To All the Boys I’ve Loved Before – Jenny Han [RECENZE]

Název: To All the Boys I’ve Loved Before
Série: To All the Boys I’ve Loved Before
Díl: #1
Nakladatelství: Simon & Schuster Books for Young Readers
Počet stran: 288
Žánr: YA, romantika, současná literatura

To All the Boys I’ve Loved Before is the story of Lara Jean, who has never openly admitted her crushes, but instead wrote each boy a letter about how she felt, sealed it, and hid it in a box under her bed. But one day Lara Jean discovers that somehow her secret box of letters has been mailed, causing all her crushes from her past to confront her about the letters: her first kiss, the boy from summer camp, even her sister’s ex-boyfriend, Josh. As she learns to deal with her past loves face to face, Lara Jean discovers that something good may come out of these letters after all.

* * *

Tak tahle knížka byla asi mým největším překvapením letošního roku. Nevím, jestli to bylo mým zvláštním rozpoložením v době četby, ale tento příběh jsem si opravdu zamilovala a „zblajzla“ ho jako malinu.

Setkáváme se zde s třemi sestrami – Kitty (9 let), Larou Jean (16 let) a Margot (18 let), které žijí pouze s tatínkem, protože maminka před časem zemřela (kvůli nešťastnému pádu, kdy běžela zvednout telefon a na čerstvě umyté zemi uklouzla a udeřila se do hlavy – z toho plyne poučení: neumývejte zem nebo u sebe noste mobil!).

Hlavní vypravěčkou a postavou, kolem které se celý příběh vine, je prostřední ze sester – Lara Jean. Na začátku knihy nás postupně seznamuje se svojí rodinou, přáteli i jejich zvyklostmi. Mnoho čtenářek si stěžovalo, že to byla velmi nudná část. Já osobně jsem s tím neměla problém, naopak se mi líbilo, že se toho tolik dozvídám nejen o ní, ale i ostatních, na kterých jí záleží. Možná i díky tomu jsem měla po celou dobu četby pocit, že znám Laru Jean i její sestry osobně.

Když nejstarší Margot odjíždí na univerzitu do Evropy, rozejde se se svým klukem Joshem (který je zároveň nejen nejlepší kamarád všech tří sester, ale taktéž i jejich soused), aby si mohla užívat vysokoškolského života.  Lara Jean Joshe ale celou dobu tajně miluje. Má takový zvyk, že vždy všem svým klukům, které kdy milovala, napíše dopis se všemi svými pocity. Nikdy ale žádný z těch dopisů neodešle. Je to takový její způsob, jak se vyrovnat s tím, že ji kluci její lásku neopětovali (někdy proto, že to netušili) nebo že ji nějakým způsobem vědomě či nevědomě ublížili. Všechny tyto dopisy má bezpečně uloženy v krabici na klobouky po své mamince.

Jednoho dne se ale stane něco velmi zvláštního. Jeden z těch zmíněných kluků za ní přijde a baví se s ní o věcech, o kterých psala v dopise pro něj. Lara Jean s hrůzou zjišťuje, že nějakým nedopatřením byly všechny její tajné dopisy odeslány. Nejradši by se vypařila z povrchu zemského. Jedním z příjemců takového dopisu je i Josh. Lara Jean se mu snaží namluvit, že to je už velmi starý dopis a už nic z toho neplatí, už ho nemiluje. Aby toto tvrzení něčím podpořila, tak se dá naoko dohromady s Peterem.
A v tomto momentě se vše začne komplikovat a vyvíjet velmi zajímavým směrem. Ale už nechci prozrazovat více, abyste nepřišli o všechnu zábavu.

Jak už jsem zmínila výše, nejen tento krásný příběh, ale i všechny postavy jsem si velice oblíbila a zamilovala. S Larou Jean jsem se dokázala dokonale ztotožnit a bylo zajímavé sledovat její vývoj a pomalé uvědomování si pravdy. Malá Kitty byla ohromně roztomilá a bavilo mě o ní a jejích lumpárnách číst. S Margot to bylo trošičku složitější. S některými jejími názory a jednáním jsem úplně nesouhlasila, ale chápala jsem, že pro ni muselo být velice těžké zaujmout roli nejstarší ženy v rodině po smrti jejich maminky a že se snažila dvě své mladší sestry vychovávat a usměrňovat. Občas to z ní ale dělalo manipulativní šéfku a nepříjemnou postavu.

Jejich tatínek mi přišel jako velmi sympatický chlap a nic negativního nemůžu říct ani o Joshovi či Peterovi. Oba jsem si dost oblíbila a bylo těžké vybrat, komu fandit víc. V podstatě jsem tajně fandila oběma a jen čekala na to, jak to celé vyřeší autorka. Ta to sice vyřešila, ale trošku i šalamounsky a nechala v určitém smyslu lehce otevřený konec, čímž přislíbila další díl, kterého se již nyní nemůžu dočkat. Jen doufám, že mě nezklame.

Pro mě to byla první kniha od Jenny Han, ale již delší dobu mám v hledáčku její „letní“ sérii, které dám určitě po této příjemné a pozitivní zkušenosti šanci.

V této milé knize najdete jak romantické prvky, tak i záhadu kolem odeslaných dopisů a v neposlední řadě také podorobný pohled na komplikované sesterské a rodinné vztahy.

Určitě doporučuji všem fanouškům (no dobře,  hlavně fanynkám) tzv. contemporary a YA literatury a všem, kteří mají rádi zamilované, ale ne přeslazené příběhy. Mě kniha opravdu nadchla.

komentářů 10 na “To All the Boys I’ve Loved Before – Jenny Han [RECENZE]”

1. Michaela Vavrinova 4.8.2014 v 21:43 #

Tak takovouhle knížku bych si teď v létě ráda přečetla :))

• Wolf Draven 6.8.2014 v 20:13 #

Jj, přesně se hodí na takové to lehčí letní čtení :)

2. NikaRoovy 5.8.2014 v 00:18 #

Tohle si chci přečíst. :3 Vypadá to úžasně. :)
    Krásná recenze :)

• Wolf Draven 6.8.2014 v 20:15 #

Díky, čte se to skoro samo :)

3. Lumos 5.8.2014 v 09:42 #

Z nevysvětlitelného důvodu nad čtením téhle knihy pořád váhám, ale možná si mě právě přesvědčila, abych si jí brzy pořídila :)

• Wolf Draven 6.8.2014 v 20:18 #

Tak záleží, jestli se ti tento žánr líbí. Já třeba musím být v té správné náladě na ten určitý žánr, aby se mi to líbilo až takhle moc. A při čtení této knížky se asi všechno dobře sešlo – moje nálada, styl psaní autorky i milý příběh :)

4. Melindaaaa 25.8.2014 v 20:14 #

Už dlouho po ní pokukuji, ale zatím mi vždy padal pod ruku nějaká jiná knížka :) Ale po tvé recenzi mám ještě neodbytnější pocit, že si ji potřebuji přečíst :) Díky za nalákání :) Moc pěkně napsáno :)

• Wolf Draven 22.5.2016 v 17:02 #

Díky, no stojí za to ;)

5. Nicola 28.12.2015 v 18:47 #