaskočená a nedokázala se ubránit otázce, jak je někdo něčeho takového schopen?

Samotným příběhem nás provází mladá investigativní novinářka Camille Preakerová z Chicago Daily Post. Její šéf ji pošle do jejího rodiště – městečka Wind Gap, aby napsala článek o zmizelé holčičce. Je to už druhý případ, před necelým rokem zde byla nalezena zavražděná jiná malá holčička. Měla vytrhané všechny zuby. Camille se tam nerada vrací, i když zde stále žije její matka, nevlastní otec a nevlastní malá sestra Amma, se kterou se dosud nesetkala. Nemá na své dětství a dospívání žádné veselé vzpomínky, jen ty bolestné. Její mladší sestra zemřela na záhadnou nemoc a Camille z toho má jizvy nejen na duši, ale i na těle. A to doslova. Camille si totiž ubližovala. Řezala do své kůže různá slova, až jí nezůstal ani kousek volný, tedy kromě obličeje.

Když dorazí „domů“, nikdo zde není z jejího pobytu zrovna nadšený. A Camille tu, jak se zdá, uvízne déle než by sama chtěla, protože i přes zapojení detektiva z kansaského oddělení vražd není policie schopná s případem možného sériového vraha nikterak pohnout. A pak je nalezeno tělo i druhé holčičky, opět bez zubů. Camille sama se vydává po různých stopách, snaží se získat informace od svých bývalých spolužaček a známých, svědků i podezřelých. Na povrch pomalu začínají vyplouvat děsivé detaily a Camille se začíná pomalu hroutit. Zdá se jí to, nebo nad ní má její matka opět jakousi moc, že se cítí bezbranná a má chuť se zase řezat? A proč ji její nevlastní třináctiletá sestra tak děsí?

Hlavní hrdinka Camille toho má spoustu za sebou – nejen velmi nešťastné dětství a dospívání plné sexu a sebepoškozování, alkoholu a drog, psychických problémů, ale převážně podivné rodinné vztahy, zvláště s velmi citově chladnou matkou. Je raději, když svou rodinu nemusí navštěvovat. Tentokrát jí ale nic jiného nezbývá, vrací se „domů“ a opět jakoby se stávala malou dívenkou. Velmi jsem s Camille soucítila a fandila jí. Je to jedna z mála postav, které vám dlouho zůstanou v hlavě, stejně jako celá kniha.

Postava Ammy mě naopak docela děsila. Nejen, že je ve svých třinácti letech předčasně vyspělá, ale také už toho má spoustu za sebou, účastní se divokých večírků plných alkoholu, drog a sexu, manipuluje ostatními, je postrachem školy a se svými kamarádkami tyranizuje celé okolí.

Mezi další výraznou a o nic méně šílenou postavou je Camillina i Ammina matka Adora, majitelka místních jatek. Navenek vystupuje jako pečující a milující rodič, ale doma je chladná jako kámen a její „péče“ je spíš zničující.

Od Ostrých předmětů jsem čekala, že mě budou hodně bavit, ale ve finále mnohonásobně překonaly mé očekávání. Není to jen šokující detektivní thriller, ale je to i psychologické drama. Najdete toho zde opravdu hodně – od sebepoškozování, ubližování druhým, násilí, vražd, týrání, žárlivosti, psychického teroru, posedlosti, závislosti až po sex, alkoholismus, drogy, propastné rozdíly mezi bohatými a chudými a spoustu dalšího. Svým způsobem je to i horor a to už v jakémkoliv smyslu toho slova.

Knihu bych doporučila převážně čtenářům, kteří mají rádi dechberoucí thrillery a  hned tak se něčeho nezaleknou. Ta knížka je opravdu děsivá a zvrácená a z některých popisů by vám nemuselo být nejlépe. Mně osobně bylo ze čtení trošku těžko, psychicky i fyzicky. Ale určitě za přečtení stojí, protože svět přece také není jen pohádka s happy endem. A někdy ani nemáme ponětí o tom, co všechno se skrývá pod povrchem a co nás a ostatní může poznamenat na celý život. Tato kniha vás prostě pohltí, sežvýká a vyplivne úplně zničené.

komentáře 4 na “Ostré předměty – Gillian Flynnová [RECENZE]”

1. Roxanne 18.8.2013 v 22:05 #

Tak tu chci:)