The Maze Runner – James Dashner [RECENZE]

Žánr: Young Adult, Dystopia, Mysteriozní

„If you ain’t scared, you ain’t human.“

When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his name. He’s surrounded by strangers–boys whose memories are also gone.

Outside the towering stone walls that surround the Glade is a limitless, ever-changing maze. It’s the only way out–and no one’s ever made it through alive.

Then a girl arrives. The first girl ever. And the message she delivers is terrifying.

* * *

Tuhle knížku jsem měla v merku už nějaký „ten pátek“, ale pořád jsem nějak váhala s její koupí, ani nevím proč. Ovšem v momentě, kdy jsem se dozvěděla, že se chystá film a navíc se už objevil první krátký trailer, bylo mi jasné, že ji okamžitě POTŘEBUJU číst! A nejrychlejší způsob byl pořídit si elektronickou verzi z Amazonu v angličtině a začíst se, což jsem také okamžitě udělala. Dokonce je na knihu zrovna sleva, takže mě stála jen $ 1.99! No nekupte to. Ale už teď vím, že až vyjde kniha v češtině (a to nebude už moc dlouho trvat), tak koupím i papírovou verzi. Ani ne tak pro sebe (i když to možná taky), ale pro bráchu, kterej je línej číst v angličtině, ale tahle kniha bude to pravé pro něho.

Příběh začíná v momentě, kdy se hlavní hrdina probere v nějakém tmavém výtahu, který se neustále pohybuje. Neví, co se děje, kde se nachází, ani kolik mu je let. Jediné, co si vybavuje, je jeho jméno – Thomas. Jiné vzpomínky jakoby mu byly nějak vymazány. Netuší ani odkud pochází nebo jestli má nějaké rodiče. Po neskutečně dlouhé době, která mu připadá jako hodiny, se výtah konečně zastaví, otevře se poklop a dolů na něj hledí několik chlapců a vítají ho v The Glade.

Když ho vytáhnou ven z výtahu, Thomas kolem sebe vidí asi padesát chlapců různých ras i stáří (ale všichni se dají zařadit mezi teenagery). Místo, kde se ocitl a které ostatní nazývají The Glade, je tvořeno jakoby z obrovských kamenných bloků. Je zde i dřevěná budova, několik ovocných stromů, zahrada s kukuřicí, rajčaty a ohrady s ovcemi, prasaty a krávami. Thomas nechápe, kde a proč se ocitl, jestli je to nějaké vězení či co, ale vůdce kluků – Alby mu řekne, že se vše postupně dozví. Kdyby mu vše řekli najednou, mohl by se z toho zbláznit.

Někteří z chlapců tu žijí již dva roky. Každý měsíc ve stejnou dobu se objeví The Box (výtah) a v něm další nováček. Thomas je zmatený ze všech těch nových věcí, s kterými se postupně setkává. Ať už jde o bludiště (The Maze), které se nachází za vysokými zdmi s obrovskými kamennými dveřmi, které se na noc sami v určitou dobu zavřou, protože v bludišti se pohybují krvelačná stvoření (napůl zvířata, napůl stroje) nazvaná The Grievers, nebo o uspořádání celé komunity a pracovní zařazení každého z chlapců. Nejvíce ho zajímají běžci (The Runners), kteří každý den ráno vybíhají do bludiště hledat cestu ven a těsně před zavřením dveří se zase vrací a zaznamenávají své poznatky do map. K čemu to ale všechno je, když se stěny bludiště každou noc nově přeskupí? A proč má Thomas divný pocit, že už tu někdy byl?

Další den po Thomasově objevení v The Glade se stane něco nečekaného, The Box (výtah) dorazí znovu a uvnitř je další nováček. Ale tentokrát je to dívka, v komatu, a v rukou drží znepokojivý vzkaz. Od této chvíle se začne vše měnit. Thomas se snaží stát se běžcem a za každou cenu chce přijít všemu na kloub. The Gladers, jak si chlapci sami říkají, musejí urychleně najít cestu ven z bludiště nebo všichni zemřou. Co když ale žádný východ neexistuje?

Aaaaa, tak tohle bylo teda něco! Ještě teď se z toho nemůžu vzpamatovat! Něco podobného jsem ještě v životě nečetla! Nemůžu na ten podivný příběh přestat myslet! Chytne vás hned od začátku a nepustí až do naprostého finále. Ale jestli si myslíte, že nám konec přinese odpovědi na všechny otázky, tak se hrozně pletete. Naopak vyvolává množství dalších vtíravých otázek a celý děj se stává ještě podivnějším a záhadnějším. Mám ale takové neblahé tušení, že ani v dalším díle, na který se okamžitě vrhnu, nedojde čtenář k uspokojivým odpovědím. Spíš bych si tipla, že se tím vše ještě více zamotá a snad alespoň třetí díl přinese nějaké rozuzlení. Ale kdoví…

Musím se poklonit autorovi za neskutečně propracovaný a komplikovaný příběh, který dokázal vytvořit. Je to jakobyste skládali obrovské puzzle, ale stále měli jen střípky a konec v nedohlednu. Nechápu, proč jsem se čtením otálela tak dlouho!

Postavu Thomase jsem si velmi oblíbila. Stejně jako čtenář neví absolutně nic, jen má občas neodbytný pocit, že to všechno kolem tak nějak zná. Je to strašné pomyšlení, že vám někdo úplně vymazal veškeré vzpomínky a vy ani netušíte kolik je vám let nebo jakou máte barvu vlasů. Thomas ale nehodlá jen tak sedět v koutě a čekat až mu bude všechno postupně vysvětleno. Chce se dozvědět vše co nejdříve, i za cenu porušení pravidel. Jeho odvaha je inspirativní.

Knihu bych doporučila všem, kteří milují dystopické, apokalyptické a neobvyklé příběhy, u kterých nikdy nevíte, co čekat v následující chvíli a ani na moment vás nenechají vydechnout úlevou. Přestože je příběh zařazen do Young Adult literatury, myslím si, že by se mohl svou jedinečností zamlouvat i čtenářům, kteří YA moc neholdují. Spousta čtenářů tuto sérii přirovnává k Hunger Games, ale jelikož jsem HG ještě nečetla (já vím, jsem divná :D ale mám to v plánu!), tak nemůžu soudit.
Každopádně se už nesmírně těším na film, doufám, že nezklame!

A nezapomeňte! Nevěřte nikomu a ničemu, nic není tak, jak na první (ani druhý, ani třetí…) pohled vypadá.