Skála – Peter May [RECENZE]

SkálaAutor: Peter May
Název: Skála
Série: Trilogie z ostrova Lewis
Originální název: The Black House
Překlad:  Linda Kaprová
Počet stran: 392

Skotský ostrov Lewis je krásné, ale drsné odlehlé místo bez stromů, bičované větry a pokryté vřesovišti. Topí se tam rašelinou a mluví gaelsky. A snad jen strach lidí z Boha je tam silnější než starost o živobytí. Pod zástěrkou víry však přežívají staré pohanské hodnoty a prapůvodní touha po krvi a pomstě. Na ostrov přijíždí nedávnou ztrátou syna poznamenaný policejní detektiv Fin Macleod, jenž se má podílet na vyšetřování brutální vraždy, spáchané podle stejného scénáře jako vražda, jíž se zabývá v Edinburghu. Fin prožil na ostrově Lewis dětství, takže vyšetřování je pro něho zároveň cestou domů a do minulosti. Setkává se s dávnými kamarády, s Artairem, který si vzal Marsaili, Finovu první lásku, a s mnoha dalšími. Většina z nich ho však nevítá s otevřenou náručí. Fin netuší, že klíč k případu by mohl odemknout i dveře, za nimiž je ukryto tajemství, jež se bezprostředně týká jeho samého. Jakou roli v případu hraje Finova dávná účast při tradiční výpravě na lov terejů hnízdících na nepřístupné nebezpečné skále An Sgeir? Povede tragédie, jež se tam tehdy odehrála, i po všech těch letech k další oběti?

Skála je detektivní román vzácné síly a představivosti odehrávající se v kulisách, které připomínají velké anglické romány devatenáctého století. Je možno ho zařadit do kategorie tzv. literary crime, tedy krimi psané kvalitním literárním stylem, přesahující hranice žánru, která je dnes globálně úspěšná především díky severským autorům od Mankella přes Larssona, Keplera a další.

* * *

Tato kniha se tváří jako taková klasická detektivka, ale pod povrchem se ukrývá daleko více. Dalo by se říct, že je to spíš takový vzpomínkový až psychologický román o nelehkém životě hlavního hrdiny – policejního detektiva Fina Macleoda zabalený do detektivního kabátu.

Příběh začíná prologem, ve kterém se mladý páreček Uilleam a Ceit rozhodne „stvrdit“ svoji mladou lásku v osamělé betonové boudě v loděnici. Jejich choutky jsou ale drsně přerušeny hrůzným nálezem mrtvoly mohutného muže visící ze stropního trámu.

Zbývající části knihy už jsou vyprávěny z pohledu hlavní postavy Fina Macleoda. Prožívá zrovna velmi těžké období, před měsícem při nehodě tragicky přišel o svého malého syna a s manželkou se kvůli tomu začínají drasticky odcizovat. Jeho nadřízený chce, aby se už vzpamatoval a vrátil se do práce. V jeho rodné vesničce Crobost na ostrově Lewis se totiž objevila brutální vražda se stejným provedením jako jedna, kterou vyšetřoval nedávno v Edinburghu. Ačkoliv se na ostrov už nechtěl nikdy vracet, v jeho momentální situaci mu to přijde jako osvobozující cesta.

I přes protesty manželky odjíždí na místo svého dětství a vzpomínky na sebe nenechají dlouho čekat. V knize se střídají s dějem v přítomnosti a neustále odhalují více a více z vědomím zastřeného a potlačovaného (nejen) Finova tajemství. Také se dozvídáme o způsobu života lidí na ostrově, jejich zvycích, povaze a způsobu obživy. K ní patří i lov guga, což je gaelské slovo pro mládě tereje. Crobostští je jezdí lovit každý srpen. Lov se pořádá vždy během dvoutýdenního pobytu na skalisku nějakých 50 mil severoseverovýchodně od břehů ostrova Lewis. Tomu skalisku se říká An Sgeir – prostě a jednoduše Skála. Sto metrů útesů bičovaných bouřemi a vynořujících se ze severních vod oceánu. V srpnu jsou útesy každoročně obalené hnízdícími tereji a jejich mláďaty. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších kolonií terejů na světě a muži z Ness k ní podnikají každoroční pouť už více než čtyři staletí.

I Fin vzpomíná na svoji cestu na Skálu a na vše, co se tam přihodilo. Také na dětská léta, kdy první den školy zjistil, že je jediný, který neumí anglicky, jen gaelsky. Tehdy si ještě nechal říkat svým gaelským jménem Finnlaigh. Jedna holčička, ze které se vyklubala jeho první láska, se nabídla, že mu bude překládat, než se anglicky naučí a začala mu říkat Fin. Jeho soused a kamarád Artair velmi žárlil a celé dětství a dospívání se snažil se mezi ně dostat a získat Marsaili pro sebe.

Některé vzpomínky nejsou zrovna veselé, protože Fin přišel v dětství při tragické nehodě o své milované rodiče a starala se o něj jeho trošku chladná teta. Vše se tím tehdy pro něj drasticky změnilo.

Mezi vzpomínkami se vracíme zpět do přítomnosti, kdy Fin stále vyšetřuje vraždu Anguse „Angela“ Macritchieho, bratra svého bývalého spolužáka. Angel (Anděl) se mu říkalo ironicky, rozhodně to nebyl žádný andílek. Celé dětství i dospívání Fina a jeho kamarády šikanoval.
Vyšetřování ale jakoby probíhalo spíše samovolně, bez nějaké hlubší Finovy intervence. Konec přináší několik šokujících a velmi překvapivých odhalení. Kam až může dovést člověka touha po pomstě?

I když jsem si původně vyhlídla tuto knihu spíše kvůli detektivnímu příběhu, ve finále mě více zaujaly Finovy vzpomínky na dětství a dospívání, které mě doslova uhranuly a vtáhly do děje takovým způsobem, že jsem nevnímala okolí, ale sama jsem se stala součástí příběhu. Fin mi byl velmi sympatický a i když některé věci bych asi udělala osobně jinak, dokázala jsem pochopit jeho jednání.

Ještě bych ráda zmínila, že v úvodu je přehled výslovnosti některých gaelských osobních jmen, místních názvů a slov, které se v knize vyskytují. To mi přišlo velmi užitečné a nápomocné, v některých knihách mi tohle dost chybí.

Kniha Skála je první díl celosvětově oblíbené trilogie o ostrově Lewis a já už se nesmírně těším na další. Skálu, která vyšla nejen jako klasická i elektronická kniha, ale také jako audiokniha, by tentokrát mohla zaujmout širší okruh čtenářů, ne jen milovníky detektivek. Neobdržela to velké množství ocenění jen tak pro nic za nic.

Mé obrovské díky patří nakladatelství Host za to, že mi tuto e-knihu poskytli jako recenzní výtisk.