Ten, kdo stojí v koutě – Stephen Chbosky [RECENZE]

ten kdo stojí v koutěAutor: Stephen Chbosky
Název: Ten, kdo stojí v koutě
Originální název: The Perks of Being a Wallflower
Nakladatelství: Brio
Překlad: Vratislav Kadlec
Počet stran: 216

Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše – máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

* * *

Tohle je přesně ten případ, kdy mě obálka téměř odradila od pořízení a přečtení knihy. Ta jedovatě žlutozelená barva málem přebila i fakt, že kniha vyšla jako paperback (což, jak někteří z vás už ví, je můj oblíbený formát!). Naštěstí mě anotace, velmi kladné recenze i ukázky na  film navnadily natolik, abych dala knize šanci a v rámci dalších slev v knihkupectví Dobrovský (tentokrát sice „jen“ 20%, ale i to je fajn) si knihu zakoupila. Jsem tomu hodně ráda, protože celý tento neobyčejný příběh jsem vyloženě „slupla jako malinu“ a okamžitě jsem jej zařadila mezi své oblíbené knihy, ke kterým se často vracím.

Děj je zasazen do začátku 90. let. Kniha je psaná formou velmi otevřených dopisů plných emocí nějakému nám neznámému člověku – „příteli“. Hlavní postava Charlie v nich popisuje svoje postřehy a pocity, které v něm vyvolává nejen nástup na střední školu, ale i veškeré dění kolem něj. Hned zkraje je jasné, že Charlie je tak trošku podivín, který se těžce seznamuje s lidmi a nemá moc přátel. Jeden z mála lidí, kterého považoval za kamaráda, spáchal před časem sebevraždu. Charlieho to velmi sebralo a musel docházet k psychiatrovi. Je totiž velmi citlivý až přecitlivělý a až moc o všem přemýšlí. Někdy se jen tak na první pohled bezdůvodně rozbrečí (ale Charlie své důvody zná) a nemůže přestat.

Jeho nový učitel literatury Bill pozná, že je Charlie zvláštní a přináší mu na čtení své oblíbené knihy, na které mu zadává psát speciální eseje. Charlie čtení miluje, knihy od Billa se mu velice líbí a hodně nad nimi přemýšlí.
Jednoho dne se Charlie seznámí s Patrickem a Sam, což jsou (jak později zjistí) nevlastní sourozenci. Stanou se z nich opravdu blízcí přátelé a Charlie díky nim začne poznávat i trošku jiný svět, o kterém do té doby neměl ani potuchy. Vyzkouší nové věci (dobré – první lásku, první polibek, první rande, i ty špatné – alkohol a drogy, ale i to tak nějak k dospívání patří) a neustále všechno kolem sebe pozoruje a analyzuje. Někdy mu některé spojitosti unikají a občas mu některé věci docházejí pomaleji než ostatním, ale Charlie se opravdu snaží zapadnout a najít si to své místo pod sluncem.

Dočetla jsem se, že některým čtenářům připadal Charlie na svůj věk příliš infantilní až hloupý a choval se nepřiměřeně. Ano, byl trošku jiný než většina, ale dle mého názoru byl pouze velmi citlivý, extrovertní i trošičku naivní, ale přitom inteligentní a upřímný a odrážela se v jeho chování jeho nevinnost, nezkušenost. Všechny události, které ho potkaly, ho postupně formovaly do této podoby. Ale není to tak vždy? Každého přece formují jeho životní zkušenosti a vliv okolí. Navíc se postupně dozvídáme i důvody proč je Charlie vlastně takový, jaký je.

Příběh na mě hodně zapůsobil a postava Charlieho mi byla velice blízká, působila na mě velmi reálně a dokázala jsem se do ní dokonale vcítit. Někdy mi dokonce připadlo, že v některých situacích se nepíše o Charliem, ale o mně před pár lety. Často jsem tehdy taky byla „ten, kdo stojí v koutě“ a pozoruje vše kolem sebe a snaží se zapojit. I to je možná jeden z mých důvodů pro tak vysoké hodnocení. Dalším je fakt, že kniha je napsána velmi milým stylem, dobře se čte a pokud nejste z kamene, tak vás jistě chytne za srdíčko. Nejspíš si i popláčete, ale nesčetněkrát vám jistě i vykouzlí úsměv na rtech.

Doporučila bych ji asi všem bez rozdílu, ale především těm, kteří rádi nad příběhem přemýšlí a chtějí si na chvíli odpočinout od všech těch fantasy a hororových příběhů či detektivek. Toto je (ne)obyčejný příběh neobyčejného mladíka.

Já se teď chystám podívat na stejnojmenný film s Loganem Lermanem a Emmou Watson v hlavní roli. Doufám, že to bude stejně příjemný zážitek. A pak si zřejmě přečtu knihu ještě jednou.

komentářů 6 na “Ten, kdo stojí v koutě – Stephen Chbosky [RECENZE]”

1. Bastera 3.2.2013 v 11:34 #

Nad touhle knihou přemýšlím už dlouho. Protože mě takové knihy vůbec nevadí a až na pár recenzí jsou na ní jen samé pozitivní ohlasy. Určitě se po ní podívám :) Pěkná recenze! :)

• Wolf Draven 3.2.2013 v 13:36 #

No mně se knížka líbila fakt hodně. Film už mám taky za sebou a není špatnej, ale s knížkou se to nedá vůbec srovnat. Myslím si, že ten, kdo knížku nečetl, tak možná film tak úplně nepochopí. Aspoň tak to bylo s několika mýma známýma, kteří se na film také dívali.
      Navíc některé věci jsou tam trošičku jinak a mně tam docela chyběly. Takže jestli můžu doporučit, tak radši napřed přečíst a pak až kdyžtak kouknout na film ;)

2. Spooky 7.2.2013 v 13:03 #

Naprosto peckózní knížka!!!