Jestli zůstanu – Gayle Formanová [RECENZE]

Autor: Gayle Forman
Název: Jestli zůstanu
Originální název: If I stay
Nakladatelství: Ikar
Překlad: Květa Palowská
Počet stran: 183

Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.

* * *

Knihou nás provází Mia – hlavní postava celého příběhu. Její tělo je v komatu po strašlivé nehodě, která se přihodila, když jela celá její rodina navštívit přátele a příbuzné. Mia nic necítí, ale její „duše“ vše pozoruje a slyší. Chvilku jí trvá než si to uvědomí, protože nejdříve zahlédne své mrtvé rodiče a až poté samu sebe. Následuje své tělo do nemocnice, kde skončil i její mladší bratr. Oba jsou na tom velmi špatně a později se bohužel dozvídáme, že její malý bráška svůj boj prohrál.

Poté, co se o nehodě dozvědí příbuzní a přátelé rodiny, sjíždějí se v nemocnici a čekají v čekárně na nové zprávy o Miině stavu. V ten moment se Mia začíná pomalu rozhodovat, zda bojovat a „zůstat“ na tomto světě či to vzdát a v poklidu „odejít“ za svou rodinou.

Vyprávěním aktuálního děje se prolínají vzpomínky, kde se dozvídáme, jak začala Mia hrát na cello, na její úplně první představení, před kterým byla velmi nervózní a jak jí rodiče hodně pomohli překonat trému, jak se dala dohromady se svým klukem Adamem, který hraje na kytaru v populární rockové kapele, jak spolu jeli na své první rande na koncert, jak vzniklo její přátelství s kamarádkou Kim, jak si hrávala s mladším bráškou, i na to, jak se její rodiče kvůli svým dětem „vzdali“ některých svých plánů či představ.

Kapitoly začínají časovými údaji a v podstatě se celá kniha odvíjí v rozmezí jednoho dne.

Knížku jsem si původně vyhlídla v angličtině, ale než jsem se dostala k jejímu zakoupení, tak už se mluvilo o překladu, takže jsem si nakonec počkala na českou verzi. Určitě nelituji, že jsem si knihu koupila a přečetla. Je nabitá emocemi a člověk si prostě musí při čtení neustále opakovat, že by si měl vážit věcí a lidí, které má kolem sebe a užívat si každý okamžik svého života, protože nikdy nikdo neví, jestli se nestane něco zlého a zda ten okamžik není jeho posledním.

* * *

Ukázka:

„Jestli zůstaneš, udělám všechno, co budeš chtít. Vystoupím ze skupiny, půjdu s tebou do New Yorku. Ale jestli řekneš, abych odešel, udělám i to. Mluvil jsem o tom s Liz, říkala, že návrat k dřívějšímu životu by pro tebe možná byl příliš bolestivý a že pro tebe bude snazší vymazat nás z paměti. A to by bylo strašné, ale já bych na to přistoupil Dokážu o tebe takhle přijít, když tě neztratím dnes. Nechám tě jít. Jestli zůstaneš.“