Proměna – Margaret Mahyová [RECENZE]

Originální název: The Changeover
Nakladatelství: Albatros
Překlad: Olga Bártová
Rok vydání: 2009
Počet stran: 192
Žánr: fantasy, nadpřirozeno, magie, YA

Od chvíle, kdy Laura spatřila svou podivně proměněnou tvář ráno v zrcadle, tušila, že se stane něco zlého. Nebylo to poprvé, co byla takto varována. Tentokrát však jde o život jejího malého bratra Jacka. Dotek Carmody Tiquea s krutýma očima z něj postupně vysává životní energii. Podstoupí Laura pro jeho záchranu rituál, který její život navždy promění?

* * *

Tuto knihu jsem si pořídila při loňských velkých slevách v e-shopu nakladatelství Albatros. Velmi mě tehdy zaujala její anotace a výhodná cena. Při nedávném přeskládávání knihovny jsem na ni opět narazila a dostala jsem chuť si ji okamžitě přečíst.

Hlavní postavou knihy je čtrnáctiletá Laura „Lolly“ Springerová. Občas mívá jakési předtuchy, že se stane něco špatného, kterým říká „varování“. První „varování“ se ozvalo, když rodinu opustil její tatínek. Další, když do její školy přistoupil Sorensen „Sorry“ Carlisle, na kterém je něco velmi podivného. Laura je přesvědčená o tom, že Sorry je něco jako „čarodějnice“.

A nyní je to tu zase. Nové varování. Laura by nejraději zůstala celý den doma v posteli, ale zrovna je čtvrtek – nejhektičtější den týdne, kdy musí po škole vyzvedávat svého mladšího brášku a postarat se o něj, než se maminka Kate vrátí domů z práce.

Celý den je ve škole neustále ve střehu, ale nic zvláštního se nestane. Po škole vyzvedne tříletého brášku Jacka u paní na hlídání, po cestě domů se ještě zastaví v knihovně, kde Jacko dostane razítko na ručku. Pokračují dále domů, míjí malý krámek, který byl Jackův oblíbený, než ho před nedávnem zavřeli. Dnes je ale krámek nově otevřený a Jacko přemluví Lauru, aby se šli podívat dovnitř. Laura z toho nemá dobrý pocit, ale nedokáže svému bráškovi odolat. V obchůdku jsou všelijaké malinkaté cetky a předměty vyrobené například z kolíčků a prodává zde divný, smradlavý, letitý dědek, který se představí jako Carmody Tique. Všimne si Jackova razítka a přidá mu další se svým vlastním obličejem na druhou ručku.

Jacko po cestě brečí, že to ošklivé razítko chce smazat. Ať se ale Laura snaží sebevíc, razítko ne a ne jít dolů. Vypadá jako by bylo pod kůží a ne na kůži. Doma nepomůže ani mýdlo a teplá voda. Jacko ale začíná být apatický a smutný, jako by na něho něco lezlo.

Druhý den ráno je razítko záhadně pryč, ale Jacko vypadá nějak nemocně a jeho stav se stále horší, neví si rady ani přivolaný doktor. Laura tuší, že na vině je Carmody Tique a jeho záhadné razítko, ale nikdo jí nevěří. Proto se rozhodne vyhledat Sorryho a požádat ho o pomoc. Ten zprvu odmítne, ale když se přesvědčí o tom, že byl Jacko opravdu uhranut nějakou zlou bytostí – pravděpodobně jde o „lemura“, starého ducha, který vysává z lidí život – zapojí se do toho s celou svou rodinou, která pochází z prastarého čarodějnického rodu.

Je tu malá šance Jacka zachránit, ale celá akce vyžaduje i jistý rituál, při kterém se provede proměna Laury v čarodějku. Sorry Lauru od tohoto kroku odrazuje, ale ona je rozhodnuta svého milovaného zachránit za každou cenu. Podaří se jí to?

Tato kniha byla opravdu velmi milá a dobře se četla. Děj je místy velmi napínavý a nenajdete tu přehnané množství magických a rádoby zajímavě působících popisů kouzelnických předmětů, lektvarů či zaříkávání. Proměna v čarodějnici je tu tak trošku nastíněna jako loučení s dětstvím a pomalá přeměna dívky v ženu, která má najednou více povinností a zodpovědnosti.

Hlavní hrdinka Laura je velmi citlivá, rodina pro ni znamená opravdu hodně a její láska k bratrovi byla nesmírně dojemná.

Postava maminky Kate zde byla taky dobře vykreslena. Jako rozvedená matka – samoživitelka dělá opravdu maximum, aby děti netrpěli nedostatkem, ale ráda by našla i nějakou tu spřízněnou duši, aby nebyla na vše sama. Je možné, že by její nová známost mohla být to pravé ořechové?

Ani Sorry to nemá úplně lehké. Hned po jeho narození byl dán k adopci, protože se nenarodil jako holka a neočekávalo se tedy, že se u něj vyvinou nějaké čarodějné schopnosti. Ale opak je pravdou a v jeho náhradní rodině se stanou velkou přítěží. Sorry sám vyhledá svou biologickou matku a zůstane u ní, ale mívá problémy vyjádřit své city. Zpočátku působí trošku jako protivný a namachrovaný blbeček.

Proměnu, jejíž děj se odehrává na Novém Zélandu (po Finsku má další oblíbená destinace), bych doporučila převážně mladším čtenářkám, které mají rády napínavé fantasy z čarodějnického prostřední s trochou té romantiky, ale líbit by se mohla i ostatním čtenářům, protože předkládá problémy s dospíváním, hledání sebe sama a nastiňuje někdy složité vztahy v rodině.