Panenka – Mo Hayder [RECENZE]

Série: Jack Caffery
Díl: #6
Originální název: The Poppet
Překlad: Jiří Kobělka
Počet stran: 480

Mo Hayder nastavila laťku děsivého thrilleru výš než kdokoli jiný. Ta laťka teď ovšem byla překonána. Jí samotnou.

Psychiatrickou léčebnu Beechway paralyzuje strach: mezi pacienty se šíří davová hysterie a zaměstnanci raději předstírají nemoc, než aby chodili na noční služby. Prastarými chodbami léčebny totiž za nocí obchází Maud, letitý přízrak zakrslé ženy, která si vybírá nahodilé oběti a silou své pokřivené vůle je následně dožene k drastickému sebepoškození nebo dokonce k sebevraždě.

Také Joe Le Grande pociťuje tíseň. Jako koordinátor zodpovídá za hladký chod léčebny, avšak i on začíná podléhat vlivu přízraku. Navíc se zdá, že po kontroverzním propuštění problémového pacienta Issaka Handela začala Maud rozsévat hrůzu i po okolním kraji.

Na pokraji zoufalství se Joe obrátí o pomoc na detektiva Jacka Cafferyho. Ten se ale zrovna věnuje docela jinému případu a navíc se mu nechce věřit báchorkám o jakémsi přízraku. Počáteční skepse ho však opustí ve chvíli, kdy spolu s Joem odhalí detaily o minulosti propuštěného Issaka Handela…

* * *

Chrochtám si blahem! Tohle byl totiž přesně můj šálek čaje :) Miluju knihy, které se odehrávají ve všelijakých ústavech pro duševně nemocné, protože je to vždy příslib napínavého, tajemstvím obestřeného až hororového příběhu. Ne jinak je to mu i v případu nejnovější česky vydané knihy od Mo Hayder s názvem Panenka.

Její děj nás zavádí na oddělení s vysokou ostrahou psychiatrické kliniky Beechway v Bristolu. Jeho koordinátor „Joe“ LeGrande má již několikrát po sobě noční službu, sestry se schválně „hážou marod“, jen aby nemusely trávit na klinice ani minutu, jakmile padne soumrak. Je to kvůli divným věcem, které se tu poslední dobou dějí a znovuoživené legendě o Maud – přízraku zakrslé ženy, zlé vrchní sestry, která kdysi v šedesátých letech devatenáctého století na klinice, která tehdy bývala ještě chudobincem, neskutečně krutě trápila děti.

Ačkoliv je Joe rozumově založený člověk, i on začíná pomalu tomuto bludu podléhat. Ne, že by věřil na duchy, ale nemůže přehlížet fakt, že se na klinice opravdu něco děje, něco velmi děsivého. S každým výpadkem proudu přichází útok „Maud“, která dohání pacienty k sebepoškozování, jenž někdy končí až smrtí. Joe se rozhodne, i přes zákaz ředitelky ústavu (a své nové utajované lásky) Melanie „Ledové královny“ Arrowové, požádat o pomoc policii – jmenovitě detektiva Jacka Cafferyho.

Náš starý známý detektiv inspektor jednotky pro vyšetřování závažných trestných zločinů Jack Caffery má ale právě trochu jiné starosti než se zajímat o nějakého ducha. Ve městě se objevila Jacqui Kitsonová, matka pohřešované celebrity –  modelky Misty. Ta odešla před rokem a půl z detoxikační kliniky a od té doby ji nikdo neviděl. Policie dodnes neobjevila žádné stopy, jako by se Misty prostě ze dne na den vypařila.

Tento případ se táhne přes několik knih Mo Hayder s Jackem Cafferym. V předešlém díle (Unesená) jsme se společně s Jackem dozvěděli podrobnosti o jejím zmizení i roli, kterou v tom celém hrála policistka vedoucí potápěčský tým „Blecha“ Marleyová.
Jack nyní Blechu konfrontuje s faktem, že o všem ví a že by rád tento případ uzavřel jednou pro vždy. Blecha ale reaguje jinak, než čekal a tak se Jack rozhodne prozatím si posvítit na podivné záležitosti odehrávající se na klinice. Mají nějakou souvislost s nedávným propuštěním „vyléčeného“ pacienta jménem Isaak Handel, který je pověstný svými ručně vyráběnými a na pohled děsivými panenkami, z nichž vždy nejméně dvě nosí při sobě?  Co vlastně znázorňují? A proč není Isaak najednou nikde k nalezení?

Na novou knihu Mo Hayder jsem se nesmírně těšila, protože po přečtení knihy Unesená jsem byla doslova unešená jejím skvělým stylem psaní a mistrovsky vykonstruovaným příběhem, který vás chytne a už nepustí. Panenka je navíc ozvláštněna lehkým mysteriozním až hororovým nádechem, nechybí množství nečekaných zvratů a opravdu šokující konec, který mě velice překvapil.

Měla jsem radost i ze zvovushledání s Jackem Cafferym, kterého jsem si velmi oblíbila. Je oddaným policistou, ale přesto neváhá občas obejít pravidla a řeší vše svým vlastním způsobem. Nejen napínavý příběh, ale i Jack je ten důvod, který mě vždy doslova přišpendlí ke stránkám knihy hned od prvních pár vět.

Ačkoliv je Panenka již šestou knihou s Jackem Cafferym, dá se číst i jako samostatný příběh. Jestli vám do toho ale můžu aspoň trošku kecat, tak doporučuji přečíst si komplet všechny, stojí to rozhodně za to.

Již klasicky je tahle kniha nutností pro všechny fanoušky thrillerů a detektivních příběhů, ale na své si tentokrát jistě přijdou i hororový nadšenci. Pohled na obálku vás jistě navnadí, je na ní (nečekaně) panenka, nebo teda její hlava. A jak už jsem zmiňovala několikrát, panenky nebo jejich části na obalech knih v sobě prostě mají něco zlověstného. Alespoň ve mně vyvolávají takové příjemné mrazení v zádech.

Velice děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí této skvělé knihy na recenzi.