Tom Gates: Úžasný deník – Liz Pichon [RECENZE]

Počet stran: 248
Žánr: humor, dětská, současná literatura

Nečtěte to, jestli jste…
1. moje nevrlá sestra Delia (grrr),
2. Marcus Meldrew (což je idiot),
3. paní Worthingtonová, která má knír (je těžké na něj NEZÍRAT).

Jmenuju se Tom Gates. Když mě učitelé zrovna nesledujou slídivým pohledem, baví mě kreslit obrázky a vymýšlet, jak bych mohl co nejvíc lézt na nervy Delii. Učitelé si o mně myslí, že neudržím pozornost a že mi „chybí soustředění“, ale to považuju za tvrdý odsudek, protože právě teď SOUSTŘEDĚNĚ dumám, kterou tyčinku bych měl sníst jako první… hmm.

* * *

U této roztomilé a humorné knížky jsem se opravdu hodně nasmála. Hlavním hrdinou je zde malý rošťák jménem Tom Gates, jenž si píše tento k popukání vtipný deník. Do něj zaznamenává veškeré zážitky, jak školní, tak ty, které zažívá se svou rodinou a nezapomíná vše doplňovat neméně vtipnými ilustracemi. Kromě psaní deníku a kreslení má Tom ještě jedno hobby – velmi rád prudí svou starší sestru Deliu.

Kniha začíná v momentě, kdy se Tom vrací po prázdninách zpět do školy. Jde do páté třídy. Jaké je jeho překvapení, když zjistí, že pan učitel Fullerman přeskládal ve třídě lavice. Není to pro Toma zrovna příjemná zpráva, protože nyní musí sedět v úplně přední lavici přímo před panem učitelem a navíc ještě vedle Marcuse Meldrewa, nejotravnějšího kluka ze školy, který si o sobě myslí, že všechno ví a je neskutečně vlezlý. Dříve Tom seděl v zadní lavici, kde se vyhnul učitelovým slídivým očím  a mohl si tajně číst komiksy nebo kreslit a psát do deníku.

Alespoň jednou dobrou zprávou je, že z druhé strany vedle něj bude sedět Amy Porterová, děsně chytrá a milá dívka, která se Tomovi moc líbí a neustále se pokouší na ni zapůsobit. (Moc mu to ale nevychází.)

Mezi Tomovy kamarády patří Mark Clump, který miluje zvířata a neustále si domů nosí nové přírůstky ze zvířecí říše; Norman Watson, který nesmí jíst bonbóny ani nic jiného, co obsahuje „éčka“, protože je po nich velmi hyperaktivní, divoký a nezvladatelný; Solomon „Vazoun“ Stewart, jenž je nejvyšší ve třídě a potom je tu Derek, se kterým Tom založil skupinu Zombijský rafani. Chtěli by být jednou tak dobří, jako jejich nejoblíbenější kapela 3 Týpci. Turné 3 Týpků je mimochodem v plném proudu a blíží se termín, kdy mají hrát v Tomově městě. A Tom tam za žádnou cenu nechce chybět, proto bude muset sekat latinu, aby mu rodiče koupili lístek.

Tom je expert na výmluvy ohledně nenapsaných domácích úkolů. Jeho promyšlené a zkonstruované „nehody“ jsou opravdu k popukání líbezné. Okamžitě jsem si ho coby hlavní postavu i vypravěče oblíbila a dobře jsem se bavila u jeho barvitě líčených historek, kterak s rodinou stanovali, jak se se třídou fotili, o rodinných sešlostech a babiččině kulinářských dovednostech i o školních aktivitách a výletech.

Tato kniha překypuje milým humorem, působí realistickým dojmem a poťouchle vypadající obrázky ji značně ozvlášťňují. Je opravdu velmi povedená a skvěle zpracovaná. Mohla by se líbit dokonce i dětem, které jinak příliš nečtou.

Doporučuji ji převážně mladším čtenářům (a to jak klukům, tak i holkám), kteří se rádi zasmějí. Myslím si ale, že pobaví i dospělé, převážně ty, kterým se líbila také série Deník malého poseroutky. Možná vám to dokonce připomene vaše vlastní zážitky ze školních let či vaše věčné sourozenecké konflikty.

Velice děkuji nakldatelství Fragment za poskytnutí této knihy k recenzi.

Jedna odpověď na “Tom Gates: Úžasný deník – Liz Pichon [RECENZE]”

1. Crowley 26.3.2014 v 09:52 #