Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – Jonas Jonasson [RECENZE]

Název: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel
Originální název: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Nakladatelství: Panteon
Překlad: Zbyněk Černík
Počet stran: 400
Žánr: dobrodružství, historie, humor

Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány; jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uvedl do zmatku celý svět.

Jonas Jonasson ve svém románu vypráví o jednom veselém útěku a také o šíleném životním příběhu svéhlavého muže, který se sice nikdy nezajímal o politiku, ale přesto byl vždy nějak zapleten do velkých historických událostí 20. století.

Jonas Jonasson vydal v roce 2009 svou prvotinu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Kniha se záhy stala čtenářským hitem a nejprodávanější švédskou knihou let 2010 a 2011. V současnosti byla přeložena nebo se překládá do 35 jazyků. Fenomenální úspěch letos sklízí v Německu, bestsellerem se stala mj. v Holandsku, Dánsku, Norsku, Francii, Itálii, Španělsku… Podle knihy je natáčen film s největším rozpočtem v historii švédské kinematografie.

* * *

Tato kniha mě zaujala už loni, když ji brácha kupoval jako dárek své přítelkyni, ale zdála se mi docela dost drahá, takže jsem její koupi odložila. Po nějakém čase jsem narazila na elektronickou verzi, která byla podstatně levnější a plánovala její zakoupení, ale moje drahá polovička mě předběhla a pořídila mi e-knihu jako dárek k narozeninám. Skvělý výběr!

Příběh je to velmi nevšední, vtipný a plný nečekaných spojitostí. Určitě nelituji toho, že mám knihu ve čtečce a nejspíš si ji v budoucnu ještě několikrát přečtu, protože napoprvé se nedá vše dokonale vstřebat. A také si budu muset oprášit znalosti dějepisu pro lepší pochopení všech historických narážek a osob, které se v příběhu vyskytují.

Samotný děj začíná ve chvíli, kdy Alan Karlsson, který se právě ten den dožívá sta let, dostane náhlý nápad, otevře okno svého pokoje v přízemí domova důchodců v södermanlandském Malmköpingu ve Švédsku, vyleze v pantoflích na záhon a zmizí v dál. Za malou chvíli měla ve společenské místnosti domova vypuknout narozeninová oslava na jeho počest, které se měl zúčastnit i samotný starosta, reportérka místních novin, veškerý personál i stařenky a staříci. Oslavenec se ale nehodlá na oslavě objevit.

Alan dojde na autobusové nádraží a rozhodne se odjet z města někam pryč, kam až mu vystačí peníze. Moc jich ale, pravda, nemá. V ten moment se začne odvíjet neuvěřitelný příběh nabitý neskutečnými historkami, mnohdy opravdu veselými, někdy absurdními, občas děsivými.

Vše začíná krádeží kufru, ke které dojde tak nějak náhodou. Takže brzy po Alanovi pátrá nejen osazenstvo domova důchodců v čele se starostou, tiskem a policií, ale i jistý zločinný gang jménem Never Again, který chce dostat inkriminovaný kufr, a hlavně jeho obsah, zpátky. Alan na své cestě postupně potkává další zajímavé lidi, které si okamžitě získá a tak mu dělají společnost i se svými zvířecími miláčky. (Musím zmínit, že jedním z nich je slonice.)

Toto napínavé a vtipné dobrodružství je prokládáno neméně zábavnými a někdy ještě více absurdními historkami z Alanova života počínaje jeho dětstvím až po vcelku nedávné události, které ho dostaly do domova důchodců. Vězte, že Alan toho prožil opravdu hodně, nachomítl se ke spoustě celosvětovým historickým událostem, v mnohých sehrál dokonce přímo klíčovou roli a setkal se s takovými politickými ikonami 20. století až vám z toho bude přecházet zrak. Říkají vám něco jména jako Truman, Nixon, Mao Tse-Tung, Kim Jong-il nebo třeba Stalin či Einstein? A vězte, že jich je ještě mnohem víc.

Pokud máte rádi inteligentní a přitom zábavné a vtipné čtení a nevadí vám černý humor, satira ani trocha té historie, tak je to přesně kniha pro vás. Nečekejte přímo výbuchy smíchu, ale jistě se budete během čtení lehce pochechtávat či alespoň usmívat u některých historek, stejně tak jako já.
Nejvíc jsem si vychutnávala hlavní příběh (ten ze současnosti se stoletým Alanem), ale i výlety do historie stály za přečtení.

V jedné recenzi jsem četla, že Alan Karlsson je jakýmsi křížencem Forresta Gumpa, Járy Cimrmana, kapitána Yossariana, barona Prášila a dobrého vojáka Švejka. Nemůžu jinak než s úsměvem souhlasit. Přesně tyhle jména mi vytanuly na mysli , když jsem příběh četla. Alan je úžasná a neobyčejná postava. Bere život tak nějak s nadhledem, přijímá vše tak, jak přichází, nestará se o politiku ani o náboženství a přesto se zdá, že je u všech zásadních událostí souvisejících právě s těmito oblastmi. Ze všeho nejvíc má rád dobrou kořalku a zdá se, že si umí udělat přátele i mezi těmi nejnepravděpodobnějšími lidmi. Velmi jsem mu záviděla jeho bezstarostnost a to, jak se za všech okolností díval na svět z té světlejší stránky.

Svou atmosférou mi příběh také připomínal romány slavného finského humoristy Arto Paasilinny, o kterém je dokonce přímo v knize zmínka.

Nesmím opomenout autorovo krásné věnování knihy svému dědečkovi. A také jsem se dočetla, že se prý podle knihy začal natáčet film s údajně největším rozpočtem v historii švédské kinematografie. Režie se ujal Felix Herngren. Tak na ten jsem opravdu zvědavá.

Na trhu je k dostání nejen klasická (papírová), ale i elektronická kniha a stejně tak i audiokniha, kterou namluvil herec a dabér Martin Stránský.

komentáře 2 na “Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel – Jonas Jonasson [RECENZE]”

1. Maťa 15.8.2013 v 16:03 #