Přízrak – Jo Nesbø [RECENZE]

Díl: #9
Originální název: Gjenferd
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Kateřina Krištůfková
Počet stran: 515
Žánr: thriller, severská detektivka

9. díl krimi série o detektivu Harrym Holeovi. Harry Hole se po třech letech strávených v Hong Kongu vrací domů do Norska, nejde ovšem o žádnou zdvořilostní návštěvu. Po příletu okamžitě míří na policejní ředitelství, kde žádá svého někdejšího nadřízeného, aby se mohl ujmout vyšetřování již takřka uzavřeného a objasněného případu vraždy na drogové scéně. V Oslu se díky spolupráci nového sociálního úřadu a nového šéfa policejní složky pro potírání organizovaného zločinu snížil počet drogových gangů a značně klesl též prodej heroinu. V ulicích se však objevila nová droga jménem fiolin, opiát mnohonásobně silnější než heroin, jež vede méně často k předávkování, ale zato vyvolává mnohem silnější závislost. Harrymu je umožněno setkat se s domnělým vrahem. Jde o osmnáctiletého chlapce, jehož Harry dlouho neviděl, avšak který mu byl kdysi velice blízký. Jejich setkání není jediným překvapením, jež Harryho při vyšetřování čeká. Zpočátku vražda typická pro drogové prostředí se rozroste do rozměrů, o jakých se Harrymuani nesnilo. Sám se okamžitě ocitá ve značném nebezpečí, neboť se kvůli svým aktivitám stává velmi nepohodlnou osobou. Většina stop přitom ukazuje jediným směrem. Směrem vzhůru. A také vyšetřování vede k jedinému, nadmíru překvapivému vyústění.

* * *

Po mém prvním a nadšeném seznámení se spisovatelem Jo Nesbøm i jeho detektivem Harry Holem v knize Sněhulák (recenze) se ke mně dostala další autorova kniha, tentokrát se strašidelným názvem Přízrak.

Hned zkraje nás Jo Nesbø nenechá na pochybách, že rozhodně nepůjde o žádnou pohádku na dobrou noc, ale opět se jedná o čistokrevný severský thriller s velmi temnými tématy jako jsou drogy (jejich užívání, pašování i prodej) mafie nebo zkorumpovaná policie.

Harry Hole se vrací po třech letech zpátky do Norska. Oproti dřívějšku ale vypadá mladší, cítí se lépe a zdravěji. Když před třemi lety odjel směr HongKong, naordinoval si tvrdý trénink, přísnou dietu složenou ze zdravé stravy, dostatku spánku a především stoprocentní (!) abstinence. To nejsou ale jediné novinky, ještě ho „zdobí“ modrošedá titanová protéza na prostředníčku a dlouhá jizva na tváři. Pozůstatky z jeho dřívějších případů.

Harryho kroky téměř ihned po návratu do Osla vedou na oddělení vražd osloského krajského policejního ředitelství, kde po svém bývalém šéfovi Gunnaru Hagenovi požaduje, aby ho vzal zpět na vraždy a přiřadil ho k případu zavražděného devatenáctiletého feťáka Gusto Hanssena. Problém je, že tento případ spadá pod jiné oddělení a navíc byl již uzavřen. Za pachatele byl označen osmnáctiletý mladík jménem Oleg Fauke, syn největší lásky Harryho života Ráchel. S oběma jsme měli tu možnost se setkat v již zmiňovaném Sněhulákovi.

Harry Olega dlouho neviděl. Před pěti lety ho Ráchel odvezla z Osla, utekla s ním před strašlivými vzpomínkami na Sněhuláka, z Harryho světa plného násilí a vražd. Když se do Osla vrátili, on už byl v HongKongu. Harry navštíví Olega ve vězení, ten s ním ovšem odmítá mluvit. Harry se ale i tak rozhodne případ vyšetřit na vlastní pěst a najít něco, co by Olega očistilo, protože nevěří v jeho vinu. Nejen tím se ale dostává do obrovského nebezpečí, kdy mu opět půjde o život, protože jistým vlivným a mocným lidem se nehodí, aby se šťáral v jejich dokonale propracovaném systému distribuce nové drogy violin se sítí dealerů ve fotbalových dresech. A drogová mafie v Oslu s tajemným „Dubajcem“ v čele má své vlastní brutálně zvrácené prostředky, jak se zbavit nepohodlných lidí. Je na místě bát se o svého hrdinu?

Wow, tohle byla opět napínavá a akcí naditá jízda! Knihu jsem doslova zhltla za časové období ani ne 24 hodin a ještě teď se z četby nedokážu úplně vzpamatovat. Nevím, jak to pan Nesbø dělá, že jsou jeho knihy tak čtivé, plné stupňujícího se napětí, strhujících inteligentních zápletek a naprosto nečekaných zvratů, které vás pokaždé nechají nevěřícně zírat na stránky s otevřenou pusou dokořán. A to ani nemluvím o tom konci, po kterém si budete přát okamžitě se dostat k dalšímu, údajně již poslednímu dílu celé série.

Přízrak vás dokáže upoutat již první kapitolou a čím víc čtete, tím víc vás dokáže příběh strhnout, že ani nezvládáte vnímat dění kolem vás ani sledovat čas. (Proto nedoporučuji číst po cestě rušnými ulicemi, kde je nebezpečí, že by vás mohlo něco přejet!)

Kniha se dá opět číst samostatně, i když rozhodně není na škodu mít načteno více z celé série, abyste se zbytečně neochudili o některé souvislosti a „meziřádkové“ záležitosti. Máme zde několik z počátku jakoby samostatných dějových linek, které se časem vzájemně proplétají a  jako bonus se místy objevuje vyprávění „ducha“ mrtvého mladíka Gusta, který čtenářům postupně odhaluje další části skládačky, aby mohli pomalu rozmotávat zápletku spolu s Harrym. Nechybí mistrně vypracovaná psychologie postav, jak už je ovšem pro Nesbøho knihy typické.

Přízrak nemůžu jinak než doporučit všem čtenářům, primárně však fanouškům thrillerů a detektivek, stejně jako milovníkům severské napínavé literatury. Určitě neprohloupíte, pokud si knihu pořídíte. Čtenářům, kteří hltají všechna díla autora, Přízrak snad ani doporučovat nemusím, ti jej již s největší pravděpodobností mají doma.

Velice děkuji nakladatelství Kniha Zlín za poskytnutí této skvělé knihy k recenzním účelům.

Book trailer