Všechno mi řekni – Lisa Jackson [RECENZE]

Série: Savannah
Díl: #3
Originální název: Tell Me
Překlad: Marie Čermáková-Frydrychová
Počet stran: 352

Zabila vlastní dítě, nebo je další obětí téhož vraha?

Ve městě Savannah má být propuštěna z vězení všemi nenáviděná Blondell O’Henryová. Před dvaceti lety byla odsouzena za vraždu své nejstarší dcery a těžké ublížení na zdraví svých dalších dvou dětí. Obžaloba tenkrát uspěla s tvrzením, že Blondell spáchala hrůzný čin proto, aby mohla být se svým milencem. Ovšem nyní její syn změnil výpověď a obrátil celý případ vzhůru nohama…

Novinářka Nikki Gilletteová je odhodlána zjistit pravdu. Vedou ji k tomu důvody profesní, ale též osobní: zavražděná dívka byla totiž její kamarádka. Onoho krvavého večera jí telefonovala, chtěla se sejít a svěřit jí jakési tajemství, ale Nikki nepřišla. Zahlcena výčitkami svědomí se nyní pouští do pátrání s takovou vervou, že nevnímá, jakému nebezpečí se vystavuje.

Z hlubin dvacet let starého případu se vynořují stále nové okolnosti, které tehdejší vyšetřovatel přehlédl. A pak se rozpoutá série dalších vražd. Znamená to snad, že je dívenčin vrah stále na svobodě, anebo jde o nové, ještě temnější zlo? Nikki nakonec odhalí, co se před dvaceti lety skutečně stalo, avšak odpovědi nalezne možná příliš pozdě na to, aby si zachránila život…

* * *

Už dříve jsem se několikrát zmínila o tom, že Lisa Jackson patří mezi mé oblíbené autorky, takže jsem se i do její novinky Všechno mi řekni, která koncem listopadu vyšla u nakladatelství Domino, pustila s velkým nadšením.

V prologu se vrátíme o nějakých dvacet let zpátky v čase. Setkáváme se tak s mladičkou Amity, která ve spánku sní o dotycích svého utajovaného milého. Jaký je její šok, když se probere a zjistí, že ony dotyky jsou skutečné a jejich původcem je jedovatý had, který se jí dostal pod peřinu. Když se jej snaží ze sebe strhnout, Ploskolebec ji uštkne. V hrůze volá svou matku. Slyší své mladší sourozence sbíhat po schodech z podkroví srubu a varuje je před hadem. Bez kontaktních čoček ale špatně vidí, je ta rozmazaná vrávorající postava její matka? A proč má v ruce zbraň? A proč na ni vystřelila? Odpovědi na tyto otázky se však Amity už nikdy nedozví…

Z Amityny vraždy a z pokusu o vraždu dvou mladších dětí – Nialla a Blythe byla nakonec usvědčena jejich vlastní matka – Blondell O’Henryová, která si nyní odpykává svůj trest ve vězení, ačkoliv tehdy tvrdila, že děti i ji samotnou postřelil nějaký vetřelec, který se dostal do srubu.
Veřejnost zažije ovšem obrovský šok, když po tak dlouhé době změní nyní již dospělý Niall svou výpověď a díky tomu by mohla být Blondell brzy propuštěna na svobodu.

Tato zpráva neunikne ani novinářce Nikki Gilletteové, která zrovna hledá vhodný materiál pro svoji další knihu. Příběh Blondell O’Henryové je přesně to, co potřebuje. Její obě předchozí knihy měly velký úspěch, jelikož v nich vylíčila zločiny, s nimiž byla nějakým způsobem propojená. I v tomto případě jde o jistý osobní kontakt, vždyť tehdy byla nejlepší kamarádkou Amity a onu osudnou noc se s ní měla sejít, aby jí Amity prozradila nějaké tajemství. Nikki se dodnes trápí tím, že tehdy nezvládla přijít. Možná by bylo vše jinak.

Výčitky svědomí jsou možná také jedním z důvodů, proč se Nikki chce dopátrat pravdy za každou cenu. Vrhá se do pátrání, snaží se promluvit si s “dětmi” – Niallem i Blythe, také přímo s Blondell, stejně jako se svým strýčkem Alexem, který tehdy před dvaceti lety byl Blondelliným obhájcem, nyní je však v domově, protože trpí Alzheimerem. Bude schopný Nikki vůbec něco sdělit nebo už jsou jeho vzpomínky nadobro ztracené?

Případem se také zabývá Nikkiin snoubenec, detektiv Pierce Reed s kolegyní Sylvií Morrisettovou. Proč to vypadá, že tehdejší policisté, kteří měli případ na starost, spoustu důkazů vůbec nebrali v potaz a nezabývali se podivnými okolnostmi, které nedávali na první pohled smysl? Nejen Pierce cítí, že tu něco “smrdí”. Podaří se mu dopátrat se pravdy dřív než Nikki přijde k úhoně? Přece jen má talent dostávat se do nebezpečných situací.
Co se to vlastně před dvaceti lety skutečně stalo?

Lisa Jackson opět nezklamala a naservírovala nám napínavý thriller plný temných tajemství, které čtenář postupně poodkrývá společně s hlavní hrdinkou Nikki. Tu mnozí znají již z předcházejících knih této série – Noc předtím a Hrobař. Na oba díly jsou v knize menší odkazy, ale znalost předchozích dílů není podmínkou pro vychutnání si tohoto nového příběhu. Vše potřebné se dozvíte, takže nemusíte mít strach, že by jste o něco důležitého přišli.

Děj někomu může připadat místy lehce utahaný, ale jde jen o typický autorčin styl psaní. Vše však vyvažuje správnou mírou napětí, která čtenáře neustále nutí číst dále a udržuje ho v touze přijít co nejdříve na kloub všem tajemstvím v příběhu. A nezapomeňte, že v knihách Lisy Jackson vždy platí, že ne všechno je takové, jaké se ze začátku může jevit, takže i když v průběhu čtení tipujete pachatele, stejně vám na konci spadne brada nečekaným překvapením.

Mně osobně čtení této knihy (jako ostatně i všech dalších této autorky, jenž se mi již dříve dostaly do rukou) velmi bavilo. Mám ráda příběhy, ve kterých se odkrývají spojitosti a dávná tajemství z minulosti.

Nikki mi jako hlavní postava docela sedla do vkusu, ale občas mi přišlo, že si jde až příliš tvrdě za svým a přehlíží možná nebezpečí a ignoruje varovné signály, takže se velmi často ocitá ve velkých, někdy až život ohrožujících, problémech. Ale co také čekat od novinářky.
Slabost jsem měla také pro jejího snoubence, detektiva Pierce Reeda, kterého není možné si neoblíbit. Jeho parťačka Sylvie Morrisettová je značně svérázná osoba, která si taktéž získala mé sympatie.

Kromě obsahu knihy se mi značně zamlouvá i česká obálka, která na první pohled působí velmi klidně a mírumilovně, ale když vám dojdou všechny souvislosti, nabyde velmi temného odstínu.

Doporučuji tento thriller v prvé řadě všem fanouškům Lisy Jackson, taktéž milovníkům napětí a záhad či mysteriózních krimi příběhů.