Ve znamení Štíra – Maggie Stiefvaterová [RECENZE]

ve-znamení-štíraAutor: Maggie Stiefvater
Název: Ve znamení Štíra
Originální název: The Scorpio Races
Překlad: Lucie Simerová
Počet stran: 368
Žánr:  mytologická fantasy

Americká autorka, která se i u nás proslavila svou veleúspěšnou romantickou trilogií o vlkodlacích (Mrazení, Váhání a Splynutí), vystavěla svůj nový, strhující román s působivou tajemnou atmosférou na skotské, irské a manské mytologii: kolem báje o rychlých, nádherných, ale nebezpečných vodních koních rozehrála příběh dvou mladých lidí, příběh jejich vztahu a nelehkého dospívání.

* * *

Tuto knihu jsem měla vyhlídnutou již nějakou dobu, protože Maggie Stiefvaterová patří mezi mé docela velmi oblíbené autorky. Moje nadšení neznalo mezí, když mi přišel email s nabídkou tuto knihu (v elektronické verzi) zrecenzovat pro nakladatelství Argo. Ihned jsem se dala do čtení.

Příběh mě okamžitě doslova pohltil. Jeho syrová a drsná atmosféra se přesně hodila do tohoto sychravého a neveselého počasí.

Už v prologu se nám představí jedna z ústředních postav knihy – Sean, tehdy sotva desetiletý chlapec.  I toho roku se jako obvykle konali 1. listopadu dostihy vodních koní – capaill uisce. Tito koně jsou sice nesmírně krásní, ale i velmi nebezpeční a vražední. Mají všechny barvy oblázků na pláži – černou, červenou, zlatou, bílou, slonovinovou, šedou nebo modrou, nedají se lehce zkrotit a věčně touží po masu a krvi. Někdy zabijí kočku, psa, suchozemského koně nebo třeba klidně i člověka. Na vlastní kůži se o tom přesvědčí i Seanův tatínek, který právě při těchto dostizích zemře.

Přeskočíme devět let a máme tu devatenáctiletého Seana Kendricka, několikanásobného vítěze dostihů ve znamení Štíra, který je na „svém“ vodním koni jménem Corr téměř neporazitelný. Jezdí pro majitele stájí Benjamina Malverna a dostává pouze malou část ze své výhry. Ale i tu si schovává a šetří, protože by rád Corra od Malverna odkoupil.

I nyní se blíží listopad a lidé z ostrova Thisby se připravují na letošní dostihy. Zde do příběhu vstupuje Kate Connollyová, zvaná Šotek, další hlavní postava knihy. Kate je sirotek, žije pouze se svým mladším bráškou Finnem a starším bratrem Gabem. Jejich rodiče přišli o život loni na moři, na svědomí je mají právě vodní koně.

Connollyovi se protloukají, jak jen to jde, ale jednoho dne Gabe svým mladším sourozencům oznámí, že chce z ostrova odjet, protože už to tu prostě nevydrží. Kate je v šoku a chce tu Gaba za každou cenu udržet co nejdéle, proto prohlásí, že letos pojede dostih, i když ví, že je to šílenství, že nemá vodního koně a ani by na žádném jezdit neměla, aby nezneuctila památku svých rodičů. Má ale kobylku Dove, která je její nejlepší kamarádkou a rozhodne se jet dostih s ní, protože v pravidlech není nic o tom, že by nemohla. Bude to ale velmi nebezpečné. Nejen pro Dove, ale i pro samotnou Kate. Ale když zjistí, že jim navíc ještě hrozí, že přijdou s Finnem i o střechu nad hlavou, je jí jasné, že dostih je jejich jedinou šancí.

Jenže se objeví další háček. V dostizích ještě nikdy nejela žádná žena či dívka a obyvatelé ostrova Thisby  jsou striktně proti, aby se na tomto nepsaném pravidlu něco měnilo. Dělají Kate všemožné naschvály a snaží se ji donutit, aby odstoupila od dostihů.  Jediný, kdo se za Kate postaví je právě Sean, kterého Kate zaujala svou odvážnou povahou. Začnou spolu trénovat a stanou se jeden druhému oporou. Dostih ale může vyhrát pouze jeden. Bude mít Kate vůbec nějakou šanci? Podaří se Seanovi získat Corra? A co na ně chystají ostatní účastníci dostihu? To a mnohem víc se dozvíte, když si knihu přečtete.

Tato kniha opět patří mezi ty, které jsou vyprávěny z několika pohledů. Tentokrát jsou to pouze dva – Katiin a Seanův. Vím, že někteří z vás nemají více pohledů rádi, ale v tomto případě mi to vůbec nepřišlo jako nějaký rušivý element, právě naopak. Mohli jsme nahlížet do hlavy nejen Šotkovi, ale i Seanovi, dozvídat se jejich myšlenky a tužby a příběh tím byl spíše ještě více zpestřen.

Obě hlavní postavy – Kate alias Šotek i Sean mi byly velmi sympatické v podstatě hned od začátku. I když přiznám se, že Kate mi byla o chloupek sympatičtější, protože Sean se zpočátku jevil dosti odtažitý a necitlivý. Ale to vše samozřejmě byla jen jeho drsná slupka, pod kterou se skrývá citlivá duše. Kate mě zase dostávala svou odvahou i drzostí a urputností s jakou se snažila zachránit vše za každou cenu. Mezi mé oblíbené postavy patřil i Katiin mladší bráška Finn, který si také zasloužil obdiv a zajímavý charakter Američana George Hollyho taktéž nešel přehlédnout.

Postava, která mě naopak dopalovala tak, že jsem viděla rudě, byl Mutt Malvern, namyšlený, protivný až zlý syn majitele stájí Benjamina Malverna, šéfa Seana Kendricka.

Ve znamení Štíra je úžasná kniha o nadpřirozených vodních koních, o kterých existuje spousta legend. Je to trošku hrubější příběh, protože vypráví o drsných lidech pocházejících z neutěšených poměrů v prostředí drsného ostrova. Přesto je svým způsobem i dojemný.
Mě si tato kniha získala díky mimořádně napínavému ději s kuriozními mýtickými zvířaty i lehkým náznakům romantiky a dozajista si ji přečtu někdy znovu.

Knihu doporučuji především fanouškům autorky a milovníkům mýtů a napínavé fantasy literatury, která přináší něco nového.

Velice děkuji nakladatelství Argo za poskytnutí této elektronické knihy k recenzi.