Variant – Robison Wells [RECENZE]

Série: Variant
Nakladatelství: HarperTeen
Počet stran: 389
Žánr: YA, dobrodružný, thriller

Benson Fisher thought that a scholarship to Maxfield Academy would be the ticket out of his dead-end life.

He was wrong.

Now he’s trapped in a school that’s surrounded by a razor-wire fence. A school where video cameras monitor his every move. Where there are no adults. Where the kids have split into groups in order to survive.

Where breaking the rules equals death.

But when Benson stumbles upon the school’s real secret, he realizes that playing by the rules could spell a fate worse than death, and that escape—his only real hope for survival—may be impossible.

* * *

Tato kniha mě velice zaujala už před časem, když jsem na ni narazila na GoodReads. Anotace vypadala zajímavě a také ohlasy na knihu byly převážně kladné. Když jsem ji tedy nedávno objevila na Amazonu jako e-book se slevou, neváhala jsem, koupila si ji a okamžitě ji začla číst. A peněz tedy rozhodně nelituji!

Hlavní postavou, která nás celou dobu provádí příběhem, je sedmnáctiletý Benson Fisher. Od svých pěti let do dneška už prošel asi 33 pěstounskými rodinami. Nikdy se nikde moc dlouho nezdržel. Nejdéle byl v jedné rodině čtyři a půl měsíce, nejkratší doba čítá rekordních sedm hodin.  Jeho život rozhodně nikdy nebyl žádné peříčko. Doufá ale, že se to teď změní. Sám se přihlásil na prestižní soukromou školu Maxfield Academy v Novém Mexiku.

Když do školy přijede, ohromí ho její velikost. Je to čtyři patra vysoká asi sto let stará budova. Z horního patra na něj za oknem mává a křičí několik dětí. On ale neslyší ani nechápe, o co jim jde a myslí si, že ho tak jen vítají. Netrvá mu ale dlouho přijít na to, že se ho snažili varovat, protože se zdejší školou je něco v nepořádku. Studenti nemají dovoleno opouštět pozemek školy ani komunikovat s nikým mimo školu, není zde žádný ředitel ani učitelé a vlastně vůbec žádný dospělý. Nemají dokonce ani kalendář, telefony či připojení na internet. Jen jisté příkazy přicházejí po jakési „domácí“ síti. Všichni jsou neustále pod dohledem videokamer a odposlouchávacích zařízení a musí se podřizovat určitým pravidlům. Porušení se trestá. Benson si připadá jako ve vězení a nehodlá zde zůstat dlouho.

Vše, včetně výuky a jídla, obstarávají sami studenti, kteří jsou rozděleni do skupin/gangů. Nejmocnější skupina si říká The Society (Společnost) a v jejím čele je Isaiah. Studenti, kteří se k ní připojí, mají za to, že nejlepší způsob je poslouchat a řídit se pravidly. Havoc je skupina plná násilníků vedená Oaklandem. Nejraději by vše řešili násilím a hrozbami. Pokud nezapadáte ani do jedné z nich, je tu ještě jedna skupina – V’s (Véčka) neboli Variants (Varianty/Odlišní), které velí Curtis. K nim se přidá také Benson, protože mu to přijde jako nejmenší zlo. Mezi Véčkaři je i několik dětí, které sní o útěku stejně jako Benson.

Jak postupně zjišťuje, nikdo ze studentů, stejně tak jako on sám, nemá ani rodinu ani přátele a tudíž se po nich ani nikdo neshání, protože nikomu nechybí. Znamená to, že je škola nikdy nepustí ze svých spárů? Benson nechápe, jak se mohou studenti podřizovat některým velmi nesmyslným pravidlům. Brzy ale zjišťuje, že neposlechnutí se trestá někdy velmi přísnými tresty, kterých se studenti bojí. Jsou tu čtyři hlavní pravidla – žádný pokus o útěk, žádný sex, žádné násilnosti (ovšem, co je, a co není násilí, si každý vykládá po svém) a žádné odmítnutí trestu. Porušení těchto 4 velkých pravidel se většinou trestá nejvyšším „Trestem“, který zřejmě znamená smrt, protože se odtam nikdy nikdo nevrátil. Naopak, když se řídí pravidly a vykonají vše dle rozkazů, dostanou jakési body, za které si pak mohou přát téměř cokoliv.

Benson začne pomalu spřádat plán útěku. Podaří se mu to? A zjistí, kdo a proč vlastně tuto školu vede? Je to nějaký zvrhlý psychologický výzkum?

Musím se přiznat, že tato knížka mi dala pěkně zabrat! Někdy jsem napětím ani nedýchala. Představa takové školy mi přivodila nejednu noční můru. Chování některých postav mě dostávalo do varu, ale o to realističtější pocit jsem z knihy měla. A ten konec! Konec mě totálně dostal do kolen. Protože když už si myslíte, že je vám vše jasné, autor si z vás ošklivě vystřelí a vy jen zíráte s otevřenou pusou a stále dokola čtete poslední řádky.

Postavu Bensona jsem si okamžitě oblíbila a celou dobu jsem mu držela palce, aby se z té šílené školy dostal. Neměl moc lehký život ani předtím, ale to, co prožíval v Maxfieldě se dá přirovnat k hotovému peklu v jistém smyslu slova. Velice se mi zamlouvalo jeho soustavné pátrání a zjišťování okolností a zvažování jeho možností na úspěšný útěk. I když je to vlastně postava opačného pohlaví, tak v některých momentech jsem se s ním dokázala naprosto ztotožnit.

„Škola“ to všechno měla pěkně vymyšlené. Schválně si vybírala děti bez rodin, které nikdo nehledá, ale které vlastně díky tomu ani nemají důvod chtít utéct, protože co by si venku počly? Bez jídla, bez peněz, bez přístřeší. Ve škole měly své jisté. Benson nemá téměř žádnou šanci přesvědčit je, aby se spolu s ním vzbouřily, protože to je jediná možnost, jak ze školy utéct, pokud se přidají všichni. Proč by ale měly riskovat svůj život, když venku je vlastně nic nečeká?

Zajímavými postavami také byli vůdci skupin, z nichž nejsympatičtější mi samozřejmě přišel Curtis. Mezi nejzajímavější dívčí postavu bych asi zařadila Becky, což je vlastně první člověk, jenž zasvětí Benson do fungování školy hned po jeho příjezdu. V průběhu knihy můžeme sledovat její vývoj a jakousi proměnu.

Místy mi kniha připomínala Pána Much. Teď jen čekám, až zlevní i druhý díl, abych mohla pokračovat v tomto napínavém čtení.

Variant doporučuji všem, kteří mají rádi napínavé a dobrodružné Young Adult knihy, které se odehrávají na nějakém uzavřeném místě s vlastními pravidly.

Autor je bratrem spisovatele Dana Wellse, jenž napsal např. sérii Partials nebo Nejsem sériový vrah.