Some Girls Are – Courtney Summers [RECENZE]

4 Zář

Some Girls Are by Courtney SummersAutor: Courtney Summers
Název: Some Girls Are
Nakladatelství: St. Martin’s Griffin
Počet stran: 246
Žánr: YA, drama, současná literatura

Climbing to the top of the social ladder is hard—falling from it is even harder.  Regina Afton used to be a member of the Fearsome Fivesome, an all-girl clique both feared and revered by the students at Hallowell High… until vicious rumors about her and her best friend’s boyfriend start going around.  Now Regina’s been „frozen out“ and her ex-best friends are out for revenge.  If Regina was guilty, it would be one thing, but the rumors are far from the terrifying truth and the bullying is getting more intense by the day.  She takes solace in the company of Michael Hayden, a misfit with a tragic past who she herself used to bully.  Friendship doesn’t come easily for these onetime enemies, and as Regina works hard to make amends for her past, she realizes Michael could be more than just a friend… if threats from the Fearsome Foursome don’t break them both first.

* * *

V hledáčku mám již delší dobu několik knížek autorky Courtney Summers, takže když jsem zjistila, že elektronická verze jedné z nich je na Amazonu se slevou, tak jsem neváhala a zakoupila si ji. A opět to rozhodně nebylo špatné rozhodnutí. I když jsem původně od příběhu, i přes velmi kladné ohlasy čtenářů, až tolik nečekala, velmi mile mě překvapil. Jakmile jsem se do knihy začetla, děj mě okamžitě pohltil a hltala jsem jednu stránku za druhou.

Hlavní hrdinka, Regina Afton, mi ze začátku nebyla moc sympatická. Patřila mezi jakousi „elitu“ školy, protože se kamarádila s Annou – „královnou“ školy, která se svou bandou následovnic určovala, co a kdo je „cool“ a kdo je „loser“ a ani jedna ze skupiny se nechovala ke svým spolužákům zrovna vybraně, šikanovaly je a i jinak trápily.

Na jedné party se všichni notně opijí. Jen Regina je naprosto střízlivá a vůbec se nebaví, protože byla stanovena řidičem toho večera. Když se snaží své přátele nahnat do auta, aby je mohla porozvážet domů, Annin přítel, který je opilý jak „hovado“, se snaží Reginu znásilnit a to dokonce před svou vlastní přítelkyní, která je taky z alkoholu úplně mimo sebe. Nakonec se jí podaří utéct a zastaví se až u domu Kary, kterou považuje za skoro kámošku z bandy. Je úplně na dně a vyklopí Kaře vše, co se stalo. Ta ji polituje a pošle domů. Regina se z toho zbytek víkendu dává do kupy.

Po víkendu se na ni ve škole všichni divně dívají a šeptají si o ní. Na své skříňce najde nápis „Děvka“. Kara všude roznesla, že se Regina chtěla vyspat s Anniným přítelem a teď se s ní nikdo nebaví. Ani Anna není ochotná ji vyslechnout, jak to bylo doopravdy. Ze dne na den se z Reginy stane naprostý vyvrženec a Anna se svou bandou následovnic a nohsledů jí začnou ze života dělat naprosté peklo. A to doslova. I její vlastní přítel se postaví proti ní. Jenže Regina se jen tak nedá a začne jim oplácet stejnou mincí, takže se dostávají do bludného kruhu, kde se útoky pomalu ale jistě začínají přiostřovat a někdy jde skoro až o život. Jak tohle skončí?

Všechno se ještě více komplikuje, když se Regině podaří navázat jakýstakýs přátelský kontakt s Michaelem, klukem, ze kterého sama pomáhala udělat vyděděnce. Byla totiž vždycky hlavním Anniným poskokem, který za Annu dělal veškerou „špinavou“ práci.
Regina znala Michaelovu maminku, která před nějakou dobou tragicky zahynula.

Kniha byla velmi realistická, až mě to někdy děsilo. Jistým způsobem je také velmi smutná. Nahlíží na neustále se častěji vyskytující problém na školách – šikanování a dokládá, co všechno jsou někteří jedinci schopní udělat, jen aby se někomu zalíbili či zavděčili.

Při čtení jsem chvílemi cítila opravdu silné emoce, hlavně vztek a zlost, ale také smutek a to nejen nad faktem, že si zaměstnaní a věčně zaneprázdnění rodiče většinou ani ničeho nevšimnou.

Jak už jsem psala výše, Regina mi ze začátku nebyla vůbec sympatická. Udělala toho celkem dost špatného nevinným lidem a dokonce i svým přátelům. Částečně jsem necítila žádnou lítost nad tím, že se jí děje přesně to, co způsobovala sama jiným. Ovšem postupně jak se příběh vyvíjel a Regina se měnila, tak jsem si ji dokázala i oblíbit a držela jsem jí palce. Autorka si dokonale pohrává s emocemi čtenáře, které vůči Regině cítí. Nevíte, jestli Reginu nenávidět nebo ji litovat.

Mou nejoblíbenější postavou ale zůstává Michael. Je to asi ten nejhodnější člověk v této knize. I přes všechno, co mu Regina udělala, nezachová se k ní tak, jako všichni ostatní. Tuhle postavu si prostě zamilujete.

Nedá se o této knize říct, že se mi líbila, protože chvílemi jsem se při čtení necítila vůbec dobře, někdy jsem byla dost zděšená a někdy znechucená. Ale můžu říct, že se mi líbil styl, jakým autorka problém šikanování předestřela svým čtenářům. A proto dávám tak vysoké hodnocení.

Není to zrovna lehké čtení, ale doporučuji všem si knihu přečíst, stojí to za to. Angličtina není nijak přehnaně těžká, takže ji zvládne přelouskat i začátečník. Já si jdu koupit další knihu této nadané autorky.

komentáře 2 na “Some Girls Are – Courtney Summers [RECENZE]”

1. Spooky 6.9.2013 v 12:28 #

Tvoje recenze mě navnadila! Jdu brouzdat amazonem :-)))