Zrada – Gregg Olsen [RECENZE]

Název: Zrada
Série: Román prázdné rakve
Originální název: Betrayal
Nakladatelství: Fortuna Libri
Překlad: Eva Kalábová
Počet stran: 280

Stalo se to velice rychle, jak už to u tak strašných věcí bývá. K Olivii se přiblížila čepel nože a zapíchla se jí do hrdla. Prudce a zuřivě. A jen vrah mohl vnímat ironii jejích posledních slov: Teče mi krev!

Když na večírku kdosi ubodá Olivii Grantovou, studentku, která přijela na výměnný pobyt, obvinění se městečkem Port Gamble šíří rychleji než nejpopulárnější zprávy na Twitteru. Skoro všichni ukazují prstem na Briannu, již mnozí pokládají za falešnici a jejího přítele Drewa. Čisté svědomí však nemá ani Beth Leeová, samotářka, u níž Olivia bydlela. Bethiny nejlepší přítelkyně Hayley a Taylor Ryanovy se pokusí její jméno očistit, přitom však objeví hustou pavučinu šokujících tajemství.

GREGG OLSEN, autor bestsellerů New York Times, ve svém druhém skandálním románu ze série Prázdná rakev zkoumá odvrácenou tvář společnosti. Inspiroval se skutečným případem Amandy Knoxové.

* * *

ZRADA

Rusovláska Olivia Grantová, studentka z Británie, letí do Ameriky na výměnný pobyt a je plná očekávání, sní o palmách a filmových hvězdách. Když dorazí do Port Gamble (místo, kterému se díky místní legendě kdysi říkalo „Prázdná rakev“), zjistí, že to není žádná slunná Jižní Kalifornie, jak si představovala. Je to průměrné město, kde žijí průměrní lidé a počasí na konci srpna je deštivé a stejné jako u nich doma v Dorchesteru uprostřed zimy –  šedo, vlhko, větrno.

Když se vypraví na svůj první americký večírek, zrovna na Halloween, který pořádá její nová kamarádka Brianna Coonorsová, je zde brutálně zavražděna. Po večírku ji Brianna najde ve svém pokoji pobodanou v tratolišti krve a zavolá na policii. Místní šerifka Annie Garnettová je lehce šokovaná chováním Brianny a jejího přítele Drewa. Vražda s nimi ani nehne, naopak je ještě Brianna naštvaná, že kvůli Oliviině tělu a policejnímu vyšetřování nemůže do svého pokoje a obléct si nové věci. Okamžitě se stávají hlavními podezřelými, zvláště poté, co oba zmizí z města. Mezi další podezřelé patří ale i Beth Leeová, u které byla Olivia ubytovaná.

Beth je nejlepší kamarádkou dvojčat Hayley a Taylor Ryanových, které možná znáte z prvního dílu této série. (Recenze Závist)
Obě dívky mají jisté schopnosti, které překračují meze normálnosti a za jejichž pomoci se jim daří vyřešit nejeden problém. Podaří se jim to i tentokrát? Přijdou na to, kdo a proč zavraždil Olivii? A odhalí i něco více ze své vlastní záhadné minulosti? Jak to doopravdy bylo s nehodou autobusu, po níž byly nějakou dobu v komatu? Podaří se jim přinutit maminku prozradit jim více informací o podivnostech odehrávajících se kolem nich, když byly ještě úplně malé? Popřípadě i o její vlastní minulosti?

Stejně jako Závist je i tento díl inspirovaný skutečnými událostmi, které jsou navíc okořeněné lehkým závojem tajemna a nadpřirozena. Je to velmi čtivý příběh, se strhující zápletkou a podivnými propletenci záhadných „náhod“. Zvědavost vám nedovolí knížku odložit, dokud se nedozvíte něco víc, takže než se nadějete, budete na konci. Ten je velmi šokující, i když ne tak zcela nečekaný. Motiv vraždy byl ovšem pro mě dost překvapivý a nepochopitelný.

Zajímavé bylo i poukázání na absolutní závislost mládeže na technologických vymoženostech dnešní doby, přílišné používání sociálních sítí (Facebook, Twitter, MySpace), na jejich povrchnost a zvláštní žebříček hodnot.

Obal je opět vskutku dechberoucí. Stejně jako tomu bylo u předchozí knihy a i tentokrát je zde vyobrazena mrtvá dívka.

Ačkoliv mě zajímalo, proč a čí rukou Olivia zemřela, tentokrát mě více oslovil příběh z minulosti dvojčat a také jejich maminky, který se táhl už i prvním dílem. Jsem opravdu zvědavá na další knihu z autorovy dílny, která bude patřit do série Prázdná rakev.

Kniha Zrada se dá číst i samostatně, ale pro pochopení úplně všech souvislostí v pozadí příběhu je lepší si přečíst i první díl s názvem Závist.

Doporučila bych ji převážně čtenářům, kteří si zamilovali tzv. Young Adult literaturu detektivního rázu s nádechem nadpřirozena.

Velice děkuji internetovému obchodu Dům knihy knihkupectví Kanzelsberger za poskytnutí této knihy na recenzi. Knihu si můžete zakoupit přímo zde – Zrada.