Ten – Gretchen McNeil [RECENZE]

Počet stran: 296
Žánr: horor, thriller

SHHHH!
Don’t spread the word!
Three-day weekend. Party at White Rock House on Henry Island.
You do NOT want to miss it.

It was supposed to be the weekend of their lives—an exclusive house party on Henry Island. Best friends Meg and Minnie each have their reasons for being there (which involve T.J., the school’s most eligible bachelor) and look forward to three glorious days of boys, booze and fun-filled luxury.

But what they expect is definitely not what they get, and what starts out as fun turns dark and twisted after the discovery of a DVD with a sinister message: Vengeance is mine.

Suddenly people are dying, and with a storm raging, the teens are cut off from the outside world. No electricity, no phones, no internet, and a ferry that isn’t scheduled to return for two days. As the deaths become more violent and the teens turn on each other, can Meg find the killer before more people die? Or is the killer closer to her than she could ever imagine?

* * *

Jsem velmi slabý tvor, když přijde na slevy na Amazonu. Nebo vlastně na jakékoliv slevy knížek kdekoliv. Knihu Ten jsem měla ve „wishlistu“ už nějakou dobu, takže jakmile cena klesla na příznivou míru, okamžitě už se mi stahovala do čtečky a v rámci Tématického čtení Hororového čtení, jsem se do ní ihned pustila. A byla to jízda! Nemohla jsem se od ní odtrhnout a téměř na jedno posezení jsem ji „slupla“. Já prostě horory miluju! Hlavní myšlenka sice není nic světoborného a v různých obměnách jsem se už s podobnými tématy setkala jak v knihách, tak ve filmech, ale styl psaní byl natolik mistrný a příběh natolik napínavý, že mi to vůbec nevadilo.

Děj začíná pozvánkou na bezvadnou party o prodlouženém víkendu v domě populární Jessicy  na téměř opuštěném ostrově Henry Island. Jedinou podmínkou je, že účastníci o party nesmí nikomu říct ani slovo. Skupinka několika mála „vyvolených“ se pomalu sjíždí do luxusního domu, jen Jessica nestihne poslední trajekt, takže musí počkat na další, který vyplouvá z pevniny až druhý den ráno.

V domku se tedy momentálně nachází deset teenagerů – Meg, její kamarádka Minnie, Lori, Kumiko, Vivian, Ben, Nathan, Kenny, Gunner a T.J.

Hned zkraje jsou někteří lehce rozladěni zjištěním, že tu není mobilní signál, ale uklidňuje je vědomí, že v domku je fungující pevná linka a aspoň je nebude při party nikdo rušit. Rozhodnou se povečeřet, o přípravu pokrmů se rozdělí převážně dívky. Meg, jedna z ústřeních postav, která nás provází převážnou částí příběhu, si vezme na starosti salát.

Už při večeři se ale začnou dít podivné věci. Ben, který je alergický na ořechy a jim podobné plodiny, se při večeři začne dusit. Meg ho svou duchapřítomností zachrání protialergickou injekcí, kterou on nosí stále u sebe právě pro takové podobné případy ohrožení života. Všichni jsou v šoku a obviňují Meg, že dala do salátu mandle, které tohle všechno způsobily a jejichž částečky se našly v salátu. Meg si je ale stoprocentně jistá, že žádné mandle do salátu nedávala. Dal je tam někdo omylem a teď se bojí ozvat, nebo to celé byl záměr?

Aby se trošku zklidnili, chtějí si pustit nějaký film v televizi, ale není tu ani televizní signál. Když se snaží nalézt nějaké dvd, které by si mohli pustit, narazí na velmi zarážející věc. Je tu kolem sice spousta dvd obalů od všech možných filmů, ale všechny do jednoho jsou prázdné, neobsahují žádný disk. Nakonec přece jen najdou jedno vypálené dvd, na kterém je ale rukou napsané „Na tento film se nedívejte!“. To by to ale nebyli správní teenageři, kdyby uposlechli nějaké varování, a vrazí disk do přehrávače. Na obrazovce se spustí počítání od 1 do 10. Každé číslo je vždy krvavě přeškrtnuto a mezi tím problikávají nějaké fotky škol a studentů, text nějaké písně či básničky a nakonec se objeví POMSTA JE MÁ! Nikdo neví, co si o tom myslet a raději se vydají zmateni na kutě.

V noci se Meg probudí zimou, je vypnuté topení a ani nejde proud, zřejmě noční bouřka vyhodila pojistky. Vydá se na wc, objeví oběšenou Lori a ztropí povyk. Všichni mají za to, že depresivní emo dívka spáchala sebevraždu. Jen její přítel Kenny prohlašuje, že to je nesmysl. A není o tom přesvědčen, ani když najdou jakýsi dopis na rozloučenou v jejím pokoji.

Všichni mají po náladě a rozhodnou se zavolat policii. Telefon ale zřejmě kvůli doznívající bouřce nefunguje. Podaří se jim sice najít kabel s internetem, ale než se Meg podaří odeslat email s voláním o pomoc, signál spadne a už nenaskočí. Po trajektu s Jess pořád ani stopy, tak se skupinka snaží přijít na jiné možnosti, jak přivolat pomoc a dostat se z ostrova. Další „nehoda“ na sebe ovšem nenechá dlouho čekat. Je to všechno jen shluk nešťastných náhod nebo se vyskytuje na ostrově někdo další, kdo se je snaží zlikvidovat? Ale proč by to dělal? Nebo je snad viníkem jeden z nich? Ale jaký by k tomu všemu měl důvod? Vždyť se někteří ani navzájem neznají a chodí na rozdílné střední školy. Přijdou na to dříve než bude příliš pozdě?

Postava Meg mi byla velmi sympatická v podstatě od první stránky a velmi jsem jí přála i tu trochu romantiky, která se v tomto dechberoucím hororu také objevila. Její ochota obětovat vše pro dobro druhých, hlavně pro její kamarádku Minnie, byla až dojemná.

Minnie sice byla ze začátku docela v pohodě, ale postupně se z ní stávala velmi otravná hrdinka. I ostatní postavy měly své špatné chvilky.

Jediná věc, která mě na příběhu trošku rozčilovala, kromě chování některých postav, bylo to, jak jim všechno strašně pomalu docházelo a i když konec je velmi překvapivý, některé indicie toho, kdo co a proč, jsou tak jasné, že by to nedošlo jen opravdu hloupému a slepému člověku.

Přesto dávám plný počet hvězdiček, protože tento hororový příběh přesně splnil mé očekávání – královsky jsem se bavila a míra napětí byla přesně dle mého gusta.

Knihu Ten doporučuji (a to hned všemi deseti) všem milovníků hororového žánru a napětí a také fanouškům Young Adult literatury, kterým nevadí sem tam nějaká ta mrtvolka.

Ale pokud hledáte něco duchaplnějšího, tak to raději šáhněte po nějaké klasice nebo knize z jiného žánru.

Mnozí čtenáři zmiňují, že Ten je v podstatě jen moderně převyprávěný příběh, který již vymyslela mistrině detektivek, záhad a tajemství – Agatha Christie ve své knize Deset malých černoušků. Bohužel tuto knihu jsem (zatím) nečetla, takže s jistotou to nemohu potvrdit, ale anotace napovídá, že to možná nebude daleko od pravdy.

Ještě zmíním, že angličtina se mi opět zdála přijatelná i pro ty, kteří s čtením v angličtině teprve začínají.

Jedna odpověď na “Ten – Gretchen McNeil [RECENZE]”

1. Spooky 30.11.2013 v 15:25 #