Poslední na řadě – Tess Gerritsenová [RECENZE]

Díl: #10
Originální název: Last to Die
Nakladatelství: Knižní klub
Překlad: Ludmila Hanzlíková
Počet stran: 304
Žánr: detektivní thriller

Už podruhé unikl Teddy Clock smrti. Před dvěma lety jen náhodou vyvázl, celá jeho rodina však byla vyvražděna. A teď ve svých čtrnácti, jako při děsivé ozvěně minulosti, Teddy jediný přežije masakr své pěstounské rodiny. Detektiv Jane Rizzoliová z bostonské policie je odhodlaná chlapce ochránit, zjišťuje však, že co se na první pohled jevilo jako shoda okolností, je ve skutečnosti jen děsivou součástí vrahova nelítostného postupu. Společně s patoložkou Maurou Islesovou navíc Jane odhalí, že Teddy není jediný sirotek, kterého si zločinec vyhlédl…

* * *

Tato kniha se mi hned od začátku dostala pěkně hluboko pod kůži. V prvních kapitolách se postupně seznámíme s třináctiletou Claire Wardovou a čtrnáctiletým Willem Yablonskim. Oba dva jako jediní přežili vraždné útoky na jejich rodiny. Claire nyní bydlí u pěstounů, Will u svého strýčka a tety. To se ovšem opět násilně změní a Claire s Willem znovu zůstávají jako osamělí přeživší. V tom samém týdnu.

Dále se setkáme s detektivem Jane Rizzoliovou, která je již dobře známá všem čtenářům autorčiných předešlých knih. Jane zrovna řeší nějaké rodinné záležitosti, když je povolána k novému případu. V poklidné bohaté čtvrti byli zabiti v jednom domě rodiče Bernard a Cecilia Ackermanovi a jejich tři adoptované děti – osmiletá Kimmie, devítiletá Sarah a desetiletá Cassandra. Zázračně se zachránil pouze čtrnáctiletý Teddy Clock, kterého měli Ackermanovi v pěstounské péči a plánovali ho v brzké době adoptovat. Když vrah udeřil, zrovna si četl u stolu knihu a stihnul se schovat pod postel. Díky jeho pořádkumilovnosti vypadal pokoj uklizený a prázdný, čemuž vděčí za svůj život. Teddy už jednou přežil podobný masakr jeho vlastní rodiny. Proč se historie nesutále opakuje?

Na místě činu se Jane setkává s doktorkou patologie Maurou Islesová, taktéž známou již z předchozích dílů. Maura po ohledání mrtvých těl míří na dovolenou do Evensongu – internátní školy, navštívit šestnáctiletého Juliana, který jí zachránil před nějakou dobou život. Evensong ale není jen tak obyčejný internát, je na odlehlém místě v lese, obehnaný plotem s čidly pohybu. To ale není to jediné, co je na něm zvláštního. Tuto speciální školu navštěvují pouze děti, které přišli násilnou smrtí o rodiče, sourozence či jiné příbuzné. I veškerý učitelský personál potkal podobný osud. Proto i výuka je vcelku ojedinělá, studenti se učí i to, jak přežít v různých extrémních podmínkách.

Do Evensongu nedávno nastoupila i Claire Wardová a Will Yablonski. Když se Maura dozví o jejich neveselém osudu, na mysli jí vytane Teddy Clock a okamžitě volá Jane Rizzoliové. Ta se ihned vydá do domu Teddyho nových pěstounů a přijde na poslední chvíli před dalším masakrem. Tím si Teddy vyslouží okamžitou jízdenku do Evensongu v Maine ??? . Bude zde ale v bezpečí? A co vlastně Claire, Willa a Teddyho spojuje, když jejich rodiny pochází z různých míst? Na to se snaží přijít nejen Jane s Maurou, ale i dotyční teenageři.

Obě hlavní hrdinky se mi velmi zamlouvaly a to, že mimo služební povinnosti musely řešit i své osobní problémy, je v mých očích činilo ještě více reálnými. Bylo jednoduché si je oblíbit, soucítit s nimi a v určitých momentech se s nimi i ztotožnit. Sympatické mi byly i děti, kolem kterých se vlastně vše točilo, i starší Julian se psem Medvědem.

Kniha má neskutečně rychlý spád, napětím ani nedýcháte a jen obracíte jednu stránku za druhou, ale autorka vám moc oddechu nedopřeje. Hlavní hrdinky soupeří s časem při hledání odpovědí na všechny otázky a z počátku se zdá, jako by mezi dětmi vůbec žádná spojitost neexistovala. Vychytralý zabiják je jim všem na stopě a v sázce jsou životy nevinných lidí. A vám nezbývá než hltat každé slovo dokud se nedostanete až na konec příběhu, který samozřejmě přináší nečekané překvapení.

Já osobně knihu přečetla naprosto zběsilým tempem a místy jsem si musela připomínat, že se mám nadechnout. Není to úplně četba pro slabé povahy, protože násilí na dětech ne každý rozdýchá. Každopádně ale nejspíš kniha nadchne každého milovníka detektivních thrillerů, který hltá jednu vraždu za druhou.

K vychutnání si tohoto již desátého dílu série není nijak nutně potřeba číst předchozí díly. Vše důležité je vám sděleno a nebo to pochopíte mezi řádky.
Já si jdu sehnat nějaký další díl.

komentářů 6 na “Poslední na řadě – Tess Gerritsenová [RECENZE]”

1. Bastera 11.3.2014 v 21:53 #

Vidíš ani jsem nevěděla, že ten seriál je podle knihy a vůbec jsem si to nespojila s touhle autorkou. Zní to zajímavě, píšu na seznam a na seriál možná někdy mrknu, mám ráda Castle, tak by se mi to také mohlo líbit :)

2. Crowley 26.3.2014 v 09:54 #

Obálky s panenkama jsou hustý

• Ice 1.5.2017 v 08:48 #