Této tiché noci – Mari Jungstedtová [RECENZE]

Název: Této tiché noci
Originální název: I denna stilla natt
Nakladatelství: Kniha Zlín
Překlad: Karolína Kloučková
Forma: e-book
Počet stran: 280

Blíží se začátek adventu a na Gotlandu ztichlém v mrazivém větru padá první sníh. Je vyhlášeno pátrání po 14leté Fanny. Souvisí její zmizení s děsivou vraždou fotografa Henryho Dahlströma, jehož tělo bylo nalezeno před několika týdny? Kriminální komisař Anders Knutas se svým týmem s vypětím sil hledá styčné body a tlak ze strany médií narůstá. Dívka je nalezena uškrcená, tělo ukryté v hromadě mechu a větví. Knutas je zoufalý. Teprve, když v Dahlströmově temné komoře objeví snímky děvčete s neznámým mužem, má v ruce první stopu. Fanny se musela s někým tajně setkávat. Jde o vydírání? Novinář Johan Berg je opět na ostrově a informuje o případu. Setkává se znovu s Emmou, na kterou chtěl stůj co stůj zapomenout. A je to právě on, kdo nakonec posune vyšetřování o rozhodující krok vpřed.

* * *

Není těch severských detektivek už přespříliš? Odpověď zní: Rozhodně ne! Ti „Seveřani“ to prostě umí! Důkazem je i skvělé dílo švédské spisovatelky Mari Jungstedtové s názvem Této tiché noci, které se odehrává na švédském ostrově Gotland.

V knize sledujeme několik rozličných příběhů, které se postupem času začínají vzájemně proplétat, abychom na konci získali ucelený obrázek toho, co se zde vlastně odehrálo.
Nejdříve se seznámíme s místním alkoholikem a bývalým fotografem Henry Dahlströmem přezdívaným Blesk, který vyhraje v dostizích poměrně velkou částku peněz a později je nalezen mrtvý po brutálním útoku kladivem.

V další dějové linii nahlížíme do ne zrovna veselého života mladičké Fanny Jonssonové, štíhlé snědé čtrnáctileté dívenky, jejíž matka je nenapravitelná alkoholička a o dceru nejeví valný zájem. To se dá říct i o otci, kterého Fanny viděla naposledy v pěti letech. Ještěže má Fanny alespoň možnost chodit pomáhat do stájí ke koním, kteří jsou její velkou láskou. Ale ani ti nedokáží zabránit jejímu tragickému osudu.

Objevuje se zde také kriminální komisař Anders Knutas s manželkou Line a dvanáctiletými dvojčaty, který je pro některé čtenáře „starým známým“ již z první knihy Mari Jungstedtové – Neviditelný. Stejný případ je i Johan Berg, novinář z Regionálních zpráv a jeho milenka Emma Winarvová, téměř čtyřicetiletá učitelka, která má se svým podváděným manželem Ollem dvě malé děti.

Někdy se zde objevují menší odkazy na děj první knihy, ale i čtenář, který Neviditelného nečetl, po pár stránkách pochopí, co se odehrálo „v zákulisí“. Osobně si ale zpětně knihu ráda přečtu, protože spisovatelčin styl psaní se mi dost zamlouvá. Stejně tak si nenechám ujít žádnou z jejích budoucích knih.

Tento napínavý příběh mi nedovoloval odložit čtečku ani na chvíli, protože jsem byla velmi zvědavá, z koho se nakonec vyklube vrah a jak spolu vše vlastně souvisí. Nechybělo ani milostné drama a velmi vtipné pasáže, u kterých jsem se opravdu velmi bavila (viz ukázka).

Kromě opěvování mám ale i pár výtek. V prvé řadě se jedná o anotaci. Věřím tomu, že česká anotace se řídila tou oficiální zahraniční, takže čeští vydavatelé jsou z obliga, ale možná bych i tak zvážila její menší úpravu či změnu (alespoň pro další vydání, pokud už nelze změna provést nyní).  Kdybych psala anotaci já, určitě bych neprozradila čtenářům předem něco, co se v podstatě stane až v poslední čtvrtině. Jde mi o to, že v tomto případě uškodila anotace příběhu. To, že je v ní prozrazeno, že jedna z hlavnějších postav – Fanny bude nalezena mrtvá, ubírá části příběhu na tajemství a napínavosti. Je to škoda, protože téměř celou dobu sledujeme Fannyin životní příběh, držíme jí pěsti a v podstatě bychom netušili, co se s ní stane až do 78% knihy, kdy je teprve jako pohřešovaná náhodně nalezena mrtvá. Jenže my už z anotace předem víme, že ji najdou jako mrtvou, takže mrazivý moment „překvapení“ jaksi nenastává a její smrt s námi ani nijak zvlášť nehne. Podle mě mohlo tohle zůstat před čtenáři utajeno do poslední chvíle.

Další věc, kterou bych vytkla, je takové nijaké a rychlé ukončení. Příběh graduje, přichází šokující odhalení, které jsem absolutně nečekala, a pak je prostě hrozně rychle konec. Žádná velká akce. Dle mého mínění si konec zasloužil více pozornosti, větší akční radius, rozsáhlejší vysvětlení.

Naopak opravdu nadšená jsem byla ještě i faktem, že kniha obsahuje slovníček s vysvětlením, jak číst některá švédská jména a názvy. Tohle mi v některých knihách velmi chybí a ocenila bych ho všude. Já jsem sice osobně velký fanda finštiny i švédštiny, takže většina jmen či názvů mi problém nedělá, ale občas i já tápu při nějakém složitějším švédském slovíčku. A když přijde třeba na francouzská jména či názvy, tak to už jsem úplně mimo.

Kniha se velmi hodí k nynějšímu pošmournému počasí. Samotný příběh začíná 11.listopadu, což není zas až tak daleko. Doporučuji zalézt si s horkým šálkem čaje, kávy či kakaa někam do křesla či do peřin (záleží na tom, čemu osobně dáváte přednost) a ponořit se do tohoto napínavého příběhu. Myslím si, že fanoušky detektivek či severské literatury dokáže nadchnout.

Moc děkuji nakladatelství Kniha Zlín za poskytnutí „reading copy“, díky níž jsem si mohla přečíst knihu ještě před vydáním, které je naplánováno na 30.10.2012.

* * *

Dárek od manžela si nechávala na konec. Knutas ji dychtivě pozoroval. Nemohl dlouho na nic přijít, ale nakonec dostal skvělý nápad. Vzpomněl si na jednu věc, kterou si Line opravdu přeje. Přes množství nejrůznějších diet a nepříliš vydařených pokusů začít cvičit se jí nedařilo zhubnout. Proto naplnil balíček vším, co by jí mohlo pomoci. Roční permanentka do fitcentra Gym 1 ve Visby, švihadlo a činky na cvičení doma a dokonce startovací balíček od klubu Hubneme společně.
Když Line pochopila, co krabice obsahuje, přestala se usmívat a na krku jí naskákaly rudé fleky. Pomalu zvedla hlavu a podívala se na manžela.
– A to má být jako co?
Oči se jí leskly.
– Jak to myslíš? zeptal se nejistě a začal jí vysvětlovat všechny přednosti svého dárku. Chceš přece zhubnout. A tady máš všechno, co k tomu potřebuješ. Když nebudeš mít někdy čas jít cvičit, můžeš trénovat doma a ten klub Hubneme společně pořádá v úterý v Säveho škole schůzku pro nové členy. Kromě toho je při prvních pěti návštěvách v posilovně přítomen instruktor, takže tě naučí všechno správně používat.
Knutas horlivě ukazoval na brožurku přiloženou k permanentce.
– Ahá, takže ty si myslíš, že jsem tak tlustá, že už se na to nedá koukat. Proto jsi mi dal všechny ty věci? Protože chceš, abych byla štíhlejší?
Line se v posteli napřímila a hlas jí začal přeskakovat. Děti se vyděšeně dívaly z jednoho na druhého.