To je Život! – Dan Rhodes [RECENZE]

Název: To je Život!
Originální název: This is Life
Nakladatelství: Leda
Překlad: Jana Jašová
Počet stran: 392
Žánr: současná světová literatura, humor

Když studentka pařížské akademie Aurélie vrhne v rámci svého uměleckého projektu mezi spoluobčany kámen, zákon schválnosti se už postará o to, aby zažila týden divotvorných kalamit. Co si počít s batoletem, které trefila a dostala za trest na hlídání? Poradí jí s tím nadělením ztřeštěná kamarádka? Nebo dívku konečně spasí princ na bílém koni, který doteď ne a ne dorazit? Nejlepší kniha vyhlášeného britského satirika se v rozevláté atmosféře města nad Seinou vysmívá všemu a všem: trefuje se do našich strachů a tiků maskovaných sebejistou existencí, do opičáren a pofiderních mód, do francouzsko-anglické řevnivosti, do mediálních nafoukanců, ba i do prvního muže státu s chotí. A jako v každé správné gogolovské frašce lze i v Rhodesově světě spoléhat na prorocký „smích přes slzy“. Stačí zajít do kina nevalné pověsti, kde nahý performer na výstavě nazvané Život zodpoví nejtajuplnější otázku ze všech: Jaký má naše pinožení smysl?

* * *

Dostala jsem nabídku zrecenzovat knihu To je Život, která v těchto dnech vychází u nakladatelství LEDA, a protože anotace mě docela zaujala, přijala jsem ji. To jsem ale ještě vůbec netušila, do čeho to vlastně jdu! Od Dana Rhodese jsem dosud žádnou knihu nečetla, takže tohle byla taková moje premiéra.

Děj knihy nás zavede do Paříže, kde se setkáváme s hlavní postavou knihy Aurélií Renardovou, studentkou druhého ročníku výtvarného umění. Každý student musí nyní přeložit profesoru Papavoineovi svůj návrh na individuální projekt.

Aurélie měla původně v plánu vytvořit cyklus perokreseb. Chtěla nazdařbůh procházet po blízké čtvrti a kreslit lidi, zvířata a předměty – cokoli, co by se jí mihlo v zorném poli a co by dle jejího názoru mohlo představovat objekt hodný jejího ztvárnění. Když ale poslouchala ostatní studenty a jejich návrhy, přišel jí její vlastní projekt nedotažený a ani zdaleka tak odvážný jako projekty jejích spolužáků.

Dostala strach, že se jí pan profesor vysměje a vyčte jí nedostatek ctižádosti a neschopnost zformulovat svébytné představy a proto rychle vymyslela nový projekt. Má v plánu zasáhnout naslepo šipkou mapu Paříže a nejbližší veřejný prostor k bodu, do něhož se šipka zabodne, se posléze stane dějištěm jejího nového projektu. Rozhodla se vzít oblázek, vhodit ho mezi nic netušící lidi a natočit si na kameru jejich reakce. Profesor jí projekt schválí.

Aurélie poctivě trénuje hod kamenem a zároveň natáčení na kameru. Při vlastním provedení se ale stane nepředvídatelná věc – kamínek zasáhne do tváře malé dítě v kočárku a způsobí mu pěknou modřinu. Matka dítěte Aurélii pěkně sjede. Ta se převelice omlouvá a nabídne se, že to dítěti i její matce nějak vynahradí. Jenže rozhodně nečeká to, co se stane v následujícím okamžiku. Matka strčí dítě jménem Herbert Aurélii do náruče s tím, že si ho za týden na stejném místě vyzvedne.

Šokovaná Aurélie se nezmůže ani na slovo a než se vzpamatuje, je žena pryč. Aurélii nezbyde nic jiného než se o Herberta postarat. Asi netřeba dodávat, že společně zažijí několik humorných i šílených zážitků, zvlášť, když Aurélie nakuká svým sousedům, že dítě je vlastně realisticky vypadající hračka z gumy, která má uvnitř čip, jenž má zaznamenat a vyhodnotit, zda je Aurélie připravená na to mít dítě.

Celá kniha se vlastně skládá ze sedmi dní v týdnu, což je doba, po kterou má Aurélie hlídat Herberta. Děj se ovšem netočí pouze kolem Aurélie. Setkáme se zde i s dalšími postavami, jejichž životy se v určitém bodě střetnou. Jde například o mladíka jménem Léandre Martin, s kterým se Aurélie seznámí za zvláštních okolností, nebo o nejlepší kamarádku Sylvii Dupontovou, kterou Aurélie povolá na pomoc s Herbertem. Sylvie si stále touží najít manžela, ale pořád si ne a ne vybrat.
Také se objeví postarší manželský pár turistů z Japonska se svým tlumočníkem, majitel snad úplně posledního erotického biografu na světě a mnoho dalších prapodivných individuí.

Nejvíce jsem se pobavila u postavy umělce jménem Le Machine. Jde o bývalého studenta výtvarného umění, kterému jako jedinému profesor neschválil projekt, on pak odešel ze školy a proslavil se ve světě.

Tehdy totiž přišel s nápadem, že sesbírá, roztřídí a vystaví vše, co mu během dvanácti týdnů vyjde z těla. Jedna ohromná skleněná nádoba měla schraňovat umělcovu moč, druhá exkrementy, menší ampule, baňky a skleničky byly určeny na nudle z nosu, ušní maz, ejakulát a výpotky. Student plánoval uspořádat performanci nazvanou Život, během níž se chtěl předvádět publiku nonstop v Adamově rouše a doplňovat před zraky obecenstva nádoby, zatímco mikrofony by přenášely zvukové projevy jeho tělesných funkcí a soustava reproduktorů by je zesilovala po sále do téměř ohlušujícího hřmotu.

Profesor tehdy prohlásil, že mu to nepřijde jako dobrý nápad. Student zesinal a vyrazil ze dveří. Vykřikoval přitom, že odchází ze školy i z Paříže a že se prosadí v Londýně, což také učinil. Konceptuální projekt Život poté předvedl v San Francisku, Tokiu a Sao Paulu, přičemž s každou další štací jeho popularita rostla. Nyní míří zpět do Paříže, aby všem ukázal!

Tato bláznivá komedie je plná neskutečných a ztřeštěných situací, která vás dozajista pobaví, ale také vás donutí se zamyslet nad životem a jeho někdy velmi spletitými cestami i o náhodných a nečekaných setkáních. Určitě doporučuji všem, kteří milují šíleně potrefený humor, hledají nějakou oddechovku na čtení a nevadí jim nerealističnost a absurdita některých situací.

Musím uznat, že něco podobného jsem ještě v životě nečetla! Ale rozhodně mě kniha navnadila na další autorovy dílka. Určitě se po nějakých jeho dalších knihách podívám.

Děkuji nakladatelství LEDA za poskytnutí knihy na recenzi.