Veronica Mars: The Thousand-Dollar Tan Line – Rob Thomas & Jennifer Graham [RECENZE]

veronica-mars1Autor:  Rob Thomas & Jennifer Graham
Název: The Thousand-Dollar Tan Line
Série: Veronica Mars
Nakladatelství: Vintage
Počet stran: 324
Žánr: thriller, současná literatura

Ten years after graduating from high school in Neptune, California, Veronica Mars is back in the land of sun, sand, crime, and corruption. She’s traded in her law degree for her old private investigating license, struggling to keep Mars Investigations afloat on the scant cash earned by catching cheating spouses until she can score her first big case.
Now it’s spring break, and college students descend on Neptune, transforming the beaches and boardwalks into a frenzied, week-long rave. When a girl disappear from a party, Veronica is called in to investigate. But his is not simple missing person’s case. The house the girl vanished from belongs to a man with serious criminal ties, and soon Veronica is plunged into a dangerous underworld of drugs and organized crime. And when a major break in the investigation has a shocking connection to Veronica’s past, the case hits closer to home than she ever imagined.

* * *

Určitě alespoň někteří z vás znají seriál Veronica Mars a možná víte i o filmu, který nedávno vznikl. Děj této knihy se odehrává těsně po událostech, které jsme mohli vidět ve filmu a tudíž tato recenze může obsahovat spoilery pro někoho, kdo film ještě neviděl. Doporučuji tedy nejdřív shlédnout film Veronica Mars z letošního roku (2014).

Já osobně jsem seriál VM milovala a velice mě zarmoutilo, když skončila třetí série a nebyla oznámena žádná další. Sledovala jsem alespoň představitelku hlavní role Kristen Bell na Twitteru a když za nějaký čas oznámila, že by snad mohl být v blízké budoucnosti natočen film, byla jsem nadšená. Warner Bros. ovšem nechtěl film financovat, a proto založil tvůrce seriálu Rob Thomas spolu s Kirsten Bell The Veronica Mars Movie Project na Kickstarteru.

(Kickstarter je internetová platforma pro crowdfundingové financování projektů, která podporuje kreativní projekty z oblasti filmu, her, hudby, umění či technologické inovace. viz Wikipedie)

Našlo se obrovské množství fanoušků, kteří přispěli svou troškou, vybralo se dostatečné množství peněz, svolala se stará seriálová banda a natáčení mohlo začít. Na výsledek se můžete podívat sami, mně se film líbil, nostalgicky jsem si zavzpomínala.

Zároveň s filmem byla ohlášena i kniha. Původně jsem nabyla dojmu, že to, co uvidíme ve filmu, bude prostě i v knize, ale není tomu tak, ta na film krásně navazuje. Knihu jsem zakoupila na BookDepository, pak jsem si pro oživení znovu pustila celý seriál a následně i film. Veronica je již o něco starší, stejně jako její herecká představitelka spolu s ostatními herci. Už to sice není úplně ono, když je Veronica již dospělejší, ale i tak má film stále něco do sebe. Alespoň natolik, že mě dostatečně navnadil na další dobrodružství odehrávající se v knize.

Všichni fanoušci seriálu vědí, že Veronica Marsová je dcerou bývalého šerifa, nynějšího soukromého očka, Keitha Marse. V seriálu navštěvuje střední školu, vypomáhá svému otci v detektivní kanceláři a tak trošku mu fušuje do řemesla. Má za sebou několik vyřešených případů, z nichž některé byly opravdu těžšího kalibru. Zdá se totiž, že městečko Neptune, ve kterém žije, je plné zkorumpovaných policistů i představitelů města a zločin tu jen kvete. Nejednou se díky tomu dostane do velmi nebezpečných situací, kdy mnohokrát nejde o život jen jí, ale i její rodině a přátelům. Těch ale moc nemá, je spíše za vyvrhela.

Celé to začalo, když byla její nejlepší kamarádka Lilly Kaneová zavražděna. Její otec Keith Mars, tehdy ještě uznávaný a respektovaný šerif, udělal chybu při vyšetřování, obvinil z vraždy milionáře Jakea Kanea, otce Lilly, a poté, co se k vraždě přiznal Abel Koontz, Keith začal být považován za neschopného. Stálo ho to jeho práci, jeho ženu a respekt místních obyvatel.

Veronica se přes noc stala z oblíbené dívky vyvrhelem, kterým každý pohrdá. Ztratila svého kluka, Duncana (bratra Lilly) i své přátele.
Nemusím asi dodávat, že to byla ona, kdo nakonec dopadl pravého vraha – slavného herce, otce Logana Echollse. Lilly byla tehdy Loganovou přítelkyní. Při pátrání po pravdě se Logan s Veronicou sblíží, aby se pak následně jejich cesty opět dramaticky rozešly.

* MOVIE SPOILER ALERT ! ! ! *

Po maturitě se Veronica snažila dostat z Neptunu co nejdál od všech zkorumpovaných a falešných lidí i od všech svých starých jizev. Během následujících devíti let se dostane na Stanford a poté na Columbia Law, úspěšně dostuduje, najde si skvělého milujícího přítele a uchází se o práci v prestižních právnických firmách. Zdá se, že jí vše vychází a že jí čeká skvělá budoucnost. To se ale začne měnit v okamžiku, kdy se Veronica z televizních zpráv dozví, že populární zpěvačka Bonnie DeVille, jedna z jejích bývalých spolužaček ze střední, byla nalezena zavražděná ve vaně a obviněným není nikdo jiný než její přítel – Logan Echolls. Od něj Veronika vzápětí obdrží telefonát s žádostí o pomoc.

Veronica všeho nechá a vrací se (původně jen na pár dní) do Neptunu. Podaří se jí málem přijít o život při odhalování pravého vraha zpěvačky a odkrývání nekalých praktik nového policejního šerifa, který nejspíš stojí i v pozadí za smrtí strážníka Jerryho Sackse. Při jeho likvidaci je vážně zraněn i Keith Mars. Zrovna spolu v Sacksově autě řešili korupci v šerifově kanceláři, když do nich schválně narazila dodávka, aby se vzápětí vrátila a narazila do nich znovu. Marse zachrání od jisté smrti jen právě kolem procházející Logan. To je zhruba shrnutí filmu.

* *

V knize se Keith Mars pomalu ale úspěšně zotavuje z té tragické „nehody“, nemůže ale rozdýchat, že jeho dcera zahodila svůj dobře se vyvíjející vztah, zářnou budoucnost v právnické firmě i bezpečnější a jednodušší život v New Yorku. Veronica je zase zpátky v Neptunu, zpět v Marsově kanceláři, zpět ve vztahu s Loganem. Ten se přidal k námořnictvu a momentálně je na nějaké vojenské misi.

Veronica nyní zastupuje svého otce v detektivní kanceláři po dobu jeho rekonvalescence. Společnost jí tam dělá Mac, která odešla z Kane Software a pracuje nyní pro Veronicu nejen jako technická podpora, ale částečně i jako recepční.

V té době právě vrcholí jarní prázdniny, do Neptunu se stahují studenti ze všech okolních univerzit a oslavují svoji svobodu nezřízeným pitím, povalováním se na pláži a všelijakými večírky. Když se jedna studentka začne pohřešovat, šerif si z toho nic moc nedělá. Má za to, že se brzy někde objeví a vyjde najevo, že se opila, skončila někde s nějakým klukem a zapomněla se svým kamarádkám ohlásit. Když ale dny ubíhají a Hayley Dewalt se stále neobjevuje, někteří studenti se na příkaz svých rodičů musí vrátit domů. To ale nedělá dobře obchodu a proto si majitelka Neptunského Grand Hotelu najme Veronicu, aby ztracenou dívku našla.

Veronica se tedy s vervou sobě vlastní pustí do toho, co jí jde nejlépe. Vyšetřování ji přivádí na stopu místnímu drogovému kartelu a zde přestává veškerá sranda. Tady už jde zase o život. Ale Veronica je v nebezpečí už jako doma a nic nakonec není takové, jak by se na první pohled mohlo zdát. Podaří se Veronice najít pohřešovanou dívku?

Četbu této knihy jsem si naprosto neskutečně užívala. Bylo to, jako by mi se mi před očima odvíjelo pokračování mého oblíbeného seriálu. Všechny postavy zůstaly věrné svému chování jak jej znáte ze seriálu. Nechybí Veroničiny sarkastické hlášky, Loganova občasná odtažitost, Keithova starostlivost a věrnost Mac, jenž je vždy připravena na síti vyšťárat nějakou tu potřebnou informaci.
Děj samotný je velmi napínavý, chvílemi jsem napětím zadržovala dech a některé zvraty jsou tak nečekané, že mi překvapením padala brada.

Rozhodně knihu (spolu s filmem) doporučuji všem fanouškům seriálu, pro ně je to naprostá nutnost. Dál by se kniha mohla líbit i milovníkům detektivek a tajemných thrillerů. Asi je lepší znát pozadí celého příběhu odehrávajícího se v seriálu a ve filmu, ale i v knize je takové menší shrnutí, které čtenáři dostane do obrazu. Asi vám ale potom uniknou takové ty interní vtípky a narážky odkazující na nějakou osobu nebo děj ze seriálu.

Já už netrpělivě vyhlížím datum vydání dalšího dílu.

A long time ago we used to be friends…

komentářů 6 na “Veronica Mars: The Thousand-Dollar Tan Line – Rob Thomas & Jennifer Graham [RECENZE]”

1. Melindaaaa 15.9.2014 v 21:52 #

Já VM hrozně moc baštila a viděla seriál několikrát. Když oznámili film, byla jsem z toho celá pryč a těšila se jak malé děcko!! A když jsem zjistila, že vyjde kniha, skákala jsem 10 metrů vysoko a předobjednala jsem si ji na bookdepository hrozně moc dlouho předem a pak čekala a čekala :D A snad hned jak mi přišla, tak jsem ji začala číst (a přečetla možná během jednoho dne :D)
    Bylo to pro mě přesně jako pro tebe úplný návrat k seriálu. Všichni představitelé se chovali věrně podle svých seriálových předloh a já si neskutečně užívala Veronica-Logan vztah, i když na dálku a Mac a další skvělé lidi, prostě je to moje srdcovka navždy a už si předobjednávám další díl knihy a asi se picnu než to zase vyjde a dorazí!!! :)
    Byla jsem tehdy hrozně zklamaná, když jsem napsala recenzi a skoro nikdo si ji nepřečetl, protože VM nikoho nezajímá :D :D Tak jsem nadšená, že mám nějakou spřízněnou duši!!!

• Wolf Draven 19.9.2014 v 18:58 #

Jeee, to je jako číst o sobě :D :D :D Úplně do puntíku :D