Řez – James Hayman [RECENZE]

James Hayman - ŘezAutor: James Hayman
Název: Řez
Originální název: The Cutting
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Irmgard Kolínská
Počet stran: 320

Detektiv Michael McCabe chce svou malou dceru vychovávat daleko od násilného prostředí velkoměsta. V klidném Portlandu ale čeká zkušeného policistu šok. Během vyšetřování se už setkal s hroznými věcmi, ale místní vrah je pro kriminalisty jako noční můra. Dívce, která je nalezena mrtvá na skládce, někdo s chirurgickou precizností vyřízl srdce. Ve stejný den, kdy je objeveno tělo, zmizí další mladá žena. McCabe je přesvědčený, že za oběma zločiny je jeden člověk. Co odhalí pátrání, jehož stopy vedou až do místní smetánky? Kdo se skrývá za tváří zkušeného zabijáka? Začíná závod s časem, ve hře je život unesené ženy…

* * *

Tato kniha mě zaujala už před nějakou dobou, když jsem na ni náhodou narazila na Goodreads. Jakmile se ocitla na seznamu knih, které se nakladatelství Fragment chystá vydat, tak moje srdce zaplesalo. A když se navíc kniha objevila mezi recenzními výtisky, tak jsem už vůbec neváhala a o knihu si napsala. Věděla jsem, že se mi bude tento thriller určitě líbit, ale až takové nadšení, které mě při čtení provázelo, jsem opravdu nečekala. Autor James Hayman je velmi talentovaný a stoprocentně si pohlídám, aby mi už žádné z jeho dalších děl neuniklo, protože pokud bude pokračovat ve stejném čtivém stylu psaní, tak si právě získal nového fanouška.

V prologu nahlídneme do roku 1971, kdy osmiletý chlapec ve svém tajném úkrytu v jeskyni podřízne malého králíčka a vyndá mu z tělíčka srdce. Cítí při tom neuvěřitelně úžasný pocit a čtenář si je v tuto chvíli jistý, že jen u králíčků nezůstane.

Další kapitolou už se přeneseme do září roku 2005. Mladá dívka Lucinda se právě vydává se svým psem na pravidelný pětikilometrový běh v rámci tréninku na čtvrtmaraton. Neodradí ji ani nepříjemná ranní mlha. Po chvilce natrefí na dalšího běžce, který se k ní připojí. Představí se jako Harry Potter a společně se jeho jménu zasmějí. Ovšem k její smůle se Lucy nesetkala se známým čarodějem z Bradavic, ale s brutálním vrahem, který ji v nestřeženém okamžiku omámí a odveze svým autem neznámo kam.

Poté se setkáváme s detektivem Michaelem McCabem, který vyniká svou excelentní pamětí. Nikdy nezapomene nic, co viděl či slyšel. Zrovna se chystá na večeři se svou přítelkyní Kyrou, ale je bohužel odvolán k nalezenému tělu, které patří šestnáctileté hvězdě dívčího fotbalového týmu Katie Duboisové, jež zmizela před týdnem, když si vyšla s přáteli. Mika to celkem zasáhne, protože jeho vlastní dcera Casey, kterou sám vychovává, chodí do stejné školy jako Katie. Na Katiině těle je dlouhý řez a chybí jí srdce. Mike si vzpomene (díky své paměti) na jiný podobný případ se zmizelým srdcem v jiném státě. Spojí se s detektivem, který měl na starost tehdejší případ a začne tušit, že je možná na stopě sériového vraha. A pokud ho jeho instinkt neklame, tak má jen týden na to, aby našel pohřešovanou Lucindu, která by mohla skončit stejně jako Katie.

Mikovo pátrání je místy nahrazeno menší vsuvkou s Lucindiným pohledem na místnost, ve které ji únosce drží a i když je zatím naživu, prochází si peklem.
Bude Mike dost rychlý na to, aby si spojil všechny dílky skládačky dohromady, odhalil únosce a vraha a našel Lucy včas?

Děj má opravdu rychlý spád, postupné odhalování všech spojitostí mu dodává na dramatičnosti a je zakončen překvapivým odhalením. Čte se jedna báseň a i přes celkem velký počet stran se najednou ocitnete na konci a bude vám to líto.

Detektiv Mike McCabe mi byl velmi sympatický a doufám, že se k jeho postavě autor ještě vrátí i v jiných knihách.
Taktéž ostatní postavy byly mistrně vykresleny a vše do sebe krásně zapadalo a dodávalo příběhu na věrohodnosti a reálnosti.

Řez bych doporučila převážně milovníkům napínavých a dechberoucích detektivek a thrillerů kteří si rádi tipují, kdo má vše na svědomí.